Jennifer Jason Leigh
Miejsce urodzenia: | Hollywood, Kalifornia, USA |
Reżyser: | Party na słodko (2001) (Mac Forsyth) |
Scenarzysta: | Party na słodko (2001) (Mac Forsyth) |
Filmografia: | Tysiąc akrów (1997) (Caroline Cook) Pani Parker i krąg jej przyjaciół (1994) W matni (1991) (Kristen Cates) Arnold (2002) (Bridget) Zabójstwo Randy'ego Webstera (1981) (Amy Wheeler) Siostra, siostra (1987) (Lucy Bonnard) Szybki numer (2001) (Lisa) Party na słodko (2001) (Sally Nash) Mechanik (2004) (Stevie) Ognisty podmuch (1991) (Jennifer Vaitkus) Amityville: The Awakening (2015) (Joan) Rag Tale (2005) (Mary Josephine 'MJ' Morton) Greenberg (2010) (Beth) Kill Your Darlings (2013) (Naomi Ginsberg) Obłęd (2005) (Dr. Lorenson) Margot jedzie na ślub (2007) (Pauline) Autostopowicz (1986) (Nash) Hudsucker Proxy (1994) (Amy Archer) Zagubione serca (1991) (Marriet Hoffman) Tatuaż (2003) (Pauline) Beztroskie lata w Ridgemont High (1982) (Stacy Hamilton) Anihilacja (2018) (Dr Ventress ) Kokainowy Rick (2018) (Agentka FBI Snyder ) |
Ceniona i charakterystyczna aktorka amerykańska. Mimo, że kojarzona jest w pierwszym rzędzie ze specyficznymi rolami wariatek i prostytutek („nuts & sluts”, jak określił to jeden z krytyków), w rzeczywistości ma na swoim koncie o wiele bardziej wszechstronne kreacje. Często wybiera ambitniejsze, niezależne produkcje i jako taka uważana jest za jedną z najciekawszych i najbardziej utalentowanych aktorek swojego pokolenia.
Urodziła się 5 lutego 1962 roku w Hollywood, jako córka pary aktorów – Vika Morrowa i Barbary Turner.
Pierwszy występ na ekranie zaliczyła już jako 11-latka („Tod eines Fremden” 1973). Nie stała się jednak, co tak typowe dla potomków znanych aktorów, kolejną dziecięcą gwiazdą. W 1978 wzięła udział w letnich warsztatach aktorskich w słynnym instytucie Lee Strasberga, po czym wylądowała w jednej z głównych ról w Disneyowskiej produkcji „The Young Runaways” (1978).
* Jej debiutem filmowym była rola w niskobudżetowym horrorze „Eyes of Stranger” (1981), a przełomem – rola w komedii „Beztroskie lata w Ridgemont High” (1982) z Seanem Pennem, Forestem Whitekarem, Erikiem Stoltzem i Nicolasem Cagem.*
W międzyczasie wcieliła się w postać chorej na anoreksję nastolatki w filmie TV „The Best Little Girl in the World” (1981).
Coraz większą popularność i status wszechstronnej aktorki budowała poprzez występy: w komediach „Łatwe pieniądze” z Joe Pescim (1983) i „Kawał kina” (1989) i historycznym filmie kostiumowym „Ciało i krew” Paula Verhoevena (1985), zdecydowanie najlepiej odnajdując się w mrocznych thrillerach („Autostopowicz” 1986, „Siostra, siostra” Billa Condona 1987, „W sercu nocy” 1988, „Pogrzebany żywcem” 1990) i w kryminałach („Ćpuny w szkole” 1987, „Przeklęty Brooklyn” 1989, „Miami Blues” z Alekiem Baldwinem 1990). Za role w dwóch ostatnich została nagrodzona New York Film Circle Award z 1990 i Boston Society of Film Critics Award z 1991 roku.
Dołączyła do gwiazdorskiej obsady filmu „Ognisty podmuch” Rona Howarda, wystąpiła kryminale „W matni” i dramacie „Zagubione serca” (wszystkie z 1991 roku), zanim dała pamiętny występ u boku Bridget Fondy w thrillerze „Sublokatorka” Barbeta Schroedera (1992, MTV Movie Award dla Najlepszego Czarnego Charakteru).
W 1993 roku wystąpiła w głośnym filmie Roberta Altmana „Na skróty”, gdzie kreowała postać żony i matki zarabiającej jako seks - telefonistka (Puchar Volpiego na MFF w Wenecji oraz Specjalny Złoty Glob dla całej obsady aktorskiej). Rok później zagrała u braci Coen w filmie „Hudsucker Proxy” i zebrała gro pochlebnych opinii za główną rolę w osadzonym w latach 20-tych filmie biograficznym „Pani Parker i krąg jej przyjaciół” (1994, nominacja do Złotego Globu i Independent Spirit Award, National Society of Film Critics Award, Chicago Film Critics Association Award). Rok 1995 to występ u boku Kathy Bates w thrillerze „Dolores” (nominacja do Saturna) i główna rola w dramacie muzycznym „Georgia” (nominacja do Independent Spirit Award, New York Film Critics Circle Award, nagroda dla Najlepszej Aktorki na MFF w Montréalu).
Ponownie spotkała się z Robertem Altmanem na planie kryminału „Kansas City” (1996) i stworzyła genialną kreację w kostiumowym „Placu Waszyngtona” Agnieszki Holland (1997). Wraz z Jessiką Lange i Michelle Pfeiffer została laureatką nagrody aktorskiej na Love Screens Film Festival w Weronie za udział w „Tysiącu akrów” (1997), z kolei występ w filmie TV „Wojna w zatoce” (1998) przyniósł jej nominację do Golden Satellite Award.
W 1999 roku dołączyła do gwiazdorskiej obsady dramatu sci-fi „eXistenZ” Davida Cronenberga z Judem Law i Willemem Dafoe, a w 2000 wystąpiła w głównej roli w skandynawsko- amerykańskim, „dogmatycznym” filmie „Król żyje” (nagroda na MFF w Tokio) i pojawiła się obok Drew Barrymore w komedii „Bezwiedne figle - o czym się nie mówi”.
* W 2001 roku zadebiutowała jako reżyserka i scenarzystka filmu „Party na słodko” z własnym udziałem, zrealizowanego wspólnie z Alanem Cummingiem (dwie nominacje do Independent Spirit Award).*
Rok 2002 to udział w gangsterskim filmie Sama Mendesa „Droga do zatracenia” z Tomem Hanksem, Judem Law i Paulem Newmanem, 2003 – występ w thrillerze Jane Campion „Tatuaż” z Meg Ryan, 2004 – rola u boku Christiana Bale’a w głośnym „Mechaniku”, obok Erika Stoltza w komedii „Childstar” (nagroda Genie) i u Todda Solondza w komediowych „Palindromach”, a 2005 – udział w thrillerze „Obłęd” Johna Maybury, z Adrienem Brody i Keirą Knightley.
Jednym z ostatnich występów aktorki jest rola u boku Nicole Kidman, Jacka Blacka i Johna Turturro w filmie „Margot jedzie na ślub” w reżyserii męża, niezależnego twórcy - Noaha Baumbacha (2007, nominacja do Independent Spirit Award).
Jennifer Jason Leigh, oprócz ról, które zagrała, zasłynęła również dzięki tym, które odrzuciła. Do najbardziej znanych należą tutaj główne kreacje w takich przebojach, jak: „Pretty Woman”, „Seks, kłamstwa i kasety video”, „Fortepian”, czy „Tajemnice Los Angeles”.
Komentarze