Chiny budują medialne imperium
Chiny rozpoczynają swoją ekspansję na światowy rynek mediów
Jak donosi Dziennik, Chiny rozpoczynają swoją ekspansję na światowy rynek mediów. W przeciągu roku mają powstać nowe, anglojęzyczne medialne marki, m.in. nowa telewizja i gazeta codzienna.
Chiny chcą podbić świat mediów
W planie rządzącej partii komunistycznej People's Daily, uchwalonym podczas niedawnych obchodów 60-lecia Chińskiej Republiki Ludowej znalazło się stworzenie gigantycznej telewizji, która ma swoim zasięgiem doścignąć BBC i CNN. Rząd Chin przeznaczył na to 6,5 mld dolarów.
Chiny chcą podbić świat mediów
Chiny idą w ślady Rosji i Kataru, których Russia Today i Al-Dżazira mają coraz większy wpływ na rynek informacji na całym świecie. Chińska CCTV ma być transmitowana wyłącznie po angielsku, ale już dziś na CCTV można oglądać programy po francusku, hiszpańsku, rosyjsku, arabsku i portugalsku.
Chiny chcą podbić świat mediów
Kanał informacyjny CCTV ma nadawać 24h na dobę, a w programie mają znaleźć się produkcje na miarę najlepszych światowych seriali, talk - show i filmów. Oprócz nowych kanałów telewizyjnych, w niedługim czasie ma powstać także anglojęzyczna informacyjna gazeta codzienna.
Chiny chcą podbić świat mediów
Działania władz Chińskiej Republiki Ludowej mają na celu poprawienie wizerunku Chin w mediach na całym świecie.
Chiny chcą podbić świat mediów
'Nasz rząd zdaje sobie sprawę z tego, że ma ogromne problemy z porozumieniem się z Zachodem. Potrzebujemy nowych sposobów komunikacji, bardziej zrównoważonych i zróżnicowanych. Bo tradycyjne metody propagandy nie są już skuteczne' - uważa wypowiadający się w Dzienniku Yu Guoming z Uniwersytetu w Pekinie.
Chiny chcą podbić świat mediów
Ponieważ Chin nie stać na to, by same zrewoluzjonizowały rynek medialny, Shanghai Media Group będzie miała możliwość korzystania z pieniędzy od zachodnich kontrahentów, a co za tym idzie, będą mieli możliwość kontaktowania się i zawierania umów z Zachodem.
Chiny chcą podbić świat mediów
"Tu pojawia się groźba, z której chińskie władze z pewnością zdają sobie sprawę. Nowe media mogą wyrwać się na wolność. Ale władze muszą pójść na takie ryzyko, jeśli chcą zmienić swój wizerunek, bo kto będzie oglądał chińskie wiadomości, które nie podadzą informacji o aferze z trującym mlekiem" - mówi Alja Kranec z China Media Centre Dziennikowi.
Chiny chcą podbić świat mediów
Oznacza to, że dziennikarze nowych mediów będą się cieszyć większą swobodą. "Jeśli rząd chce wpływać na światową opinię, nie może używać starych metod. Musimy w końcu zacząć mówić prawdę. To powinna być zasada numer jeden w nowych mediach - komentuje z kolei prawnik Wu Dong w Dzienniku.
Chiny chcą podbić świat mediów
Mówi się, że dziennikarstwo to czwarta władza. Może tym razem okaże się, że zrewolucjonizowane chińskie media będą zarzewiem dużo dalej sięgających zmian? A może odwrotnie, CCTV stanie się kolejnym ideologicznym medium...?