Jedno kłamstwo, które zrujnowało życie kochanków

Z pozoru "Pokuta" to klasyczny kostiumowy melodramat zbudowany na wątku społecznych uprzedzeń i uczuciowego trójkąta. Akcja rozgrywa się w malowniczej scenerii angielskiego majątku. Każdy kadr cieszy oko plastycznym dopieszczeniem i dbałością o detale.

Ucharakteryzowana na gwiazdy retro i ubrana w stylowe suknie, Keira Knightley (Cecilia) przyjmuje wystudiowane pozy. James McAvoy jako jej wybranek Robbie przypomina młodego Laurence'a Oliviera. Jest też 13-letnia siostra Cecilii, Briony, która z zazdrości oskarży o Robbie'go o zgwłacenie nastoletniej kuzynki. To kłamstwo zaważy na losach całej trójki.

Kiedy ponownie spotykamy bohaterów trwa II wojna światowa. Robbie próbuje wydostać się z okupowanej Francji. Cecilia pracuje jako pielęgniarka w szpitalu dla rannych żołnierzy. Briony chce odpokutować za krzywdę, jaką wyrządziła zakochanej parze. Dialogi i sytuacje jak z Harlequinowskich romansów. Aż trudno chwilami uwierzyć, że film jest ekranizacją powieści znakomitego pisarza Iana McEwana, a scenariusz wyszedł spod pióra wybitnego dramaturga Christophera Hamptona („Carrington“).

„Pokuta“ wyraźnie rozpada się na dwie, stylistycznie odrębne, części. Pierwsza – rozgrywająca się w majątku – to realistyczny dramat namiętności. Część wojenna ze zdjęciami w tonacji sepi i przeładowana symboliką robi się coraz mniej realna. Wątpliwości może budzić nawet scena ukazująca dramat angielskich żołnierzy czekających na ewakuację z plaż Dunkierki. Od strony technicznej jest perfekcyjna – nakręcona bez cięć, jako jedno, trwające pięć minut, ujęcie. Ale jednocześnie jest w niej coś sztucznego, teatralnego.

To rozbicie nie jest jednak błędem! Ma związek z drugim dnem filmu. Bo „Pokuta“ nie jest tylko melodramatyczną opowieścią o tragicznej miłości. Podobnie jak powieść McEwana, film zmierza się z tematem relatywizmu postrzegania oraz niebezpiecznymi związkami literatury i życia. Na ile może pozwolić sobie pisarz, opisując prawdziwych ludzi? Gdzie kończy się wolność artysty a zaczyna niedozwolona manipulacja?

Film został pięknie zagrany. Na Jamesa McAvoya mam oko już od czasu jego epizodycznego występu w „Wimbledonie“. To jeden z najciekawszych angielskich aktorów młodego pokolenia. W „Pokucie“, zwłaszcza w pierwszej części, jest znakomity. Także Keira Knightley, która dotychczas bardziej była gwiazdą niż aktorką, w „Pokucie“ zaskakuje skalą talentu. Ale najlepsza jest młodziutka Saoirse Ronan jako Briony. Nic dziwnego, że dostała nominację do Oscara. Będę za nią trzymać kciuki.

Wybrane dla Ciebie

Michael Caine wraca z emerytury. 92-letni aktor zagra w filmie
Michael Caine wraca z emerytury. 92-letni aktor zagra w filmie
Słaby film, potem wielki skandal. Domaga się milionów odszkodowania od Baldoniego
Słaby film, potem wielki skandal. Domaga się milionów odszkodowania od Baldoniego
"Breslau": ogromny rozmach i wartka akcja. Takiego serialu potrzebowaliśmy
"Breslau": ogromny rozmach i wartka akcja. Takiego serialu potrzebowaliśmy
Romans kwitnie. Nie mogli oderwać od siebie rąk
Romans kwitnie. Nie mogli oderwać od siebie rąk
Polski serial powrócił po 17 latach. Dla wielu widzów był najlepszy
Polski serial powrócił po 17 latach. Dla wielu widzów był najlepszy
Odeszła z sekty, mając 22 lata. Mówi o religii odpowiedzialnej za "okropne rzeczy"
Odeszła z sekty, mając 22 lata. Mówi o religii odpowiedzialnej za "okropne rzeczy"
"Uwikłani w ludobójstwo". Hollywoodzkie gwiazdy ostro protestują
"Uwikłani w ludobójstwo". Hollywoodzkie gwiazdy ostro protestują
Charlie Sheen o trudnych relacjach z ojcem. "Największa zdrada"
Charlie Sheen o trudnych relacjach z ojcem. "Największa zdrada"
Polacy oglądają na potęgę. Liam Neeson powraca w starym stylu
Polacy oglądają na potęgę. Liam Neeson powraca w starym stylu
Dwayne Johnson szczupły jak nigdy. Zdradza, co się dzieje
Dwayne Johnson szczupły jak nigdy. Zdradza, co się dzieje
Wyciekła scena seksu. "Niemoralne i niekomfortowe"
Wyciekła scena seksu. "Niemoralne i niekomfortowe"
To musi być przebój. Na ten film Netflix wydał ponad 200 mln dolarów
To musi być przebój. Na ten film Netflix wydał ponad 200 mln dolarów