12 najlepszych filmów wszech czasów według Quentina Tarantino

12 najlepszych filmów wszech czasów według Quentina Tarantino
Źródło zdjęć: © mat. dystrybutora

07.03.2014 | aktual.: 22.03.2017 16:42

Twórca "Pulp Fiction" wie, co dobre. To wielbiciel m.in. takich tytułów, jak "Czas Apokalipsy", "Carrie" czy "Szczęki" - wszystkie je umieścił na sporządzonej przez siebie liście dwunastu najlepszych filmów wszech czasów. Znany ze swojego nieco dyskusyjnego gustu reżyser, wykazał się tym razem nieco większym smakiem, wskazując pozycje nie tylko kultowe, ale też te uznawane zarówno przez widzów, jak i krytyków za ze wszech miar wybitne.

Z okazji wejścia do kin "Dużych złych wilków” (zobacz zwiastun), nazywanych przez Quentina Tarantino najlepszym filmem 2013 roku, postanowiliśmy przyjrzeć się bliżej innym produkcjom, które powszechnie lubiany twórca uważa za swoje ulubione i na których niejednokrotnie się wzorował.

Twórca "Pulp Fiction" wie, co dobre. To wielbiciel m.in. takich tytułów, jak "Czas Apokalipsy", "Carrie" czy "Szczęki" - wszystkie je umieścił na sporządzonej przez siebie liście dwunastu najlepszych filmów wszech czasów. Znany ze swojego nieco dyskusyjnego gustu reżyser, wykazał się tym razem nieco większym smakiem, wskazując pozycje nie tylko kultowe, ale też te uznawane zarówno przez widzów, jak i krytyków za ze wszech miar wybitne.

Czy pasuje do nich historia oskarżonego o dokonanie kilku morderstw nauczyciela, któremu sprawiedliwość próbują wymierzyć policjant oraz ojciec jednej z brutalnie zamordowanych dziewczynek? Przekonają się o tym widzowie, chcący spędzić najbliższy weekend w kinie. Po powrocie z niego będą mogli z kolei zacząć nadrabiać te produkcje, których z listy Quentina Tarantino jeszcze nie widzieli.

1 / 12

Czas Apokalipsy, reż. Francis Ford Coppola, 1979

Obraz
© mat. dystrybutora

"Czas Apokalipsy" to niezwykły film o wojnie w Wietnamie - niezwykły, bo opowiadający o tej największej amerykańskiej porażce XX wieku słowami Josepha Conrada. Coppola zaadaptował bowiem na potrzeby filmu antywojennego świetną powieść naszego wielkiego rodaka: "Jądro ciemności".

Bohaterem opowieści jest kapitan Benjamin Willard, który otrzymuje zadanie zlikwidowania pułkownika Waltera Kurtza (wybitna rola Marlona Brando)
, który po dezercji z armii amerykańskiej w głębokiej, azjatyckiej puszczy, tocząc okrutne wojny, stworzył prywatne państwo.

2 / 12

Straszne misie, reż. Michael Ritchie, 1976

Obraz
© mat. dystrybutora

"Straszne Misie" ("The Bad News Bears") to opowieść o emerytowanym graczu baseballa, którego zadaniem jest szkolenie zawodników miejscowej drużyny Bears. Bardziej jednak przejmuje się on tym, by mieć na kolejne piwo, niż uczyć mało utalentowanych zawodników. Gdy jednak pierwszy mecz Misiów kończy się totalną klęską, trener postanawia zmienić nieco swoje podejście do pracy.

W rolach głównych w filmie z 1976 roku wystąpili Walter Matthau i Tatum O'Neal. Obraz na tyle spodobał się widzom, że pojawiły się kontynuacje: "The Bad News Bears In Breaking Training" oraz "The Bad News Bears Go To Japan".

3 / 12

Carrie, reż. Brian de Palma, 1976

Obraz
© mat. dystrybutora

Ten niesamowity thriller w reżyserii Briana De Palmy oparty jest na motywach bestsellerowej powieści Stephena Kinga. Sissy Spacek stworzyła wspaniałą kreację dręczonej nastolatki o skomplikowanym życiu wewnętrznym i tajemniczej, przerażającej mocy. To tym filmem zadebiutowali na ekranach John Travolta, Amy Irving i Nancy Allen.

Carrie to skłócona z życiem dziewczyna, nękana przez swoich szkolnych kolegów i fanatycznie religijną matkę. Na domiar złego posiada niesamowitą telekinetyczną moc, której zupełnie nie rozumie. Lecz gdy na balu maturalnym staje się ofiarą niewybrednego i złośliwego kawału swoich rówieśników, Carrie nie wytrzymuje i wyładowuje wreszcie skrywaną przez lata wściekłość. Za sprawą swej niezwykłej mocy rozpętuje prawdziwe piekło na ziemi.

4 / 12

Uczniowska balanga, reż. Richard Linklater, 1993

Obraz
© mat. dystrybutora

Ostatni dzień szkoły w małym teksańskim miasteczku. Uczniowie jednego z liceów, w którym istnieje wyraźny podział na tzw. "świeżaków" i "seniorów" organizują gigantyczną imprezę, na której alkohol ma się lać strumieniami, a kultowa muzyka (na wykupienie praw do której przeznaczono prawie 20% budżetu całego filmu) ma być idealną przygrywką do wciągania prochów i rozwiązłego seksu.

Niestety, dla uczniów dopiero zaczynających naukę w liceum, początek wakacji jest synonimem ciężkiej katorgi - wlokących się w nieskończoność otrzęsin, na które składają się głównie upokorzenia zadawane przez kończących naukę seniorów. Film autorstwa Richarda Linklatera - podobnego do Tarantino samouka i jednego z czołowych przedstawicieli amerykańskiego kina niezależnego.

5 / 12

Dobry, zły i brzydki, reż. Sergio Leone, 1966

Obraz
© mat. dystrybutora

Dziki zachód, "człowiek bez imienia" - tytułowy Dobry (Clint Eastwood)
- oddaje w ręce prawa Brzydkiego - Tuco (Eli Wallach)
, za głowę którego lokalny szeryf wyznaczył nagrodę. Jednak zgarnąwszy pieniądze pomaga on uwolnić wspólnika. Numer ten powtarzają w kolejnym miasteczku. W pewnym momencie jednak dochodzi między nimi do konfliktu. "Człowiek bez imienia" ledwo uchodzi z życiem. Wyznaje on Tuco miejsce ukrycia olbrzymiego transportu skradzionego złota. Podczas wspólnych poszukiwań spotykają na swej drodze bezwzględnego rewolwerowca.

Złączeni przez przeznaczenie ci trzej mężczyźni jednoczą siły, by odnaleźć ukryte złoto. Zespołowe działanie nie leży jednak w ich naturze. Okazuje się że największym wyzwaniem jest nie samo odnalezienie łupu, lecz pozostanie żywym w kraju ogarniętym wojną. Ten poruszający western dzięki niezapomnianym kreacjom aktorskim i świetnemu scenariuszowi stanowi obecnie klasykę gatunku.

6 / 12

Wielka ucieczka, reż. John Sturges, 1963

Obraz
© mat. dystrybutora

W 1943 r. Niemcy utworzyli Stalag Luft Nor - obóz o nadzwyczajnych środkach bezpieczeństwa, z którego nie potrafiliby zbiec nawet najbardziej pomysłowi, najwięksi artyści spośród uciekinierów. Głęboko o tym przekonani Naziści skompletowali w swym obozie najbardziej błyskotliwą drużynę uciekinierów w historii - brawurowo zagranych przez takie sławy jak Steve McQueen, James Garner, Charles Bronson i James Coburn.

Oparty na autentycznych wydarzeniach film jest sensacyjną epopeją o ucieczce alianckich więźniów z hitlerowskiego obozu jenieckiego, przy realizacji którego spotkali się: reżyser John Sturges ("Siedmiu wspaniałych"), scenarzyści James Clavell ("Szogun") i W.R. Burnett, a także kompozytor Elmer Bernstein.

7 / 12

Dziewczyna Piętaszek, reż. Howard Hawks, 1939

Obraz
© mat. dystrybutora

Hildy Johnson informuje swojego byłego męża o zaręczynach i rychłym ślubie z innym mężczyzną. Ten postanawia zrobić wszystko, aby ślub się nie odbył...

Klasyczna komedia wielkiego hollywoodzkiego mistrza Howarda Hawksa ("Człowiek z blizną", "Tylko anioły mają skrzydła", "El Dorado", "Rio Bravo") z Carym Grantem w roli głównej. Ekranizacja sztuki Bena Hechta.

