Tłumy na 27. WFF. ''Róża'' zwycięża po raz drugi w Plebiscycie Publiczności!
W niedzielę 16 października 2011 dobiegł końca 27. Warszawski Festiwal Filmowy.
„Na świecie jest bardzo niewiele festiwali filmowych, które mają w programie tyle premier kontynentalnych (w naszym przypadku europejskich), międzynarodowych i światowych, na których aż tylu filmowców z całego świata osobiście prezentuje swoje filmy, i które są tak otwarte jak Warszawski Festiwal Filmowy. Widzowie mogą się u nas spotkać i porozmawiać ze wszystkimi gośćmi. Obu stronom bardzo podoba się taka sytuacja. Do tego stale rozbudowujemy część branżową festiwalu, w tym Targi CentEast, które stały się istotnym miejscem spotkań profesjonalistów zainteresowanych kinem z Polski oraz Europy Wschodniej.” – mówi Stefan Laudyn, dyrektor WFF.
Festiwal w liczbach:
W ramach WFF odbyło się 370 projekcji w Kinotece (sale nr 1, 2, 3, 4 oraz 7) w Multikinie Złote Tarasy (sale nr 1, 2, 3, 4). W programie znalazło się 127 filmów pełnometrażowych oraz 93 krótkometrażowe z 59 krajów świata. Kilkadziesiąt filmów miało na WFF swoje europejskie, międzynarodowe i światowe premiery. Wydano 1008 akredytacji. 152 filmowców – reżyserów, producentów, aktorów, operatorów – z 39 krajów świata przedstawiało osobiście swoje filmy na 27. WFF.
Tradycją WFF są spotkania filmowców z widzami, organizowane po projekcjach filmów. W czasie 27. WFF odbyło się 150 spotkań z twórcami prezentowanych filmów. Festiwalowe pokazy obejrzało ponad 101.000 widzów.
Zwycięzców WFF poznaliśmy w sobotę. W Konkursie Głównym zwyciężyła “Róża” Wojciecha Smarzowskiego. Równie interesujące są ogłoszone w poniedziałek wyniki Plebiscytu Publiczności.
Po podliczeniu głosów wyłoniono zwycięzców w poszczególnych kategoriach.
W kategorii filmów fabularnych - Róża / Rose, reż. Wojciech Smarzowski
W kategorii filmów dokumentalnych - Buck, reż. Cindy Meehl
W kategorii filmów krótkometrażowych - Północny Atlantyk / North Atlantic, reż. Bernardo Nascimento
W kategorii filmów dla dzieci - Kot w Paryżu / A Cat in Paris, reż. Alain Gagnol, Jean-Loup Felicioli
Kolejne miejsca w Plebiscycie Publiczności:
W kategorii filmów fabularnych:
- Rabat, reż. Jim Taihuttu, Victor D. Ponten; 3. Tyranozaur / Tyrannosaur, reż. Paddy Considine; 4. Bitwa o Algier / The Battle of Algiers, reż. Gillo Pontecorvo; 5. Kwiaty Kirkuku / The Flowers of Kirkuk, reż. Fariborz Kamkari; 6. Superclásico, reż. Ole Christian Madsen; 7. Weekend, reż. Andrew Haigh; 8. Wymyk / Courage, reż. Greg Zgliński; 9. Droga na drugą stronę / Crulic – The Path to Beyond, reż. Anca Damian; 10. Gramatyka intymności / Intimate Grammar, reż. Nir Bergman
W kategorii filmów dokumentalnych:
- Michel Petrucciani / Michel Petrucciani - Body & Soul, reż. Michael Radford; 3. Podróż z Zanskar / Journey from Zanskar, reż. Frederick Marx; 4. Deski / Splinters, reż. Adam Pesce; 5. POM Wonderful prezentuje: Najlepiej sprzedany film / POM Wonderful Presents: The Greatest Movie Ever Sold, reż. Morgan Spurlock; 6. Kwestia smaku / A Matter of Taste, reż. Sally Rowe; 7. Uderz we mnie muzyką / Hit Me With Music, reż. Miquel Galofré; 8. Z ciemności / Out of the Darkness, reż. Stefano Levi; 9. Gorzki smak wolności / A Bitter Taste of Freedom, reż. Marina Goldovskaya; 10. 100 głosów: Podróż do domu / 100 Voices: A Journey Home, reż. Matthew Asner, Danny Gold
