Wojciech Kilar

Światowej sławy kompozytor polski, autor utworów orkiestrowych, kameralnych, wokalno-instrumentalnych, fortepianowych, muzyki radiowej, telewizyjnej, teatralnej i filmowej. Znany jako twórca muzyki do filmów Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Zanussiego, Romana Polańskiego, Kazimierza Kutza, Krzysztofa Kieślowskiego, Jane Campion i Francisa Forda Coppoli.

Wojciech Kilar
1

Urodził się 17 lipca 1932 roku we Lwowie. Studiował grę na fortepianie i kompozycję w klasie Bolesława Woytowicza w Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej w Katowicach, którą ukończył z najwyższym wyróżnieniem w 1955 roku, z miejsca otrzymując posadę aspiranta Woytowicza w krakowskiej PWSM.

Edukację muzyczną uzupełniał jako stypendysta rządu francuskiego w Paryżu w latach 1959-60, gdzie uczył się kompozycji u Nadii Boulanger. W latach 1979-81 pełnił funkcję wiceprezesa w Zarządzie Głównym Związku Kompozytorów Polskich, wcześniej przez wiele lat będąc prezesem jego katowickiego oddziału.

W 1977 roku został członkiem i założycielem Towarzystwa im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem, co było związane z szerszą fascynacją kompozytora Podhalem. O ile do 1974 roku uważany był za czołowego przedstawiciela polskiej awangardy muzycznej, to od momentu powstania jego najsłynniejszego utworu symfonicznego – „Krzesanego” oraz kolejnych „górskich” kompozycji, wiąże się go z zupełnie inna stylistyką, która miała swoje przełożenie również w ścieżkach dźwiękowych do filmów.

Jako kompozytor muzyki filmowej, zadebiutował w 1958 roku, realizując ścieżkę dźwiękową do dokumentalnego, krótkometrażowego filmu Natalii Brzozowskiej „Narciarze”. Jest autorem muzyki do blisko 200 filmów kinowych i telewizyjnych, polskich i zagranicznych.

U progu kariery nawiązał współpracę z Kazimierzem Kutzem, komponując muzykę do takich filmów, jak „Nikt nie woła” (1960), „Tarpany” (1962), „Milczenie” (1963), czy „Ktokolwiek wie…” (1966).

W późniejszych latach kontynuował współpracę z Kutzem, będąc autorem muzyki do większości jego filmów, z tryptykiem śląskim na czele.

W dekadzie lat 60-tych skomponował też muzykę do „Salta” Tadeusza Konwickiego (1965), „Lalki” Wojciecha Jerzego Hasa (1968), „Samych swoich” Sylwestra Chęcińskiego (1967) i „Struktury kryształu” Krzysztofa Zanussiego (1969). Z Zanussim współpracował później wielokrotnie jako autor muzyki do większości jego filmów, takich jak m.in. „Życie rodzinne” (1970), „Iluminacja” (1973), „Bilans kwartalny” (1975, nagroda na FPFF w Gdyni), „Barwy ochronne” (1977), „Spirala” (1978, nagroda na FPFF w Gdyni), „Kontrakt” (1980), „Constans” (1980), „Rok spokojnego słońca” (1984), „Z dalekiego kraju: papież Jan Paweł II” (1981, nagroda na MFF w Cork), „Cwał” (1995), „Życie jako śmiertelna choroba przenoszona drogą płciową” (2000, Orzeł), „Suplement” (2002, nominacja do Orła), czy „Persona non grata” (2005, Orzeł).

** W 1970 roku zrealizował ścieżkę dźwiękową do legendarnego „Rejsu” Marka Piwowskiego, a w 1975 roku zasłynął jako twórca muzyki do „Ziemi obiecanej” Andrzeja Wajdy, zgarniając nagrodę na FPFF w Gdyni oraz inaugurując wieloletnią współpracę z reżyserem. Za muzykę do jego ekranizacji „Pana Tadeusza” (1999) otrzymał nagrodę Orła i Złotą Kaczkę, a trzy lata później był nominowany do tej statuetki jako kompozytor ścieżki dźwiękowej do „Zemsty” (2002). Wcześniej jego kompozycje usłyszeć można było w takich dziełach Wajdy, jak „Smuga cienia” (1976), „Kronika wypadków miłosnych” (1986) i „Korczak” (1990). Wielki, światowy rozgłos zyskał jako autor muzyki do „Draculi” Francisa Forda Coppoli (1992, nominacja do Saturna, nagroda ASCAP - Amerykańskiego Stowarzyszenia Kompozytorów, Autorów i Producentów) oraz do „Pianisty” Romana Polańskiego (2002, César, nominacja do BAFTA, Orzeł).**

Z Polańskim miał okazję pracować już wcześniej, realizując muzykę do jego thrillera „Śmierć i dziewczyna” (1994) i horroru „Dziewiąte wrota” (1999).

