Najsłynniejsze motywy muzyczne Johna Williamsa w Sali Kongresowej

W ciągu swojej 60-letniej kariery *John Williams skomponował muzykę do ponad 100 filmów, m.in: “Gwiezdne Wojny”, “Szczęki”, “ET”, “JFK”, “Indiana Jones”, “Harry Potter” “Imperium słońca”, “Złap mnie, jeśli potrafisz”, “Lista Schindlera”, “Sabrina”, “Park Jurajski”, “Szeregowiec Ryan” czy “Superman”. Otrzymał 45 nominacji do Oscara, więcej (59) zdobył tylko Walt Disney. Najsłynniejsze motywy muzyczne Johna Williamsa będzie można usłyszeć w najbliższą niedzielę 12 czerwca 2011 w Sali Kongresowej podczas koncertu Deutsche Bank Presents Koncert Muzyki Filmowej. Całości dopełni projekcja fragmentów najsławniejszych filmów, wyświetlanych na ekranie kinowym.*

Najsłynniejsze motywy muzyczne Johna Williamsa w Sali Kongresowej

08.06.2011 15:47

John Williams, zwany również "Little Johnny Love" Williams jest twórcą najbardziej rozpoznawalnych filmowych motywów muzycznych na świecie. Zdobył 5 Oscarów, 4 Złote Globy, 7 nagród BAFTA (brytyjski odpowiednik Oscara) oraz 21 statuetek Grammy. Jego styl można określić jako formę neoromantyzmu, inspirowaną muzyką symfoniczną XIX w., zwłaszcza Ryszarda Wagnera i jego koncepcji leitmotivu.

Urodził się w 1932 r w Queens, w Nowym Jorku. Jako syn dobrze znanego perkusisty Johna Williamsa Seniora, od młodości interesował się sztuką i muzyką filmową. Ucząc się na Uniwersytecie w Kalifornii, uczęszczał na prywatne lekcje do jednego z najsłynniejszych kompozytorów muzyki gitarowej i filmowej, Mario Castelnuovo-Tedesco. Twórczością włoskiego muzyka zachwyciła się nawet Rita Hayworth, która zatrudniła go do produkowanej przez siebie “Miłości Carmen” (1948). Pasji muzycznej Williamsa nie zagłuszyło nawet powołanie do wojska, które otrzymał w 1952 r. Służąc w amerykańskich siłach powietrznych, został dyrygentem i aranżerem Air Force Band. W 1955 r. opuścił armię i przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie studiując w konserwatorium, dorabiał jako pianista jazzowy w klubach, a czasem w studiu nagraniowym.

Pierwszym filmem, do którego skomponował muzykę był niskobudżetowy, zrealizowany za 100 tys. dolarów “Daddy O” z 1958 r. Produkcja nie odniosła sukcesu, ale plakat z tego filmu stał się tłem jednej ze scen kultowego “Pulp Fiction” Quentina Tarantino. W latach 60-tych kariera Johna Williamsa nabrała tempa. W 1967 i 69 r. otrzymał 2 pierwsze nominacje do Oscara, a w 1971 r. wygrał swoją pierwszą nagrodę Akademii Filmowej, dzięki adaptacji muzyki do filmu “Skrzypek Na Dachu”.

Na początku lat 70-tych Steven Spielberg szukał kompozytora do swojej pierwszej kinowej produkcji “Sugarland Express” (1974). Zachwycony talentem młodego kompozytora powierzył mu napisanie muzyki i od tej pory duet filmowy Spielberg-Williams stał się niemal nierozłączny. John Williams stworzył muzykę do prawie wszystkich, z wyjątkiem dwóch, produkcji Spielberga. W 1975 r. do amerykańskich kin trafiły “Szczęki”. Charakterystyczny złowieszczy motyw przedszedł do historii muzyki filmowej i stał się znakiem rozpoznawczym filmu, a John Williams został uhonorowany Oscarem za najlepszą oryginalną ścieżkę dźwiękową.

Gdy George Lucas szukał kompozytora do space opery “Gwiezdne Wojny” (1977), Spielberg polecił mu Johna Williamsa. Inspirując się m.in. muzyką Richarda Straussa, Williams stworzył jeden z najbardziej rozpoznawalnych motywów filmowych wszech czasów. Kompozycje do “Gwiezdnych Wojen” zostały nagrodzone m.in. Grammy, Oscarem i Złotym Globem. Muzyka z filmu została umieszczona w 2005 r. na I miejscu listy najlepszych ścieżek dźwiękowych wszechczasów, ogłoszonej przez Amerykański Instytut Filmowy. John Williams skomponował także muzykę do pięciu kolejnych części gwiezdnej sagi, tworząc łącznie ponad 14 godzin muzyki orkiestralnej, która stała się nieodłącznym elementem jednego z najbardziej rozpowszechnionych zjawisk w pop-kulturze.