Imprezy branżowe:
Od lat WFF rozbudowuje swój wymiar profesjonalny. W tym roku Festiwalowi towarzyszyły następujące imprezy profesjonalne:
- CentEast Market Warsaw – siódma edycja targów filmowych, specjalizujących się w filmach z Europy Wschodniej; na targach akredytowało się 180 profesjonalistów, w tym 65 z zagranicy: producentów, dystrybutorów, agentów sprzedaży z czołowych firm takich jak Wide Management, MK2, m-appeal, Memento Films, Films Boutique czy Films Distribution; selekcjonerów festiwalowych z Budapesztu, Cannes, Hamburga, Kowna, Mińska, Odessy, Pragi, Rotterdamu, San Sebastian, Sofii, Wilna i Wrocławia, przedstawicieli instytucji filmowych. Targi składają się z dwóch części:
- CentEast Warszawa-Moskwa – prezentacja wybranych works-in-progress (filmów będących w czasie powstawania) z Europy Wschodniej, która odbyła się 14 października w Warszawie, a 22 października odbędzie się w Moskwie, na 2MORROW Film Festival. W tym roku zaprezentowano 11 projektów: 1. BABY BLUES / BABY BLUES, reż. Katarzyna Rosłaniec, Polska 2. DEHLI DANCE / TANETS DELI, reż. Ivan Vyrypaev, Rosja 3. FAITH, LOVE AND WHISKEY / VIARA, LJUBOV I WHISKEY, reż. Kristina Nikolova, Bułgaria 4. FOUR SUNS / CTURI SLUNCE, reż. Bohdan Slama, Czechy 5. THE GAMBLER / THE GAMBLER, reż. Szabolcs Hajdu, Węgry / USA 6. NOWY FILM ANDRZEJA JAKIMOWSKIEGO, Polska / Francja / Portugalia 7. PUZZLE FOR A BLIND MAN / PUZZLE FOR UN ORB, reż. Andrei Zinca, Rumunia 8. RITA’S LAST FAIRY TALE / POSLEDNAYA SKAZKA RITY, reż. Renata Litvinova, Rosja 9. SOULLESS / DUHLESS, reż. Roman Prygunov, Rosja 10. TILL NIGHT DO US PART / POKA NOCH NE RAZLUCHIT, reż. Boris Khlebnikov, Rosja 11. THE WOMAN’S DAY / DZIEŃ KOBIET, reż. Maria Sadowska,
Polska
- Pokazy Warszawskie – pokazy najnowszych polskich filmów, które oglądali zaproszeni do Warszawy profesjonaliści. W tym roku zaprezentowaliśmy: 1. WYMYK, reż. Greg Zgliński 2. DAAS, reż. Adrian Panek 3. UWIKŁANIE, reż. Jacek Bromski 4. LĘK WYSOKOŚCI, reż. Bartek Konopka 5. RÓŻA, reż. Wojciech Smarzowski;
- FIPRESCI Warsaw Project / Talent Press– sześcioro uczestników – młodych dziennikarzy ze Słowenii, Węgier i Polski miało okazję pracować na różnych polach dziennikarstwa filmowego (pisanie wywiadów, recenzji, raportów i relacji z festiwalu oraz Targów CentEast) pod okiem znakomitych tutorów: Carmen Gray, dr. Martina Blaney’a oraz Jorna Rossing Jensena
- Sztuka Montażu– tegoroczne warsztaty poprowadzili wybitni polscy montażyści Bartosz Pietras i Adam Torczyński, współpracujący przy filmie "Sala samobobójców" w reż. Jana Komasy. Bartosz Pietras - montażysta "Sali samobójców", Adam Torczyński - animacja 3D (Reżyser Animacji, Vfx/3d Supervisor, Oświetlenie/Rendering, Efekty 3d VFX, Kompozycja) w "Sali samobójców".
- Shorts Warszawa – warsztaty dla twórców filmów krótkometrażowych. Podczas dwudniowych zajęć polscy i zagraniczni eksperci przekazali uczestnikom wiedzę m.in. o tym jak funkcjonować na międzynarodowym rynku filmowym; gdzie i po co wysyłać krótkie filmy; jak planować strategię promocyjną i festiwalową swoich filmów, jakie znaczenie mają festiwale w rozwoju kariery zawodowej.Zajęcia poprowadzili: Izabela Kiszka (PISF), Anna Wydra (Otter Films), Alessandro Marcioni (Locarno Film Festival), Anne Parent (Clermont-Ferrand Short Film Market) i sales agent Christa Saredi.