Trwa ładowanie...
dts0fbc

Humphrey Bogart

Najnowsze informacje
Oceń jako pierwszy:
Miejsce urodzenia:

Nowy Jork, Nowy Jork, USA

Filmografia:

Key Largo (1948) (Frank McCloud)

Sokół Maltański (1941) (Sam Spade)

Strażnik prawa (1951) (prokurator okręgowy Ferguson)

Godziny rozpaczy (1955) (Glenn Griffin)

Nie jesteśmy aniołami (1955) (Joseph)

Casablanca (1942) (Richard)

Skarb Sierra Madre (1948) (Fred C. Dobbs)

Lewa ręka Pana Boga (1955) (Jim Carmody)

Afrykańska królowa (1951) (Charlie Allnut)

Dancing Town (1928) (siebie)

Broadway's Like That (1930) (siebie)

Up the River (1930) (Steve)

Bad Sister (1931) (Valentine Corliss)

Big City Blues (1932) (Adkins)

Bullets or Ballots (1936) (Nick Bugs Fenner)

China Clipper (1936) (Hap Stuart)

Great O'Malley (1937) (John Phillips)

Kid Galahad (1937) (Turkey Morgan)

San Quentin (1937) (Joe 'Red' Kennedy)

Swing Your Lady (1938) (Ed Hatch)

Racket Busters (1938) (Pete Martin)

Men Are Such Fools (1938) (Harry Galleon)

You Can't Get Away with Murder (1939) (Frank Wilson)

Return of Doctor X (1939) (Marshall Quesne/Dr. Xavier)

Oklahoma Kid (1939) (Whip McCord)

Invisible Stripes (1940) (Chuck Martin)

Virginia City (1940) (John Murrell)

It All Came True (1940) (Chips Maguire)

Brother Orchid (1940) (Jack Buck)

High Sierra (1941) (Roy 'Mad Dog' Earle)

Big Shot (1942) (Duke Berne)

All Through the Night (1942) (Alfred 'Gloves' Donahue)

Hollywood Victory Caravan (1945) (siebie)

Conflict (1945) (Richard Mason)

Two Mrs. Carrolls (1947) (Geoffrey Carroll)

Always Together (1948) (gość)

Knock on Any Door (1949) (Andrew Morton)

Tokyo Joe (1949) (Joe Barrett)

Pustka (1950) (Dixon Steele)

Chain Lightning (1950) (Matt Brennan)

Sirocco (1951) (Harry Smith)

Road to Bali (1952) (Siebie)

Deadline - U.S.A. (1952) (Ed Hutcheson)

Silniejszy od diabła (1954) (Billy Dannreuther)

We're No Angels (1955) (Joseph)

Going Hollywood: The War Years (1988) (siebie)

Black Legion (1937) (Frank Taylor)

Dark Victory (1939) (Michael O'Leary)

Action in the North Atlantic (1943) (Joe Rossi)

Bosonoga Contessa (1954) (Harry Dawes)

Sabrina (1954) (Linus Larrabee)

Bunt na okręcie (1954) (Philip Francis Queeg)

Tym boleśniejszy jest upadek (1956) (Eddie Willis)

Devil with Women (1930) (Tom Standish)

Women of All Nations (1931) (Stone)

Body and Soul (1931) (Jim Watson)

Holy Terror (1931) (Steve Nash)

Love Affair (1932) (Jim Leonard)

Three on a Match (1932) (Harve)

Midnight (1934) (Garboni)

Petrified Forest (1936) (Duke Mantee)

Two Against the World (1936) (Sherry Scott)

Isle of Fury (1936) (Valentine 'Val' Stevens)

Marked Woman (1937) (David Graham)

Stand-In (1937) (Douglas Quintain)

Crime School (1938) (Mark Braden)

Amazing Dr. Clitterhouse (1938) ('Rocks' Valentine)

Roaring Twenties (1939) (George Hally)

King of the Underworld (1939) (Joe Gurney)

They Drive by Nightnn (1940) (Paul Fabrini)

Wagons Roll at Night (1941) (Nick Coster)

In This Our Life (1942) (Tavern Patron)

Across the Pacific (1942) (Rick Leland)

Passage to Marseille (1944) (Matrac)

To Have and Have Not (1944) (Harry Morgan)

Two Guys from Milwaukee (1946) (Siebie)

Big Sleep (1946) (Philip Marlowe)

Dead Reckoning (1947) (Warren 'Rip' Murdock)

Dark Passage (1947) (Vincent Parry)

Battle Circus (1953) (Major Jed Webbe)

Love Lottery (1954) (Siebie)

Umarli nie potrzebują pledu (1982) (Marlowe)

Entertaining the Troops (1989) (siebie)

Dead End (1937) (Baby Face Martin)

Swingtime in the Movies (1938) (Siebie)

Angels with Dirty Faces (1938) (James Frazier)

Thank Your Lucky Stars (1943) (Siebie)

Sahara (1943) (1943) (Joe Gunn)

dts0fbc

Jeden z najsłynniejszych aktorów w historii kina, szczególnie popularny w latach 30-tych i 40-tych, pamiętny odtwórca roli w „Casablance” (1941), czołowy aktor reżysera Johna Hustona.

Urodził się 23 stycznia 1899 roku w Nowym Jorku w zamożnej rodzinie znanego amerykańskiego chirurga. Po służbie wojskowej podczas I wojny światowej rozpoczął karierę na Broadwayu, by na początku lat 30-tych wyruszyć do Hollywood w poszukiwaniu angażu w pierwszych filmach dźwiękowych. Wystąpił wówczas m.in. u Johna Forda w filmie „W górę rzeki” (1930) i Mervyna LeRoya w „Big City Blues” (1932), a pierwszym przełomowym występem w karierze była rola gangstera w „Skamieniałym lesie” (1936), która przyniosła mu popularność i dała możliwość częstych występów.

Do początku lat 40-tych wystąpił w kilkudziesięciu filmach, m.in. w „Śmiertelnym zaułku” (1937), „Aniołach o brudnych twarzach” (1938), „Burzliwych latach dwudziestych” (1939). Ogromną popularność przyniosła mu rola detektywa Sama Spade’a w „Sokole maltańskim” (1941) Johna Hustona, klasycznym filmie nurtu amerykańskiego kina czarnego. Występował u Howarda Hawksa („Mieć i nie mieć” 1944 z przyszłą żoną Lauren Bacall, „Wielki sen” 1946), współpracował też w dalszym ciągu z Johnem Hustonem („Skarb Sierra Madre” 1948, „Key Largo” 1949, ponownie z Lauren Bacall), jednak najsłynniejszym – dziś niemal legendarnym – występem Bogarta w latach 40-tych była rola u boku Ingrid Bergman w filmie Michaela Curtiza „Casablanca” (1942, nominacja do Oscara).

Od 1947 roku zajmował się również produkcją filmową. Założył wytwórnię Santana Picture, odpowiedzialną za siedem fabuł, w tym dwa filmy Nicholasa Raya: „Pukać do każdych drzwi” (1949) oraz „Pustka” (1950), w których również sam zagrał.

Bogart stworzył charakterystyczne emploi, które dziś urosło do rangi kultowego, legendarnego. Jest jedną z ikon kina hollywoodzkiego lat 40-tych. Kreował postacie samotników walczących o przegraną sprawę, bohaterów tragicznych.

Za rolę w „Afrykańskiej królowej” (1951) Johna Hustona otrzymał Oscara i nominację do BAFTA. Kolejną - ostatnią już nominację do Nagrody Akademii dostał za występ w filmie „Bunt na okręcie” (1954). W 1955 roku zaliczył debiut telewizyjny, występując, po raz kolejny u boku żony w telewizyjnej wersji „Skamieniałego lasu”.

Ostatni występ Bogarta na wielkim ekranie to rola w filmie „Tym boleśniejszy jest upadek” (1956). Zmarł na raka, 14 stycznia 1957 roku w Los Angeles.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
dts0fbc
dts0fbc
dts0fbc
dts0fbc

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj