Trwa ładowanie...

Zmarł scenograf "Ziemi obiecanej"

Zmarł scenograf "Ziemi obiecanej"Źródło: Kuźnia Zdjęć SFP
d3tj455
d3tj455

Pięćdziesiąt lat pracy *Tadeusza Kosarewicza w kinematografii zaowocowało jego scenografią do ponad 90 filmów (m.in. "Ziemia obiecana", "Wielki Szu", "Mała Moskwa"), seriali i spektakli Teatru Telewizji, za które otrzymał m.in. Nagrodę Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Orła oraz nagrody na FPFF w Gdańsku i Gdyni. Tadeusz Kosarewicz zmarł 24 listopada 2014 we Wrocławiu. Miał 81 lat.*

Orzeł przypadł Tadeuszowi Kosarewiczowi za scenografię do „Małej Moskwy” Waldemara Krzystka. Nominacje do Orła artysta zawdzięcza „Farbie” Michała Rosy i „Zemście” Andrzeja Wajdy (współtwórczynią scenografii była Magdalena Dipont). Na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych otrzymał nagrody za scenografię do „Ziemi obiecanej” Wajdy oraz za scenografię i kształt plastyczny (tę ostatnią dzielił z Beatą Olszewską, Mirosławą Wojtczak i Michałem Hrisulidisem) „Cudownego miejsca” Jana Jakuba Kolskiego. Scenografa „Ziemi obiecanej”, wykorzystująca pałace fabrykanckie i hale fabryczne wczesnokapitalistycznej Łodzi, została doceniona także na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym FEST w Belgradzie (1976).

"Ziemia obiecana", SF Perspektywa

d3tj455

Tadeusz Kosarewicz urodził się 9 października 1933 r. w Łukowcu, na kresach wschodnich II RP. Od 1950 r. mieszka we Wrocławiu. Ukończył studia na Wydziale Budownictwa Politechniki Wrocławskiej (1957). Choć nie był fanatycznym miłośnikiem kina, został kierownikiem Wydziału Budowy Dekoracji we wrocławskiej Wytwórni Filmów Fabularnych. - Postanowiłem wtedy, że będę scenografem i w ten sposób spełnię swoje marzenie o tym, żeby zostać architektem – mówił Kosarewicz. – Umiałem jednak tylko stawiać dekoracje. Projektowania uczyłem się od zera, w praktyce, u mojego mistrza Jana Grandysa, a także u Tadeusza Wybulta i Jerzego Skarżyńskiego, z którym pracowałem przy filmach Wojciecha Jerzego Hasa. „Rękopis znaleziony w Saragossie” był moim scenograficznym »uniwersytetem«.

W 1965 r. Kosarewicz zadebiutował jako samodzielny scenograf dramatem Aleksandra Ścibora-Rylskiego „Jutro Meksyk”. Pracował z ponad pięćdziesięcioma reżyserami przy wielu głośnych filmach. Sylwester Chęciński zrobił z nim m.in. „Wielkiego Szu”, Jerzy Domaradzki – „Wielki bieg”, Krzysztof Kieślowski – „Personel”, Radosław Piwowarski – „Yesterday”. Kosarewicz sprostał wyzwaniu, jakim był dla scenografa serial kostiumowy Wojciecha Solarza „Wielka miłość Balzaka”. Ubolewał nad pechem innego ważnego filmu w swoim dorobku – „Na srebrnym globie” Andrzeja Żuławskiego. - Scenografia musi być służebna wobec filmu, ma budować nastrój sceny i epoki. Scenograf nie może »zachwycać« widzów dekoracjami – twierdził Kosarewicz. Skromnie przyznawał, że wiele swoich osiągnięć zawdzięcza współpracy z innymi scenografami, zwłaszcza z legendą polskiego wnętrzarstwa – Leonardem Mokiczem.

"80 milionów", fot. Kino Świat

d3tj455

Reżyser Waldemar Krzystek zaangażował Kosarewicza do wszystkich swoich filmów, od „W zawieszeniu” po „80 milionów”. - Na przeglądzie materiałów z „Ostatniego promu” obraz był nieostry – wspomina Waldemar Krzystek. – Najważniejsze sceny miały iść do kosza. Wszyscy, włącznie ze mną, załamali się, tylko nie Tadzio, który zapytał ze stoickim spokojem: »A czy projektor jest sprawny?«. Miał rację: to aparat nie »ostrzył«, zdjęcia były udane. On wtedy chyba uratował nas przed zbiorowym samobójstwem! Ta opowieść niezbicie dowodzi, że Tadeusz Kosarewicz – członek SFP od 1967 r. – to absolutna legenda polskiej kinematografii.

Ceremonia pogrzebowa Tadeusza Kosarewicza odbędzie się w sobotę, 29 listopada 2014 o godz. 11.00 na Cmentarzu Grabiszyńskim we Wrocławiu.

d3tj455
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3tj455

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj