Elżbieta Czyżewska

Jedna z najpopularniejszych aktorek polskich dekady lat 60-tych, zwana „polską Marilyn Monroe” i „Cybulskim w spódnicy”. Charyzmatyczna, niezwykle utalentowana i bardzo lubiana. W pierwszej kolejności kojarzona jest z komediowych występów u Stanisława Barei.

Obraz

Urodziła się 14 maja 1938 roku w Warszawie. Studiowała w warszawskiej PWST, którą ukończyła w 1960 roku. W tym samym roku zaliczyła zarówno debiut sceniczny na deskach Teatru Dramatycznego, z którym związała się na 6 kolejnych lat, jak również debiut filmowy w komedii Stanisława Barei „Mąż swojej żony” z Bronisławem Pawlikiem.

Najsłynniejszym występem scenicznym Czyżewskiej była rola w sztuce „Po upadku” Arthura Millera, w której znakomicie wykorzystała mit Marilyn Monroe, tworząc pastisz wizerunku legendarnej gwiazdy.

Niemal natychmiast odniosła sukces – uwielbiana przez publiczność i reżyserów, przez kolejne lata niemal nie schodziła z ekranów i sceny. W ciągu zaledwie kilku lat kariery w Polsce wzięła udział w blisko 30 produkcjach filmowych. Była swego rodzaju fenomenem medialnym – nie miała klasycznej urody amantki, mimo to ujmowała całe rzesze widzów nieokreślonym „czymś”, będącym splotem ciepła, wrażliwości, seksapilu i wdzięku.

Zasłynęła na szeroką skalę jako aktorka komediowa, gwiazda takich filmów, jak: „Gdzie jest generał…” Tadeusza Chmielewskiego, „Giuseppe w Warszawie” Stanisława Lenartowicza, „Święta wojna” Juliana Dziedziny, „Żona dla Australijczyka”, „Kapitan Sowa na tropie” i „Małżeństwo z rozsądku” Stanisława Barei.

W ciągu kilku lat szczytowego okresu kariery zdążyła jednak wykazać się również jako doskonała odtwórczyni ról dramatycznych w filmach. Zagrała ważne role u Wojciecha Jerzego Hasa („Złoto”, „Rękopis znaleziony w Saragossie”), Kazimierza Kutza („Milczenie”), ówczesnego męża, Jerzego Skolimowskiego (etiudy „Hamleś i „Erotyk, „Rysopis”, „Walkower”), Aleksandra Forda („Pierwszy dzień wolności”), Tadeusza Konwickiego („Zaduszki” 1961), Janusza Nasfetera („Niekochana”) i Andrzeja Wajdy („Wszystko na sprzedaż”). W 1965 roku aktorka związała się z amerykańskim publicystą, Davidem Halberstamem, który wsławił się jako autor tekstu krytykującego politykę Gomułki, co uczyniło zeń „persona non grata” w Polsce Ludowej i wymusiło na nim konieczność powrotu do USA. I tak, w 1967 roku, Czyżewska, będąc u szczytu kariery wyemigrowała wraz z mężem za ocean.

** Już dwa lata później zaliczyła, co prawda swój amerykański debiut w filmie Roberta Downeya Sr „Putney Swope” (1969), jednak nie udało jej się wówczas ruszyć kariery ani o krok naprzód. Dopiero z końcem lat 80-tych zaczęła grywać nieco więcej, głównie epizodycznych ról – w „Straconych latach” Sidneya Lumeta, „Pozytywce” Costy-Gavrasa, „Sprzedawcy cadillaków” z Robinem Williamsem, czy „Pocałunku przed śmiercią” z Mattem Dillonem. Związała się też z off-Broadwayowską sceną, w 1990 roku potwierdzając swój status znakomitej aktorki, jako laureatka prestiżowej nagrody teatralnej OBIE Award za rolę w sztuce „Crowbar” w reżyserii Maka Wellmana.**

Jedyną pierwszoplanową kreacją, jaką stworzyła w kinie amerykańskim była rola polskiej emigrantki, Haliny Nowak w amerykańskim dramacie „Niewłaściwe miejsce” Louisa Yansena (1989).