W 1978 r. Richarda Donner przeniósł na duży ekran niezwykle popularny w USA komiks „Superman”. Pierwotnie muzykę napisać miał Jerry Goldsmith, który współpracował z Donnerem przy jego poprzednim filmie „Omen” (1976). Pochłonięty innymi zobowiązaniami Goldsmith nie zdołał pogodzić terminów i Donner zdecydował się zatrudnić Williamsa. Ten zgodził się, ale chciał, by muzyka do „Supermana” nie była zbyt poważna, a raczej z teatralnym, nawet przesadnym zacięciem. Kompozycje te przeszły do historii, a najsłynniejsze motywy zostały wykorzystane w czterech kolejnych sequelach o super bohaterze.

W latach 80-tych świat usłyszał o Indianie Jones. John Williams wziął udział we wszystkich produkcjach o znanym archeologu: „Poszukiwacze zaginionej Arki” (1981), „Indiana Jones i świątynia zagłady” (1984) oraz „Indiana Jones i ostatnia krucjata” (1989). Gdy kilkanaście lat później Steven Spielberg przymierzał się do realizacji kolejnej części: „Indiana Jones i Królestwo Kryształowej Czaszki” (2008), nikt nie miał wątpliwości, że skomponowanie muzyki powierzy Williamsowi.

Następna dekada przyniosła filmowemu światu kolejne kultowe pozycje, a Johnowi Williamsowi – nagrodę Grammy oraz piątego i dotychczas ostatniego Oscara za “Listę Schindlera” (1993) w reżyserii Stevena Spielberga. Film wywarł tak duże wrażenie na Williamsie, że po projekcji powiedział do reżysera: “Do tego obrazu potrzebujesz lepszego kompozytora niż ja”. Spielberg odpowiedział mu: “Wiem, ale wszyscy lepsi już nie żyją”.

W tym samym roku na ekrany wszedł “Park Jurajski” Stevena Spielberga. Na życzenie reżysera John Williams napisał muzykę, która miała stanowić łagodną, wręcz mistyczną przeciwagę dla drapieżności pojawiającej się na ekranie.

W pierwszych latach XXI wieku John Williams potwierdził swój talent, tworząc ścieżkę dźwiękową do takich filmów jak: „Patriota” (2000), „Harry Potter i Kamień Filozoficzny” (2001), „Harry Potter i Komnata Tajemnic” (2002), “Harry Potter i więzień Azkabanu” (2004), “Wyznania gejszy” (2005) czy “Monachium” (2005).

John Williams jest także autorem muzyki poważnej. W 1980 r. został 19. dyrygentem założonej w 1885 r. Boston Pops Orchestra, z którą pożegnał się w 1993, odchodząc na emeryturę.

John Williams uważany jest za jednego z najlepszych kompozytorów świata, a wiele z jego kompozycji stało się kultowymi leit-motivami, które na stałe zakorzeniły się w kulturze masowej. Najsłynniejsze motywy muzyczne Johna Williamsa, m.in z filmów: “Gwiezdne Wojny”, “Szczęki”, “Indiana Jones”, “Superman” bedzie można usłyszeć podczas koncertu Deutsche Bank presents Koncert Muzyki Filmowej, który odbędzie się 12 czerwca 2011 w warszawskiej Sali Kongresowej. Polską Orkiestrę Radiową poprowadzi dyrygent Maciej Sztor, pomysłodawca imprezy i popularyzator muzyki filmowej. Niestety John Williams nie będzie mógł wziąć udziału w wydarzeniu, ale specjalnie dla publiczności Deutsche Bank presents Koncert Muzyki Filmowej przesłał pozdrowienia.

Więcej informacji o wydarzeniu na: www.KoncertFilmowy.pl

Bilety na koncert są dostępne w serwisach: www.eBilet.pl, www.ticketpro.pl. www.eventim.pl oraz bileteriach EMPIK.

SZCZEGÓŁOWY PROGRAM KONCERTU:

• Alfred Newman - Fanfara Fox
• John Williams - Gwiezdne Wojny: Temat Główny
• John Williams - Gwiezdne Wojny: Księżniczka Leia
• John Williams - Gwiezdne Wojny: The Imperial March
• John Williams - Gwiezdne Wojny: Yoda
• John Williams - Gwiezdne Wojny: Komnata Królewska i Finał
• John Williams - Szczęki
• John Williams - Park Jurajski
• John Williams - Superman
• Hans Zimmer - Gladiator
• James Horner - Titanic
• Alan Silvestri - Forrest Gump
• Finał: Tribute to John Williams - wiązanka najpopularniejszych tematów Johna Williamsa: Gwiezdne Wojny, Szczęki, Superman, Poszukiwacze Zaginionej Arki, Harry Potter, E. T.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)