Omar Sharif

Jeden z najsłynniejszych aktorów światowego kina, i zarazem jedyny aktor pochodzenia egipskiego, który zdobył międzynarodową sławę. Najbardziej znany z kreacji u Davida Leana, szczególnie z niezapomnianej, tytułowej roli u boku Julie Christie w „Doktorze Żywago”.

Obraz

Urodził się 10 kwietnia 1932 roku w Aleksandrii, w Egipcie, jako Michel Shalhoub. Ma pochodzenie libańsko-syryjskie, i jako taki, wychowany był w wierze rzymskokatolickiej, w stałym kontakcie z językami i kulturą europejskich kolonialistów.

Zanim zaliczył spektakularny debiut anglojęzyczny, był już uznaną gwiazdą kina egipskiego.

** Zadebiutował w egipskiej produkcji „Siraa Fil-Wadi” (tłum. „Oślepiające słońce” 1954), u boku znanej, rodzimej aktorki Faten Hamamy, którą rok później poślubił.** By móc pojąć ją za żonę, przeszedł na islam, przyjmując imię Omar al-Sharif.

Do 1961 roku zagrał w kilkunastu filmach wyprodukowanych głównie w ojczystym kraju, zdobywając sławę i rozpoznawalność.

Przełomem na skalę międzynarodową było spotkanie z Davidem Leanem i rola szeryfa w słynnym, przygodowym filmie „Lawrence z Arabii” (1962), za którą otrzymał nominację do Oskara oraz dwa Złote Globy – dla Najlepszej Wschodzącej Gwiazdy oraz za Najlepszą Rolę Drugoplanową.

Miał talent i charyzmę, dlatego szybko zyskał uznanie i sympatię widzów, twórców i krytyki. W 1964 dołączył do gwiazdorskiej obsady: brytyjskiej komedii Anthony’ego Asquitha „Żółty Rolls-Royce”, dramatu wojennego Freda Zinnemanna „A oto koń siny” i kostiumowego filmu historycznego „Upadek Cesarstwa Rzymskiego” Anthony’ego Manna. Później zagrał jeszcze w produkcjach historycznych: „Czyngis Chan” i „Niewiarygodne przygody Marco Polo”, zanim ponownie spotkał się z Leanem na planie słynnej ekranizacji powieści Borysa Pasternaka „Doktor Żywago” z Julie Christie i Geraldine Chaplin (1965, Złoty Glob, Golden Laurel). Tytułowa rola w tym filmie okazała się jego życiową.

Kontynuował karierę, dzięki występom: u boku Barbry Streisand w muzycznym filmie „Zabawna dziewczyna” Williama Wylera (1968, sequel w 1975), jako arcyksiążę Rudolf w „Mayerlingu” Terence’a Younga (1968), obok Gregory’ego Pecka w westernie „Złoto MacKenny”, jako tytułowy „Che!” w biograficznym filmie Richarda Fleischera, czy główny bohater „Spotkania” Sidneya Lumeta (wszystkie 1969), jednak nigdy nie zdołał powtórzyć sukcesu porównywalnego z kreacjami u Leana.

** Co prawda, w kolejnych latach regularnie pojawiał się zarówno w filmach amerykańskich, jak i europejskich – włoskich, anglo- i francuskojęzycznych, na co pozwalała mu biegła znajomość kilku języków, jednak wielki (choć również chwilowy) come-back zaliczył dopiero w 2003 roku, dzięki występowi we francuskim dramacie „Pan Ibrahim i kwiaty Koranu” François Dupeyrona. Tytułowa rola w tej produkcji przyniosła mu Nagrodę Publiczności na MFF w Wenecji, nagrodę Césara oraz nominację do Golden Satellite Award. W tym samym roku, odebrał w Wenecji Honorowego Złotego Lwa za Całokształt. Niewątpliwie, zasłużył na niego nie tylko z uwagi na słynne kreacje latach 60-tych, ale również mniej znane, późniejsze role: u Johna Frankenheimera w „Jeźdźcach” (1971), obok Audrey Hepburn w thrillerze „Krwawa linia” Terence’a Younga (1979), u Andrzeja Wajdy w „Biesach” (1988), obok Petera O’Toole’a w „Złodzieju tęczy” (1990), w ekranizacji „Podróży Guliwera” Charlesa Sturridge’a (1996), czy w przygodowej produkcji „Trzynasty

wojownik” z Antonio Banderasem (1999), by wymienić choćby niektóre.**

W ostatnich latach zagrał m.in. w przygodowym „Hidalgo-ocean ognia” z Viggo Mortensenem (2004), jako tytułowy „Święty Piotr” we włoskim, biblijnym filmie TV (2005) i Jetro w amerykańskiej produkcji telewizyjnej „Dziesięcioro przykazań” (2006).

Wielokrotnie użyczał w filmach swojego głosu, jako narrator z off-u. Ostatnio rolę tę spełnił na planie produkcji Rolanda Emmericha „10.0000 BC” (2008).

Prywatnie, przez długie lata był zapalonym brydżystą. Pisał artykuły i książki na ten temat, a jego nazwisko sygnowało komputerową grę „Omar Sharif Bridge”.

Omar Sharif

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"