W międzyczasie pojawiała się na planie polskich produkcji („Debiutantka” Barbary Sass 1981, „Limuzyna Daimler-Benz” Filipa Bajona, „Odwet” Tomasza Zygadły 1982, „Kocham kino” Piotra Łazarkiewicza 1987). W 1994 roku powróciła też na deski Teatru Dramatycznego w Warszawie, jako jedna z gwiazd „Szóstego stopnia oddalenia” w reżyserii Piotra Cieplaka. W 1996 roku wystąpiła w głośnej komedii romantycznej „I Love You, I Love You Not” z Judem Law, Jeanna Moreau i Claire Danes, a trzy lata później – w filmie z tego samego gatunku, zatytułowanym „Już nadchodzi” (1999). Wzięła udział w komedii „O.K. Garage” z Johnem Turturro oraz dała gościnne występy w takich serialach, jak: „Seks w wielkim mieście”, „Brygada ratunkowa” i „Prawo i porządek”.

W 2006 roku wzięła udział w głośnej ekranizacji bestsellerowej powieści „S@motność w sieci” Witolda Adamka. Utożsamia się z emigracją marca 1968 roku.

** W latach 1963-65, trzy lata z rzędu została laureatką plebiscytu na najpopularniejszych aktorów telewizyjnych, dwukrotnie otrzymując Srebrny, a raz - Złoty Ekran. W 1987 roku powstał film „Anna” Yurka Bogayewicza, luźno oparty na biografii aktorki.**

Elżbieta Czyżewska

Źródło artykułu: WP Film
Wybrane dla Ciebie
Po 50 latach zorientował się, że popełnił błąd. Internet nie zostawia na Pacino suchej nitki
Po 50 latach zorientował się, że popełnił błąd. Internet nie zostawia na Pacino suchej nitki
Oto nowy Rocky. Jest o ponad 50 lat młodszy od Stallone'a
Oto nowy Rocky. Jest o ponad 50 lat młodszy od Stallone'a
"Fantastyczny". Nowa wersja hitu z lat 80. W PRL kultowy film wideo
"Fantastyczny". Nowa wersja hitu z lat 80. W PRL kultowy film wideo
Najdłuższe samobójstwo w historii Hollywood. Życie Montgomery’ego Clifta poraża tragizmem
Najdłuższe samobójstwo w historii Hollywood. Życie Montgomery’ego Clifta poraża tragizmem
Program TV. Polska komedia, która zawojowała kina, teraz do zobaczenia w domu
Program TV. Polska komedia, która zawojowała kina, teraz do zobaczenia w domu
Premiery w październiku 2025. "Historia Eda Geina" ma konkurencję, idzie "Potwór z Florencji"
Premiery w październiku 2025. "Historia Eda Geina" ma konkurencję, idzie "Potwór z Florencji"
Numer jeden w Polsce. Pentagon uderza w przebój Netfliksa
Numer jeden w Polsce. Pentagon uderza w przebój Netfliksa
"Wiozą mamę". Została zabita na oczach córeczki przez stalkera
"Wiozą mamę". Została zabita na oczach córeczki przez stalkera
Costner w tarapatach. Przegrywa w sądzie
Costner w tarapatach. Przegrywa w sądzie
Budzi kontrowersje. Dla wielu widzów najlepszy polski serial wojenny
Budzi kontrowersje. Dla wielu widzów najlepszy polski serial wojenny
Bijatyka w zatłoczonym barze. Hollywoodzki aktor położył rękę na niewłaściwej kobiecie
Bijatyka w zatłoczonym barze. Hollywoodzki aktor położył rękę na niewłaściwej kobiecie
W PRL został zakazany. Powraca "najbardziej wstrząsający film wojenny"
W PRL został zakazany. Powraca "najbardziej wstrząsający film wojenny"