Dlaczego ten gejowski western nie powinien wygrywać nagród?

Obraz

Czy znacie to uczucie, kiedy spieracie się o jakąś ważną dla Was sprawę z prawie całym towarzystwem i nagle po Waszej stronie staje jeden z gości – taki przez was nielubiany za bardzo, sympatyczny, ale daleki i zaczyna wysuwać argumenty, które, zamiast Wam pomagać, tylko pogrążają Waszą sprawę?

To ja tak się czuję z tymi wszystkimi nagrodami dla „Tajemnicy Brokeback Mountain”. Kilka tygodni temu spierałam się z krewnym o ten film. On uważał, że rzecz jest obliczona na nagrody, nieszczera i słaba, ja – że wzruszająca, prawdziwa i potrzebna. Ale i tak okropnie się zdenerwowałam oglądając ostatnio BAFTY. Tym bardziej, że właśnie co wyszłam z kina z „Capote”, wciąż nie mogę otrząsnąć się z „Wiernego ogrodnika”, a „Miasto gniewu” będę bronić przed atakami niedobrych krytyków choćby własną piersią.

To prawda – „Tajemnica” jest filmem dobrym, smutnym, dobrze zagranym (chociaż do zachwytów nad Heathem Ledgerem nie dołączę), ważnym, prostym, uczciwym – ale kurczę SŁABSZYM od „Capote’a” i „Wiernego ogrodnika”! I kiedy wciąż z tymi filmami wygrywa, to zaczynam naprawdę wierzyć, że nie o film tu chodzi, nie o sztukę, a o politykę.

Najlepiej byłoby, gdyby film Anga Lee był nominowany do tych wszystkich nagród w najważniejszych kategoriach, ale wygrywał tylko w niektórych – aktorskich, zdjęciowych. To byłoby sprawiedliwe, a sprawiedliwość byłaby dla sprawy, którą „Tajemnica...” porusza najlepszą bronią. Tymczasem ten cały oskarowo-globowo-baftowy szum sprawia, że już zaczyna się mówić, że kto nie nakręcił dwóch politycznie poprawnych kowbojów w miłosnym uniesieniu, ten na nagrody w tym roku nie ma szans.

Gdy wyszłam z kina pomyślałam sobie naiwnie – ten film powinien zobaczyć każdy homofob tego świata. Może chociaż kilku wzruszyłoby się tą historią – a wzruszenie jest najprostszą drogą do pojednania. Tym bardziej, że nie jest to kolejna łzawa hollywoodzka opowiastka, nie jest to też „historia z życia wzięta” – tylko odważna, artystyczna próba zrozumienia miłości. Co bardzo ważne – miłości homoseksualnej. Dla mnie – kolejna po „Happy Together” historia, która mogła się rozegrać jedynie między dwoma facetami. Pełen wewnętrznych napięć, walki z samym sobą i całym światem wokół, siłowania się, dominacji, ale i czułości romans dwóch prostych, „prawdziwych” mężczyzn. Cichy, często zupełnie pozbawiony słów związek, w którym płeć ma tylko to znaczenie, że reszta świata widzi w nich zboczeńców. I przez resztę świata właśnie sprowadzony jest on do tajemnicy, pocztówek, biwaków...

Mądre to kino, poruszające, dla wielu – w tym dla mnie – niosące dodatkowe treści, związane choćby z Polską i stosunkiem większości moich rodaków do homoseksualistów. Ale i tak upieram się, że nie jest to NAJLEPSZY film mijającego roku. Ciekawszy, głębszy jest dla mnie „Capote”, ważniejszy – „Wierny ogrodnik”, co najmniej równie istotne, co „Tajemnica...” jest „Miasto gniewu”. A jednak to film Anga Lee zbiera wszystkie nagrody. I tym samym leje wodę na młyn wszystkim ludziom złej woli.

Obraz

Z czysto filmowego punktu widzenia bowiem to „Capote” zrealizowany jest lepiej, mądrzej, dojrzalej. To właśnie rola Hoffmana jest wybitna, to kilka scen z tego filmu zapamiętam do końca życia. To na „Wiernym ogrodniku” popłakałam się najszczerzej, to z niego wyszłam z palącym wyrzutem sumienia. Oczywiście, że oba te filmy nie są politycznie poprawne – bo w zasadzie w ogóle nie są polityczne, mimo że poruszają kilka bardzo istotnych kwestii społecznych. Tymczasem „Tajemnica...” udaje, że jest tylko romansem, a jest najbardziej polityczna z nich wszystkich – chyba tylko „Monachium” może się z nią równać. A nie jest to chwalebne równanie...

Ogromnie żal mi filmów Clooneya, Millera i Meirellesa. Tak jak było mi żal „Cienkiej czerwonej linii” i „Elizabeth”, gdy przegrywały z „Zakochanych Szekspirem”. Albo „Godzin”, które przegrywały z „Chicago”. Nie wspominając już nawet o „Sekretach i kłamstwach” i „Fargo” pokonanych przez „Angielskiego pacjenta”. Wtedy czułam, że jakość została pokonana przez marketing. Teraz węszę w tym coś innego. Dlatego chciałabym wystąpić z bezsensownym, bo nigdy nie odebranym przez Akademików apelem – NIECH WYGRA LEPSZY! Spróbujcie oddać Oscarom choć odrobinę wiarygodności. Bo za kilka lat one naprawdę przestaną działać...

Marta Moksa/Wirtualna Polska

Wybrane dla Ciebie

Leonardo DiCaprio żegna Jane Goodall: "Była moją bohaterką"
Leonardo DiCaprio żegna Jane Goodall: "Była moją bohaterką"
"Tylko potwory bawią się w Boga". Do sieci trafił epicki zwiastun "Frankensteina"
"Tylko potwory bawią się w Boga". Do sieci trafił epicki zwiastun "Frankensteina"
Jimmy Kimmel komentuje groźby Donalda Trumpa. "To jest odwracalne"
Jimmy Kimmel komentuje groźby Donalda Trumpa. "To jest odwracalne"
Ma 59 lat i nie przestaje kusić. Jej najnowsze zdjęcie wywołało lawinę komentarzy
Ma 59 lat i nie przestaje kusić. Jej najnowsze zdjęcie wywołało lawinę komentarzy
Już do piątku w kinach. Przebój Camerona zarobił 2,32 miliarda dolarów
Już do piątku w kinach. Przebój Camerona zarobił 2,32 miliarda dolarów
Zagrał seryjnego mordercę. "Poszedłem na jego grób"
Zagrał seryjnego mordercę. "Poszedłem na jego grób"
Był nr 1 na świecie. Powraca jeden z najlepszych polskich seriali
Był nr 1 na świecie. Powraca jeden z najlepszych polskich seriali
Top Seriale. Ofensywa polskich produkcji i powrót ikony kina
Top Seriale. Ofensywa polskich produkcji i powrót ikony kina
13 mln widzów w ciągu 10 dni. Kinowy przebój bije rekordy oglądalności
13 mln widzów w ciągu 10 dni. Kinowy przebój bije rekordy oglądalności
"Do ostatniego tchu". Nieuleczalnie chory aktor zabrał głos
"Do ostatniego tchu". Nieuleczalnie chory aktor zabrał głos
To była katastrofa za 200 mln. "Próbowali sterować tym statkiem"
To była katastrofa za 200 mln. "Próbowali sterować tym statkiem"
Najlepszy film z aferą w tle. Mówiono o "szkodzie w pożytku publicznym"
Najlepszy film z aferą w tle. Mówiono o "szkodzie w pożytku publicznym"