Trwa ładowanie...

"Amadeusz". 300 zł za bilet na film? Absolutnie warto

Po ośmiu latach od światowej premiery do Polski w końcu dotarły pokazy filmu "Amadeusz" Miloša Formana z muzyką na żywo. Bilety nie są tanie, ale dla takiego przeżycia absolutnie warto wydać pieniądze. Ciarki i wzruszenie gwarantowane. Na jednej ze scen trudno mi było powstrzymać łzy.

"Amadeusz" (1984), reż. Miloš Forman"Amadeusz" (1984), reż. Miloš FormanŹródło: kadr z filmu
d1i3c0q
d1i3c0q

Pierwsza edycja zorganizowanego przez Romana Gutka wydarzenia Timeless Film Festival przyniosła warszawiakom wyjątkowe wydarzenie, jakim był pokaz legendarnego filmu "Amadeusz" Miloša Formana z muzyką na żywo wykonywaną przez orkiestrę i chór. W ramach festiwalu zorganizowano dwa pokazy, na które bilety wyprzedały się na pniu. Ja swój kupiłam jeszcze w październiku ubiegłego roku.

Do Teatru Wielkiego przybyły tłumy ludzi (warto tu zaznaczyć, że Sala Moniuszki, w której odbywał się pokaz, jest jedną z największych scen operowych na świecie, której widownia mieści maksymalnie 1760 osób), a przed wejściem stały osoby, które liczyły na to, że jeszcze uda im się odkupić od kogoś bilet. Ci, którym nie udało się wejść, będą mieli okazję wybrać się na pokazy w lipcu w ramach festiwalu Nowe Horyzonty do wrocławskiej Hali Stulecia.

Ceny biletów na lipcowe pokazy zaczynają się od 150 zł. Za najdroższe miejsca trzeba zapłacić ponad 300 zł. To całkiem sporo jak na pokaz filmu w ramach festiwalu filmowego. Jednak wrażenia, jakich dostarcza to wydarzenie, są warte tej ceny.

O filmie Formana napisano już bardzo wiele. Ja napiszę tylko w skrócie: to jedno z jego największych dzieł, nie bez powodu nagrodzone ośmioma Oscarami i okrzyknięte arcydziełem. To film ponadczasowy i choć głęboko osadzony w epoce, grający kostiumem, to wciąż mówiący prawdę o ludzkiej naturze – czasem nikczemnej, czasem zawistnej i małostkowej. Ale ten film to też hołd dla genialnej, będącej ponad tę ludzką małostkowość muzyki Mozarta.

d1i3c0q

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Biała odwaga": zapytaliśmy w Zakopanem, co sądzą o kontrowersyjnym filmie

Scenarzystą filmu jest Peter Shaffer, autor sztuki teatralnej, na podstawie której Forman nakręcił "Amadeusza". Shaffer postanowił oprzeć swój dramat na dysonansie pomiędzy wyrafinowaną muzyką Mozarta a jego nierzadko wulgarną korespondencją z bliskimi. Mimo tytułu głównym bohaterem nie jest tu jednak Mozart, ale Antonio Salieri, nadworny kompozytor, który na łożu śmierci wyznaje, że to on zabił Mozarta. A później opowiada księdzu historię swojej znajomości z geniuszem i zazdrości o jego talent.

Historycy wytykali filmowi Formana niezgodność z faktami, choć sami nie są co do nich zgodni. Mimo to trudno nie uznać "Amadeusza" za jeden z najlepszych filmów biograficznych w historii kina. Trzeba jednak pamiętać, że kino nie jest po to, by dociekać jakiejś prawdy historycznej.

d1i3c0q

Najbardziej zadziwiające jest to, że "Amadeusz" to w dużej mierze traktat o muzyce, a z tego traktatu udało się zrobić absolutnie porywający film, który po latach wciąż działa, wciąż śmieszy, a momentami wzrusza.

Polacy czekali osiem lat na to wydarzenie

Światowa premiera filmu Formana z muzyką na żywo miała miejsce w 2016 roku w londyńskim Royal Albert Hall. Polacy czekali aż osiem lat, by zobaczyć to widowisko. Muzykę do filmu wykonał Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego pod batutą Dawida Runtza.

d1i3c0q

Muzyka jest ścisle powiązana z czasem. Każda nuta ma miejsce, a tempo i rytm konstruuje się z matematyczną precyzją. Seans "Amadeusza" z muzyką na żywo mocno temu dowodzi. Siedząc na balkonie Sali Moniuszki w Operze Narodowej, miałam dobry widok na pulpit dyrygenta. Była tam nie tylko partytura, lecz także ekran z filmem, na który naniesiono graficzne znaki precyzyjnie osadzone w czasie, mające ułatwić dyrygentowi zgranie orkiestry z filmem.

Tom Hulce w roli Amadeusza kadr z filmu
Tom Hulce w roli AmadeuszaŹródło: kadr z filmu

Muzyka na żywo podbiła emocje w "Amadeuszu"

Podczas seansu światła nie były do końca wyłączone, a padały na siedzącą pod ekranem orkiesetrę i chór. W momentach, w których muzyka w "Amadeuszu" pełniła rolę ilustracyjną, nieco to przeszkadzało w odbiorze filmu. Ale było kilka scen, które dzięki obecności orkiestry wybrzmiały genialnie. To sceny, w których Salieri z jednoczesnym zachwytem i złością opisuje to, co się dzieje w danym utworze. A widzowie, dzięki orkiestrze, mogą zobaczyć i usłyszeć, co Salieri miał na myśli.

d1i3c0q

Prawdziwe dreszcze pojawiają się, gdy schorowany Mozart dyktuje Salieriemu partyturę "Requiem", a ten próbuje ją spisać. Podczas procesu twórczego słyszymy po kolei poszczególne głosy i instrumenty – soprany, tenory, sekcję dętą, smyczki – by na końcu usłyszeć całość w doskonałej harmonii.

Największe emocje wywołała jednak scena pogrzebu Mozarta. Chór i orkiestra wykonują wówczas "Lacrimosę", a mi (i nie tylko mi) trudno było powstrzymać się od łez. Nie dlatego, że scena w filmie jest wybitnie wzruszająca - wręcz przeciwnie, to scena prozaiczna, wręcz groteskowa, która mocno kontrastuje z dźwiękami "Lacrimosy". Ale ten utwór jest tak przejmujący, że słuchając go na żywo, trudno pozostać obojętnym.

Nie mam wątpliwości, że warto wydać te 150, a może nawet 300 zł na seans "Amadeusza" z muzyką na żywo. Pomijając fakt, że to wspaniały film, orkiestra podbija emocje i eksponuje to, co w nim najważniejsze - genialną muzykę Mozarta. To niezwykłe przeżycie. A po seansie będziecie chcieli rezerwować bilety na koncert symfoniczny. Nie żartuję.

d1i3c0q

W najnowszym odcinku podcastu "Clickbait" pochylamy się nad "Mocnyn tematem" Netfliksa, załamujemy ręce nad szokującą decyzją Disney+, rzucamy okiem na "Nową konstelację" i jedziemy do Włoch z "Ripleyem". Znajdź nas na Spotify, Apple Podcasts, YouTube, w Audiotece czy Open FM. Możesz też posłuchać poniżej:

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d1i3c0q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1i3c0q

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj