WAŻNE
TERAZ

MSWiA potwierdza incydent. Rosyjski kuter przy rurociągu

Szokowanie już się nie sprawdza

Zbliżający się festiwal Era Nowe Horyzonty zamknie film „Enter the Void”. Kariera jego twórcy nadawałby się do doktoratu filmoznawczego po tytułem „Artysta w pułapce własnego mitu” i habilitacji „Szok jako środek artystyczny, który nie sprawdza się w naszych czasach” - czytamy w felietonie Magdy Michalskiej.

Nic dwa razy nie powinno się zdarzać
Źródło zdjęć: © AFP

/ 10"Nieodwracalne" skutki szokującej premiery

Obraz
© AFP

Był rok 2002, Festiwal Filmowy w Cannes. W oficjalnej selekcji znalazł się drugi pełnometrażowy film francuskiego reżysera Gaspara Noe – „Nieodwracalne”. Ponad połowa widzów opuściła premierę w Theatre Lumiere rzucając w twarz twórcy filmu: „jest pan chory”. Noe ponoć tylko się śmiał. Jeśli liczył na skandal, miał go w kieszeni. Jeśli chciał szokować widzów udało się w stu procentach.

/ 10Kontrowersyjne dzieło francuskiego reżysera

Obraz
© AFP

Film wszedł do kinowej dystrybucji, a przy premierach w kolejnych krajach wszystkie media mówiły o kontrowersjach wokół dzieła Francuza. Pomysł się sprawdził. Każdy kinoman, czy widział, czy nie widział „Nieodwracalnego” wie, że to ten film z kilkunastominutowa sekwencją analnego gwałtu Moniki Bellucci. I pewnie Noe przeszedł do historii kina dzięki odważnej i szokującej scenie.

** [

Obraz

KAMERA W PRYSZNICU ]( http://film.wp.pl/gabka-czy-pumeksem-czyli-z-kinem-pod-prysznicem-6025281258787969g ) * * [

Obraz

ŚLICZNOTKA Z BARU MLECZNEGO ]( http://film.wp.pl/jej-kariera-zaczela-sie-w-barze-mlecznym-portret-poli-raksy-6025281115739265g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU ]( http://teleshow.wp.pl/obnazamy-polskie-serialowe-seksbomby-6034033566327937g )**

/ 10Nic dwa razy nie powinno się zdarzać

Obraz
© AFP

Być może z czasem, podobnie jak „Ostatnie tango w Paryżu” trafił by nawet na listę klasyków, wszak krytycy, gdy już ochłonęli po pierwszym szoku, chwalili film. Jednak Noe popełnił błąd: postanowił pójść za ciosem.

** [

Obraz

KAMERA W PRYSZNICU ]( http://film.wp.pl/gabka-czy-pumeksem-czyli-z-kinem-pod-prysznicem-6025281258787969g ) * * [

Obraz

ŚLICZNOTKA Z BARU MLECZNEGO ]( http://film.wp.pl/jej-kariera-zaczela-sie-w-barze-mlecznym-portret-poli-raksy-6025281115739265g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU ]( http://teleshow.wp.pl/obnazamy-polskie-serialowe-seksbomby-6034033566327937g )**

/ 10Odgrzewany pomysł już nie szokuje

Obraz
© AFP

Zastosował tę sama sztuczkę w swoim kolejnym obrazie „Enter The Void” („Wejdź w próżnię”), premierowo pokazywanym siedem lat później także w Cannes. Tym razem skandalu nie było. Był za to pusty śmiech. Dlaczego? Bo Noe wszedł do tej samej rzeki, poszedł drogą, której wszyscy się spodziewali, z szoku uczynił metodę, choć każdy średnio przytomny twórca, wie, że zaskoczyć tym samym grepsem da się tylko raz.

