Kathryn Bigelow
Miejsce urodzenia: | San Carlos, Kalifornia, USA |
Reżyser: | Wróg numer jeden (2012) (Dyrektor CIA) The Hurt Locker. W pułapce wojny (2008) (Lider zespołu kontraktorów) |
Scenarzysta: | |
Filmografia: | The Hurt Locker. W pułapce wojny (2008) (Lider zespołu kontraktorów) Przekleństwo wyspy (2000) (Adaline Gunne) |
Pierwsza w historii kina laureatka Oscara w kategorii Najlepszy Reżyser. Z typowego reżysera filmów sensacyjnych bezwiednie stała się prawdziwą wojowniczką o prawa kobiet w muskularnym świecie.
* Kathryn Ann Bigelow urodziła się 27 listopada 1951 roku w San Carlos w Kalifornii.*Jest jedynym dzieckiem bibliotekarki i kierownika sklepu z farbami. Od dzieciństwa nasiąkała kulturą. Już jako nastolatka dała się poznać jako utalentowana malarka. Malowała obrazy dla muzeum Whitney w Nowym Jorku, a także pozowała do zdjęć dla sieci handlowej GAP.
Sztuk plastycznych uczyła się w San Francisco Art Institute. Jako dwudziestolatka zdobyła stypendium Whitney's Museum Independent Study Program. Studiowała pod okiem Susan Sontag, byłej członkini awangardowej, brytyjskiej grupy Art & Language, współpracowała ze słynnym amerykańskim konceptualistą, Laurence'em Wienerem, i wykładała sztukę na kalifornijskich uniwersytetach.
W końcu postawiła na reżyserię i studia w szkole filmowej Columbia.Jej edukacja obejmowała również teorię i krytykę filmową. W zmaskulinizowanym Hollywood miała pod górkę. Kluczowe dla przebiegu swojej kariery decyzje Bigelow podjęła w połowie lat osiemdziesiątych. Tuż po dobrym debiucie, zarzucono ją propozycjami realizowania komedii romantycznych i filmów dla nastolatków. Konsekwentnie odmawiała.
Jej pierwszy krótkometrażowy film, ‘The Set-Up’ (1978), to 20-minutowa dekonstrukcja przemocy w filmie. Pierwszy jej film fabularny to ‘The Loveless’ (1982) o motocyklistach, gdzie współreżyserem był Monty Montgomery. Następnie wyreżyserowała ‘Blisko ciemności’ (Near Dark, 1987), na podstawie scenariusza napisanego we współpracy z Erikiem Redem. Film wzbudził zainteresowanie zarówno krytyków, jak i fanów horrorów dzięki swej niezwykłej mieszance gatunków, łączącej film o wampirach i western.
W ‘Błękitnej stali’ gwiazdą jest Jamie Lee Curtis, grająca policjantkę-nowicjuszkę świadomą własnej delikatności. Kultowy film ‘Na fali’ to rola Keanu Reevesa jako agenta FBI, który udaje surfera, aby schwytać grupę złodziei okradających banki.
W 1995 roku powstał film ‘Dziwne dni’, gdy fascynowano się rzeczywistością wirtualną. Scenarzystą i producentem był James Cameron, były już wtedy mąż reżyserki. Film nie przyciągnął zbyt wielkiej widowni. Jest to thriller neo-noir z akcją w Los Angeles na przełomie wieków. Gwiazdami są Ralph Fiennes i Angela Bassett, ta ostatnia jako silna kobieta, jedna z wielu w filmach Bigelow. W scenie finałowej pojawiły się dziesiątki tysięcy statystów.
Rok 2000 to film ‘Przekleństwo wyspy’, na podstawie powieści pod tym samym tytułem Anity Shreve, portret dwóch kobiet uwięzionych w dusznych związkach. Nie ma tu technicznych fajerwerków, jest tylko tematyka rodzinna. W roku 2002 wyreżyserowała film ‘K-19’, z Harrisonem Fordem, o grupie mężczyzn na pokładzie pierwszej radzieckiej łodzi podwodnej o napędzie atomowym. Film okazał się kasowym niewypałem, mimo pełnej akcji fabuły i dbałości o szczegóły.
Kolejny film Bigelow to ‘The Hurt Locker. W pułapce wojny’(2008). Obraz ten, traktujący o wojnie w Iraku, stał się największym sukcesem artystycznym reżyserki i przyniósł jej nominację do Oscara za reżyserię, a następnie i samą nagrodę. Oscara otrzymała na gali 7 marca 2010 r., będąc pierwszą kobietą w historii uhonorowaną Oscarem za reżyserię.
Bigelow w swoich filmach wybiera tematy będące również afrodyzjakami przemocy, np: broń czy wojna. Tworzy kino gatunków o mocnym męskim charakterze jednak dodatkowo wzbogaca swoje dzieła autokomentarzem. Dzięki temu nie daje się jednoznacznie sklasyfikować do pewnego typu twórczości i ucieka przed etykietkami. Bohaterowie Bigelow swój światopogląd budują na kontrze do kolektywu, który ich wchłonął.
Kathryn Bigelow w 1989 roku poślubiła współczesnego przodownika amerykańskiego kina – Jamesa Camerona.Małżeństwo trwało zaledwie 2 lata. Jak donoszą źródła plotkarskie, para rozstała się w gniewie i długo po rozwodzie nie mogli dojść do porozumienia. Dziś, kiedy to Bigelow zwyciężyła nad byłym mężem w branży filmowej, ich relacja wydaje się być bardzo życzliwa i wspierająca.
Komentarze