8 / 12

Szczęki, reż. Steven Spielberg, 1975

Obraz
© mat. dystrybutora

W roku 1975 roku Steven Spielberg zrealizował ekranizację bestsellerowej powieści Petera Benchleya "Szczęki" - mrożącą krew w żyłach opowieść o rekinie terroryzującym mieszkańców małej, nadmorskiej miejscowości. Film stał się jednym z największych sukcesów kasowych w dziejach kina i sprawił, że opustoszały plaże na całym świecie.

W rolach trzech śmiałków, którzy wyruszają w morze, by stawić czoła trzytonowej bestii wystąpili Roy Scheider, Richard Dreyfuss i Robert Shaw.

9 / 12

Ładne dziewczyny ustawiają się w szeregu, reż. Roger Vadim, 1971

Obraz
© mat. dystrybutora

Adaptacja powieści Francisa Polliniego w reżyserii Rogera Vadima. Ameryka doby seksualnej rewolucji. Seryjny morderca obiera sobie na cel atrakcyjne uczennice pewnego liceum. Prowadzący śledztwo w tej sprawie Sam Surcher (w tej roli znany z "Kojaka", nieśmiertelny Telly Savalas)
nie ma niestety szczęścia w znajdywaniu wartościowych dowodów mogących pomóc w aresztowaniu podejrzanego.

A jest nim trener drużyny futbolowej, Michael "Tiger" McDrew (Rock Hudson)
, który ma wielką słabość do swoich uczennic - często umawia się z nimi po zajęciach. Co ciekawe, Tiger chce jednocześnie pomóc sfrustrowanemu seksualnie młodzieńcowi, zachęcając go do flirtu z seksowną nauczycielką pracującą w szkole na zastępstwo.

10 / 12

Kulisty piorun, reż. John Flynn, 1977

Obraz
© mat. dystrybutora

Kwintesencja kina zemsty lat 70. XX wieku. Po ośmiu latach tortur w obozie jenieckim major Charles Rane (William Devane)
powraca do domu jako bohater, w dodatku otrzymując sporą ilość gotówki. Ma jednak spore problemy z dostosowaniem się do życia na wolności.

Kiedy w trakcie napadu rabunkowego członkowie gangu zabijają jego rodzinę, a jego samego mocno okaleczają, razem ze swoim przyjacielem z oddziału (Tommy Lee Jones)
rozpoczyna egzekwowanie krwawego odwetu. Tytułu filmu Johna Flynna Quentin Tarantino przez pewien czas używał jako nazwy firmy wydającej płyty DVD.

11 / 12

Cena strachu, reż William Friedkin, 1977

Obraz
© mat. dystrybutora

Kiedy szyb naftowy staje w płomieniach, a jedynym sposobem jego ugaszenia staje się użycie silnych ładunków wybuchowych, rozpoczyna się nabór do ekipy mającej wykonać niebezpieczną misję. Z oddalonego o kilkadziesiąt kilometrów miejsca czterech śmiałków ma przewieźć ogromny ładunek nitrogliceryny.

Dwie ciężarówki ruszają w daleką podróż po znajdujących się w fatalnym stanie drogach. Każdy większy wstrząs może spowodować eksplozję przewożonej substancji. Niestety, nie wszystkim bohaterom uda się dotrzeć do celu. Film Williama Friedkina, początkowo niedoceniany, obecnie uznaje się za jedną z najlepszych produkcji lat 70. Nie odniósł też sukcesu kasowego, gdyż do kin wszedł niemal równocześnie z "Gwiezdnymi wojnami", które absolutnie zdominowały ówczesny box office.

12 / 12

Taksówkarz, reż. Martin Scorsese, 1976

Obraz
© mat. dystrybutora

Nominowany do czterech nagród Akademii (w tym za najlepszy film), "Taksówkarz" skupia się na losach miejskiego przewoźnika (Robert De Niro)
, który na skutek desperacji i samotności przechodzi wielką zmianę osobowości i mentalną deprecjację.

Jodie Foster, Cybill Shepherd, Harvey Keitel, Peter Boyle i Albert Brooks partnerują De Niro w realistycznej do granic historii nowojorskiego taksówkarza-psychopaty, który posuwa się dość daleko, aby ocalić nastoletnią prostytutkę.

"Motion Picture Guide Review" pisał o "Taksówkarzu": "Kamień milowy kina lat 70. Ten film objawił światu reżysera Martina Scorsese, scenarzystę Paula Schradera i wielkiego aktora Roberta De Niro". (mf/mn)

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)