W 1996 roku napisał ścieżkę dźwiękową do „Portretu damy” Jane Campion, a w 1999 – do „Tygodnia z życia mężczyzny” Jerzego Stuhra (nominacja do Orła).

Jedną z jego ostatnich realizacji jest skomponowanie muzyki do kryminalnej produkcji „Królowie nocy” (2007) Jamesa Graya.

** Za swoją działalność artystyczną został uhonorowany wieloma wyróżnieniami, takimi jak m.in. nagroda Fundacji im. Lili Boulanger w Bostonie (1960), Ministra Kultury i Sztuki (1967, 1975, 2003), Związku Kompozytorów Polskich (1975), województwa katowickiego (1971, 1976, 1980) i Miasta Katowic (1975, 1992), Nagroda Państwowa I stopnia (1980), Artystyczna Komitetu Kultury Niezależnej NSZZ „Solidarność” (1989), Komitetu Kinematografii (1991), im. Wojciecha Korfantego (1995), „Skrzydeł” za szczególne osiągnięcia w dziedzinie sztuki filmowej poza Polską (1998) oraz SuperWiktora 2002. W 1976 został odznaczony Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, a w 2002 - Krzyżem Komandorskim z Gwiazdą Orderu Odrodzenia Polski „w uznaniu wybitnych zasług dla kultury narodowej, za osiągnięcia w pracy twórczej”.**

Od 1998 roku jest członkiem Polskiej Akademii Umiejętności. Rok później otrzymał tytuł doctora honoris causa Uniwersytetu Opolskiego.

Wojciech Kilar

Data urodzenia1932-07-17
Miejsce urodzeniaLwów
Filmografia
Źródło artykułu: WP Film
1

Wybrane dla Ciebie

Długie oklaski fanów. "Powrócił stary, dobry Mel Gibson"
Długie oklaski fanów. "Powrócił stary, dobry Mel Gibson"
O Polaku, który zamordował Żydów. Mocny spektakl Smarzowskiego w TVP
O Polaku, który zamordował Żydów. Mocny spektakl Smarzowskiego w TVP
Robert De Niro wspiera transpłciową córkę Airyn. Zdradziła jego słowa
Robert De Niro wspiera transpłciową córkę Airyn. Zdradziła jego słowa
To będzie prawdziwy odlot. Poprzednia część zarobiła 1,5 mld dolarów
To będzie prawdziwy odlot. Poprzednia część zarobiła 1,5 mld dolarów
Zaczepił gwiazdora na parkingu. Zapytał go o papieża
Zaczepił gwiazdora na parkingu. Zapytał go o papieża
Wraca na ekrany. Brutalne sceny w nowym serialu
Wraca na ekrany. Brutalne sceny w nowym serialu
Wes Anderson kpi z planów Trumpa. "Czy on to widział?"
Wes Anderson kpi z planów Trumpa. "Czy on to widział?"
Cannes: widzowie wychodzili z seansu. Nie mogli znieść tego, co zobaczyli na ekranie
Cannes: widzowie wychodzili z seansu. Nie mogli znieść tego, co zobaczyli na ekranie
Siedzi w "więziennym piekle". Udzielił wywiadu zza krat
Siedzi w "więziennym piekle". Udzielił wywiadu zza krat
Aktorka i apka randkowa. Do dziś pamięta spotkania z gwiazdorem
Aktorka i apka randkowa. Do dziś pamięta spotkania z gwiazdorem
"Mówię poważnie. Przestań". Ostra wymiana zdań z aktorem
"Mówię poważnie. Przestań". Ostra wymiana zdań z aktorem
Po raz pierwszy w Polsce. W wielu krajach został zakazany
Po raz pierwszy w Polsce. W wielu krajach został zakazany