** [

Obraz

KAMERA W PRYSZNICU ]( http://film.wp.pl/gabka-czy-pumeksem-czyli-z-kinem-pod-prysznicem-6025281258787969g ) * * [

Obraz

ŚLICZNOTKA Z BARU MLECZNEGO ]( http://film.wp.pl/jej-kariera-zaczela-sie-w-barze-mlecznym-portret-poli-raksy-6025281115739265g ) **

/ 10Naturalistycznie brudne i brutalne Tokio

Obraz
© AFP

Tym razem Francuz prowadzi widza nie przez podziemny Paryż, ale Tokio. Niby daleko, a przestrzeń tak samo brudna, złowroga i obca. Bohaterowie trochę młodsi, niż ci z „Nieodwracalnego”le w sumie tacy sami: nieszczęśliwi z definicji, z brutalnego półświatka, z bagażem złych doświadczeń. To francuskie rodzeństwo: on diler, ona prostytutka. Uciekli do Japonii od złych wspomnień (rodzice zginęli w wypadku, gdy oboje byli mali). On ginie w porachunkach handlarzy narkotyków, ale jego duch, czujący odpowiedzialność za staczającą się siostrę, zostaje na ziemi by ją chronić. Brutalnością i wszechogarniającym brudem próbuje Noe przebić scenę morderstwa gaśnicą z „Nieodwracalnego”.

** [

Obraz

KAMERA W PRYSZNICU ]( http://film.wp.pl/gabka-czy-pumeksem-czyli-z-kinem-pod-prysznicem-6025281258787969g ) * * [

Obraz

ŚLICZNOTKA Z BARU MLECZNEGO ]( http://film.wp.pl/jej-kariera-zaczela-sie-w-barze-mlecznym-portret-poli-raksy-6025281115739265g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU ]( http://teleshow.wp.pl/obnazamy-polskie-serialowe-seksbomby-6034033566327937g )**

/ 10Noe już nie porusza

Obraz
© AFP

Efekt jaki robiła scena znęcania się nad Bellucci chce przewyższyć pokazaniem wielkiego penisa podrygującego rytmicznie na ekranie, tak jakby był filmowany z wnętrza kobiety (sic!). Publiczność w najlepszym razie śmieje się z politowaniem. Nie boli ten film, nie przejmuje, nie działa.

** [

Obraz

KAMERA W PRYSZNICU ]( http://film.wp.pl/gabka-czy-pumeksem-czyli-z-kinem-pod-prysznicem-6025281258787969g ) * * [

Obraz

ŚLICZNOTKA Z BARU MLECZNEGO ]( http://film.wp.pl/jej-kariera-zaczela-sie-w-barze-mlecznym-portret-poli-raksy-6025281115739265g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU ]( http://teleshow.wp.pl/obnazamy-polskie-serialowe-seksbomby-6034033566327937g )**

/ 10Epigon własnych dzieł

Obraz
© AFP

Prowokuje za to do kilku pytań: Gdzie jest granica między charakterem pisma artysty, rozpoznawalną, przynależną jego twórczości galerią środków artystycznych, a byciem epigonem swoich własnych dzieł? Czy twórca głośnego kontrowersyjnego filmu robiąc kolejny, niemal identyczny, odcina kupony od sukcesu poprzedniego? A może uważa, że tego właśnie się od niego oczekuje?

** [

Obraz

KAMERA W PRYSZNICU ]( http://film.wp.pl/gabka-czy-pumeksem-czyli-z-kinem-pod-prysznicem-6025281258787969g ) * * [

Obraz

ŚLICZNOTKA Z BARU MLECZNEGO ]( http://film.wp.pl/jej-kariera-zaczela-sie-w-barze-mlecznym-portret-poli-raksy-6025281115739265g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU ]( http://teleshow.wp.pl/obnazamy-polskie-serialowe-seksbomby-6034033566327937g )**

/ 10Brak tabu do łamania

Obraz
© AFP

W dzisiejszych czasach trudno jest przecież złamać jakieś tabu. Niewiele ich zresztą pozostało. Gdyby dobrze przyjrzeć się sztuce filmowej, granice, zwłaszcza te obyczajowe zostały po stokroć przekroczone. Widzieliśmy już seks na prawdę w „Imperium zmysłów”, było autentyczne fellatio w „Brown Bunny”, był Bertolucci (który nota bene też próbował w „Marzycielach” powtórzyć efekt „Ostatniego tanga…”), byli aktorzy porno w mainstreamowym kinie (choćby Rocco Siffredi u Catherine Breillat), itd...

