Rozpoczęła się XXI edycja polskich nagród filmowych Orły. Poznaj szczegóły
O prestiżowe statuetki walczy 105 tytułów, w tym 47 fabuł, 42 dokumenty i 16 seriali fabularnych. Kalendarz wydarzeń towarzyszących Orłom 2019 jest bardzo bogaty.
W artykule znajdują się linki i boksy z produktami naszych partnerów. Wybierając je, wspierasz nasz rozwój.
Miniony rok okazał się wyjątkowo owocny dla polskiej kinematografii. Rodzime produkcje biły frekwencyjne rekordy, święciły spektakularne triumfy na międzynarodowych festiwalach i zyskiwały światowy rozgłos.
Polskie Nagrody Filmowe Orły, przyznawane dorocznie przez Polską Akademię Filmową, to zwieńczenie kolejnej karty w historii rodzimej kinematografii, a także okazja, aby uhonorować tych twórców, którzy w 2018 roku wnieśli do niej najwięcej.
– Orły, nieprzypadkowo określane mianem Polskich Oscarów, swój prestiż zawdzięczają m.in. temu, że przyznawane są profesjonalistom przez profesjonalistów. Stanowią wyraz uznania całej branży filmowej dla twórców i ich dzieł. Jesteśmy szczęśliwi i dumni, że już po raz dwudziesty pierwszy możemy tworzyć ten ważny konkurs, przyczyniając się do szerokiej promocji polskiej twórczości filmowej w kraju i za granicą oraz popularyzując polskie kino wśród publiczności – podkreśla Dariusz Jabłoński, reżyser, producent filmowy i wieloletni Prezydent Polskiej Akademii Filmowej.
O prestiżu, jakim cieszą się Polskie Nagrody Filmowe Orły, przesądza też sama – kilkuetapowa i bardzo demokratyczna – procedura wyboru zwycięzców. Do pierwszego etapu kwalifikują się wszystkie produkcje filmowe minionego roku spełniające warunki regulaminu konkursu. Spośród nich tajnym głosowaniu niemal siedmiuset Akademików wyłaniane są nominacje, a w kolejnym etapie – laureaci. Za prawidłowy przebieg całej procedury odpowiada PwC, wiodąca firma audytorska, nadzorująca m.in. głosowanie na Oscary.
Nominacje do Orłów 2019 ogłoszone zostaną 6 lutego podczas oficjalnej konferencji prasowej. Natomiast już 7 marca ogłoszone zostanie nazwisko laureata Nagrody za Osiągnięcia Życia. Laureatów w pozostałych kategoriach poznamy 25 marca na uroczystej ceremonii wręczenia statuetek w Teatrze Polskim.
Równolegle, między 11 do 31 stycznia, w warszawskim kinie Iluzjon Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego trwać będzie przegląd filmów kandydujących do Polskich Nagród Filmowych Orły 2019. Produkcje te będą odstępne także online, na platformie internetowej Player.pl.
Polskie Nagrody Filmowe Orły przyznawane są w 19 kategoriach: Najlepszy Film, Najlepsza Główna Rola Męska, Najlepsza Główna Rola Kobieca, Najlepsza Reżyseria, Najlepszy Scenariusz, Osiągnięcia Życia, Najlepsza Drugoplanowa Rola Męska, Najlepsza Drugoplanowa Rola Kobieca, Najlepsze Zdjęcia, Najlepsza Scenografia, Najlepsza Muzyka, Najlepsze Kostiumy, Najlepszy Montaż, Najlepszy Dźwięk, Najlepszy Dokument, Najlepszy Film Europejski, Najlepszy Fabularny Serial Filmowy oraz w kategorii Odkrycie Roku.
Głosami widzów przyznawana jest Nagroda Publiczności.
Do tegorocznego Konkursu Głównego zakwalifikowało się 56 filmów, które spełniły warunki regulaminu Orłów, tj. są filmami kinowymi trwającymi co najmniej 70 minut i w okresie między 1 stycznia a 31 grudnia 2018 roku były wyświetlane przynajmniej przez tydzień na otwartych, płatnych pokazach kinowych. Lista filmów biorących udział w konkursie została sporządzona na podstawie danych pochodzących z firmy boxoffice.pl i jest poparta oświadczeniem dystrybutora. W kolejności alfabetycznej są to:
303.Bitwa o Anglię, reż. David Blair
253 wojny, reż. Ewa Bukowska
7 uczuć, reż. Marek Koterski
Ajka, reż. Siergiej Dworcewoj
Atak paniki, reż. Paweł Maślona
Autsajder, reż. Adam Sikora
Czuwaj, reż. Robert Gliński
Dagadana. Świat bez granic, reż. Paweł Zabel
DJ, reż. Alek Kort
Dobra zmiana, reż. Konrad Szołajski
Dywizjon 303. Historia prawdziwa, reż. Denis Delić
Eter, reż. Krzysztof Zanussi
Fuga, reż. Agnieszka Smoczyńska
Gotowi na wszystko. Exterminator, reż. Michał Rogalski
Gurgacz. Kapelan Wyklętych, reż. Dariusz Walusiak
I odpuść nam nasze długi, reż. Antonio Morabito
Jak pies z kotem, reż. Janusz Kondratiuk
Jeszcze dzień życia, reż. Raul de la Fuente, Damian Nenow
Juliusz, reż. Aleksander Pietrzak
Kamerdyner, reż. Filip Bajon
Katyń – Ostatni świadek, reż. Piotr Szkopiak
Kler, reż. Wojciech Smarzowski
Kobieta sukcesu, reż. Robert Wichrowski
Kobiety mafii, reż. Patryk Vega
Książę i dybuk, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
Kto napisze naszą historię, reż. Roberta Grossman
Listopad, reż. Rainer Sarnet
Miłość jest wszystkim, reż. Michał Kwieciński
Narzeczony na niby, reż. Bartosz Prokopowicz
Niewidzialne, reż. Paweł Sala
Nina, reż. Olga Chajdas
Odnajdę Cię, reż. Beata Dzianowicz
Over the Limit, reż. Marta Prus
Pech to nie grzech, reż. Ryszard Zatorski
Pitbull. Ostatni pies, reż. Władysław Pasikowski
Plan B, reż. Kinga Dębska
Planeta singli 2, reż. Sam Akina
Pod wiatr, reż. Timur Makarevic
Podatek od miłości, reż. Bartłomiej Ignaciuk
Pomiędzy słowami, reż. Urszula Antoniak
Prawdziwa historia, reż. Roman Polański
Proces. Federacja Rosyjska vs Oleg Sencow, reż. Askold Kurov
Serce nie sługa, reż. Filip Zybler
Sobibór, reż. Konstantin Chabieński
Studniówk@, reż. Alessandro Leone
Syn Królowej Śniegu, reż. Robert Wichrowski
Szron, reż. Sharunas Bartas
Twarz, reż. Małgorzata Szumowska
Uratowane z Potopu, reż. Marcin Jamkowski, Konstanty Kulik
Via Carpatia, reż. Kasper Bajon, Klara Kochańska
W cieniu drzewa, reż. Hafsteinn Gunnar Sigurasson
Wielkie zimno, reż. Gerard Pautonnier
Wieś pływających krów, reż. Katarzyna Trzaska
Wieża. Jasny dzień, reż. Jagoda Szelc
Zimna wojna, reż. Paweł Pawlikowski
Zwierzęta, reż. Greg Zgliński
W kategorii Najlepszy Film Dokumentalny do nagrody pretendują 42 produkcje. Aż 9 spośród nich, dzięki dystrybucji kinowej, znajduje się również na liście filmów kandydujących do nagród Polskiej Akademii Filmowej Orły 2019 we wszystkich kategoriach. Na liście filmów dokumentalnych zakwalifikowanych do konkursu znalazły się (w kolejności alfabetycznej):
Arabski sekret, reż. Julia Groszek
Atlas niepodległości, reż. Piotr Kuciński
Call me Tony, reż. Klaudiusz Chrostowski
Czego nie mogliśmy wykrzyczeć, reż. Ewa Żmigrodzka, Krzysztof Zwoliński
Dagadana. Świat bez granic, reż. Paweł Zabel
Diabelne szczęście, reż. Maciej Dancewicz
Dobra zmiana, reż. Konrad Szołajski
Dominum Montes. Góry Jana Pawła II, reż. Adam Kraśnicki
Dwa światy, reż. Maciej Adamek
Easy Rider, reż. Grzegorz Brzozowicz
Festiwal, reż. Anna Gawlita, Tomasz Wolski
Film dla Stasia, reż.Monika Meleń
Gurgacz. Kapelan Wyklętych, reż. Dariusz Walusiak
Jan bez sceny, reż. Cyprian Ziąbski, Ryszard Makowski
Klątwa obfitości, reż. Ewa Ewart
Książę i dybuk, reż. Elwira Niewiera, Piotr Rosołowski
Kto napisze naszą historię?, reż. Roberta Grossman
Love Express. Przypadek Waleriana Borowczyka, reż. Jakub Mikurda
Lwów pod okupacją, reż. Andrzej Gajewski
Między światami, reż. Katarzyna Dąbkowska-Kułacz
Milenium kontra Tysiąclecie, reż. Piotr Kuciński
Mój Niemandsland, reż. Wojciech Królikowski
Najbrzydszy samochód świata, reż. Grzegorz Szczepaniak
Niepodległość, reż. Krzysztof Talczewski
Opera o Polsce, reż. Piotr Stasik
Operacja Cezary, reż. Sławomir Górski
Over the limit, reż. Marta Prus
Proces. Federacja Rosyjska vs. Oleg Sencow, reż. Askold Kurov
Przerwana misja, reż. Petro Aleksowski
Rzeczpospolita zakopiańska, reż. Piotr Jaworski
Senator, reż. Paweł Woldan
Sokoły wolności, reż. Robert Wachowiak
Spragnieni księżyca, reż. Anna Cialowicz
Stadion Śląski. W kotle czarownic, reż. Michał Muzyczuk
Tu się żyje, reż. Kinga Dębska
Uratowane z potopu, reż. Marcin Jamkowski, Konstanty Kulik
W kolejce po śmierć. Czeczeni i Isis, reż. Barbara Włodarczyk
Wieniawa, reż. Grzegorz Gajewski
Wieś pływających krów, reż. Katarzyna Trzaska
Wykluczeni, reż. Artur Dziurman
Zaczęły odrastać nam skrzydła, reż. Piotr Kuciński
Zdzisław Najder. Chciałem być lotnikiem, reż. Mieczysław B. Vogt
W tegorocznym konkursie w kategorii Najlepszy Filmowy Serial Fabularny bierze udział 16 seriali, które spełniły warunki regulaminowe, tj. są serialami polskimi przedstawiającymi oryginalną, fikcyjną, samodzielną i skończoną historię, zostały zrealizowane przy pomocy metody filmowej, a pierwsze nadanie nastąpiło na terenie Polski między 1 stycznia, a 31 grudnia 2018 roku. W kolejności alfabetycznej są to:
1983, reż. Agnieszka Holland, Kasia Adamik, Olga Chajdas, Agnieszka Smoczyńska (House Media Company Sp. z o.o. dla Netflix)
Diagnoza, sezon 2, reż. Łukasz Palkowski, Maciej Bochniak (DGA Studio dla TVN)
Drogi wolności, reż. Maciej Migas (Telewizja Polska S.A.)
Dziewczyny ze Lwowa, sezon 3, reż. Wojciech Adamczyk (Studio A Sp. z.o.o. dla TVP1)
Kruk. Szepty słychać po zmroku, reż. Maciej Pieprzyca (Opus TV dla Canal +)
Nielegalni, reż. Leszek Dawid, Jan P. Matuszyński (Telemark Sp. z.o.o. dla Canal +)
Ojciec Mateusz, reż. Artur Żmijewski, Filip Zylber, Wojciech Nowak (ATM Grupa S.A. dla TVP1)
Pod powierzchnią, reż. Borys Lankosz (TVN)
Przyjaciółki, sezon 12, reż. Grzegorz Kuczeriszka (Akson Studio dla Telewizji Polsat)
Pułapka, reż. Łukasz Palkowski (TVN)
Rojst, reż. Jan Holoubek (Studio Filmowe Kadr dla Showmax)
Ślepnąc od świateł, reż. Krzysztof Skonieczny (HBO Polska/ HBO Europe, ATM Grupa dla HBO)
W rytmie serca, reż. Piotr Wereśniak (Artrama dla Telewizji Polsat)
Wojenne dziewczyny, sezon 2, reż. Michał Rogalski (Akson Studio dla TVP1)
Za marzenia, reż. Olga Chajdas, Aleksandra Terpińska, Łukasz Wiśniewski (Forma Production S.A. dla TVP2)
Znaki, reż. Jakub Miszczak, Marcin Ziębiński, Monika Filipowicz (ATM dla AXN/Sony Pictures Television)
Szczegółowe informacje i regulamin Polskich Nagród Filmowych Orłów dostępne są na stronie: www.pnf.pl
Zapraszamy też na FB Orłów:
https://www.facebook.com/pnforly/
W artykule znajdują się linki i boksy z produktami naszych partnerów. Wybierając je, wspierasz nasz rozwój.