Luchino Visconti

Włoski reżyser filmowy i teatralny, jeden z najwybitniejszych twórców w historii europejskiego kina. Współtwórca filmowego nurtu włoskiego neorealizmu. Największy arystokrata wśród filmowców.

Obraz

Urodził się 2 listopada 1906 roku w Mediolanie w bardzo zamożnej, arystokratycznej rodzinie. Mimo, że nie odebrał zbyt dobrego wykształcenia, z rodzinnego domu wyniósł zainteresowanie teatrem, operą, muzyką klasyczną (grał na wiolonczeli w rodzinnym sekstecie), jak również tendencję do nostalgicznego zwrotu w kierunku minionej epoki największej świetności klasy burżuazyjnej.

Przygodę z filmem zaczynał w latach 30., jako asystent na planie filmów Jeana Renoira („Wycieczka na wieś” 1936) oraz współtwórca scenariuszy (razem pracowali nad filmową adaptacją „Toski”, nazwisko Viscontiego w końcu nie pojawiło się w napisach końcowych).

** Zadebiutował w 1943 roku, jako reżyser kryminalnego filmu „Opętanie”, uchodzącego za jedną z jaskółek neorealizmu. Za dojrzały i pełny przejaw tego nurtu uchodzi powstały w 1948 roku z udziałem sycylijskich naturszczyków, nominowany do Złotego Lwa w Wenecji obraz „Ziemia drży”, z kolei za ostatnie dzieło, zdradzające zainteresowanie reżysera tematyką realistyczną, uznaje się film „Rocco i jego bracia” z Alainem Delonem w roli tytułowej (1960, nagroda FIPRESCI i Special Prize MFF w Wenecji oraz Bodil Award, dwie Srebrne Taśmy i nominacja do BAFTA za Najlepszy Film Zagraniczny).**

W międzyczasie, Visconti nakręcił dwa filmy z brylującą na ekranie Anną Magnani („Najpiękniejsza” 1950, nowela powstała w ramach projektu „Jesteśmy kobietami” 1952), po raz pierwszy spotkał się z Marcello Mastroiannim na planie ekranizacji „Białych nocy” (1957, Srebrny Lew w Wenecji), zaś przede wszystkim, zrealizował przełomowe dzieło „Zmysły” (1954).

Film znamionował wielkie zmiany w twórczości Viscontiego i zawierał w sobie podstawowe elementy stylu, właściwego jego najwybitniejszym dziełom, któremu przyświecała idea traktowania kina jako wystawnego spektaklu, bazującego i czerpiącego obficie z XIX-wiecznej tradycji operowej, teatralnej, literackiej, plastycznej i muzycznej.

** Najpełniejszą i najbardziej znaną realizacją nowego stylu był, nagrodzony Złotą Palmą w Cannes „Lampart” z Clauda Cardinale, Burtem Lancasterem i Alainem Delonem, ze słynną, symboliczną, 40-minutową sceną balu (1963).**

Począwszy od tego filmu, twórczość Viscontiego była jednorodna stylistycznie i tematycznie, niemal za każdym razem dotykając, poruszonego tutaj po raz pierwszy, motywu upadku rodziny, pewnej epoki i niesionych wraz z nią wartości.

** Po reżyserii nagrodzonego Złotym Lwem w Wenecji, czarno-białego filmu „Błędne gwiazdy Wielkiej Niedźwiedzicy” z Claudią Cardinale w roli głównej (1965) i ekranizacji powieści „Obcy” Camusa, z Marcello Mastroiannim w roli głównej (1967), przystąpił do realizacji tzw. „trylogii niemieckiej”, na którą złożyły się: „Zmierzch bogów” (1969, nominacja do Oskara za scenariusz), „Śmierć w Wenecji” (1971, 25th Anniversary Prize na MFF w Cannes) i „Ludwig” (1972). Dając upust swojej fascynacji kulturą niemiecką (Mahler, Mann, Friedrich), reżyser idealnie odzwierciedlił tutaj „wyznawaną” przez siebie postawę dekadenta pewnego typu (burżuazyjnej) kultury. W tym samym duchu zrealizowane zostały również ostatnie dzieła reżysera – „Portret rodziny we wnętrzu” (1975) i „Niewinne” (1976).**

Visconti zmarł na zawał, 17 marca 1976 roku w Rzymie. Zostanie zapamiętany jako wybitny autor filmowy, ale również jako uznany twórca teatralny, mający na koncie ponad 40 spektakli i oper.

Luchino Visconti

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"