** [

Obraz

KAMERA W PRYSZNICU ]( http://film.wp.pl/gabka-czy-pumeksem-czyli-z-kinem-pod-prysznicem-6025281258787969g ) * * [

Obraz

ŚLICZNOTKA Z BARU MLECZNEGO ]( http://film.wp.pl/jej-kariera-zaczela-sie-w-barze-mlecznym-portret-poli-raksy-6025281115739265g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU ]( http://teleshow.wp.pl/obnazamy-polskie-serialowe-seksbomby-6034033566327937g )**

/ 10Widzowie są znieczuleni

Obraz
© AFP

Pokazywano nam śmierć, agresję i zło. Jesteśmy znieczuleni. I nie rzecz w tym by eskalować negatywne bodźce. To już nie działa. Szkoda czasu na testowanie granic odporności widza na szok. Zalatuje to tandetą i łatwizną. Nie tędy droga by dotknąć, poruszyć, zmusić do zastanowienia się kinową publiczność.

** [

Obraz

KAMERA W PRYSZNICU ]( http://film.wp.pl/gabka-czy-pumeksem-czyli-z-kinem-pod-prysznicem-6025281258787969g ) * * [

Obraz

ŚLICZNOTKA Z BARU MLECZNEGO ]( http://film.wp.pl/jej-kariera-zaczela-sie-w-barze-mlecznym-portret-poli-raksy-6025281115739265g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU ]( http://teleshow.wp.pl/obnazamy-polskie-serialowe-seksbomby-6034033566327937g )**

10 / 10Ciekawsze obrazy Nowych Horyzontów

Obraz
© AFP

Gwarantuję, że o „Enter the Void” zapomnicie państwo szybciej niż przeminą napisy końcowe. Dlatego wybierając się na Erę Nowe Horyzonty postarajcie się zdążyć na rozpoczęcie festiwalu. Otwierający go „O ludziach i bogach” Xaviera Beauvois to film który zostanie w was na długo, choć nikt tu nie gwałci Moniki Bellucci, ani nie filmuje genitaliów w dziwnych konfiguracjach.

** [

Obraz

KAMERA W PRYSZNICU ]( http://film.wp.pl/gabka-czy-pumeksem-czyli-z-kinem-pod-prysznicem-6025281258787969g ) * * [

Obraz

ŚLICZNOTKA Z BARU MLECZNEGO ]( http://film.wp.pl/jej-kariera-zaczela-sie-w-barze-mlecznym-portret-poli-raksy-6025281115739265g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU ]( http://teleshow.wp.pl/obnazamy-polskie-serialowe-seksbomby-6034033566327937g )**

Wybrane dla Ciebie

Elon Musk usuwa Netfliksa, bo nie podoba mu się kreskówka. Jej twórca: "Robi się trochę strasznie"
Elon Musk usuwa Netfliksa, bo nie podoba mu się kreskówka. Jej twórca: "Robi się trochę strasznie"
Doznał poważnego urazu na planie. Pokazał, jak ćwiczy na siłowni
Doznał poważnego urazu na planie. Pokazał, jak ćwiczy na siłowni
Pękł milion. Na taką komedię polscy widzowie czekali latami
Pękł milion. Na taką komedię polscy widzowie czekali latami
"Spektakularny". Zachwycający film obejrzysz w domu
"Spektakularny". Zachwycający film obejrzysz w domu
Dramatyczna sytuacja aktora. Żona kolejny raz jest w specjalistycznym ośrodku
Dramatyczna sytuacja aktora. Żona kolejny raz jest w specjalistycznym ośrodku
Książę William zaskoczył Gary'ego Oldmana. "Mam ochotę porządnie cię umyć"
Książę William zaskoczył Gary'ego Oldmana. "Mam ochotę porządnie cię umyć"
Trzynaście zawodniczek, szesnaście nóg. Polki przeszły do historii
Trzynaście zawodniczek, szesnaście nóg. Polki przeszły do historii
Zagrali parę kochanków w filmie o BDSM. Zwiastun już w sieci
Zagrali parę kochanków w filmie o BDSM. Zwiastun już w sieci
Wracamy do Tulsy! Trzecia najważniejsza rola życia Stallone'a. Nie zawiódł
Wracamy do Tulsy! Trzecia najważniejsza rola życia Stallone'a. Nie zawiódł
Najlepszy wynik w historii. Ponad 800 tys. widzów w polskich kinach
Najlepszy wynik w historii. Ponad 800 tys. widzów w polskich kinach
"Nietykalni" przynieśli mu potężną rozpoznawalność. Teraz ma nowy hit na Netfliksie
"Nietykalni" przynieśli mu potężną rozpoznawalność. Teraz ma nowy hit na Netfliksie
Gwiazda wskrzesiła komisję. Przeciwstawia się rządom Trumpa
Gwiazda wskrzesiła komisję. Przeciwstawia się rządom Trumpa