Qaqwqwrqw
Qaqwqwrqw

Barbara Brylska - Najnowsze informacje

Trwa ładowanie...
Zdjęcie
Podziel się
Qaqwqwrqw

Polska aktorka filmowa i telewizyjna, w latach 70-tych jedna z najbardziej znanych polskich aktorek zagranicą.

Urodziła się 5 czerwca 1941 roku w Skotnikach koło Łęczycy. Kiedy kończyła Wydział Aktorski PWSTiF w Łodzi w 1967 roku, była już rozpoznawalną aktorką.

Debiutem filmowym Brylskiej był epizod w komedii Antoniego Bohdziewicza „Kalosze szczęścia”, pierwszym kredytowanym występem – rola u boku Zbyszka Cybulskiego w filmie „Ich dzień powszedni” (1963) Aleksandra Ścibora-Rylskiego, zaś rolą przełomową – kreacja fenickiej kapłanki Kamy w ekranizacji „Faraona” (1963) Jerzego Kawalerowicza z Jerzym Zielnikiem w roli głównej.

W 1969 roku zasłynęła rolą pięknej Krzysi w adaptacji „Pana Wołodyjowskiego” w reżyserii Jerzego Hoffmana, co dało jej możliwość wielu występów w filmach produkowanych w krajach bloku wschodniego.

I tak, w 1970 roku pojawiła się wraz z Danielem Olbrychskim w wojennym „Wyzwoleniu” produkcji ZSRR, w 1971 – w enerdowskim filmie szpiegowskim „Pygmalion XII”, w 1976 roku - w czechosłowackim „Koncercie dla pozostałych”.

Qaqwqwrqw

To jedynie nieliczne z tytułów, w których wzięła udział w latach 70-tych i 80-tych, najczęściej pojawiając się w roli amantki. Mówi się, że jeszcze dziś jest bardziej popularna w Rosji i na Ukrainie, niż w kraju.

Barbara Brylska jednocześnie pojawiała się w produkcjach polskich – komedii „Poszukiwany, poszukiwana” (1972) Stanisława Barei, dramacie „Anatomia miłości” (1972) Romana Załuskiego, czy też -jako Evita - w telewizyjnym serialu „Kariera Nikodema Dyzmy” (1980) Jana Rybkowskiego i Marka Nowickiego.

W 1987 roku zagrała panią Mielżyńską w niezbyt udanej adaptacji prozy Marii Rodziewiczówny – „Między ustami a brzegiem pucharu” Karola Chodury i Zbigniewa Kuźmińskiego. W 1993 roku wystąpiła u Filipa Bajona w komedii „Lepiej być piękną i bogatą”, rok później – w telewizyjnym filmie Waldemara Krzystka „Polska śmierć” (1994), a w 1996 – w sensacyjnym obrazie Jana Kidawy – Błońskiego „Wirus”.

W latach 90-tych oraz w pierwszych latach nowego wieku artystka zasłynęła jednak głównie ze swoich ról telewizyjnych. W latach 1993-1994 występowała w „Banku nie z tej ziemi”, w 1998 – w „Ekstradycji”, w okresie od 2000-2002 pojawiała się w roli Barbary Burskiej (matki Jakuba) w popularnym serialu „Na dobre i na złe”, zaś od 2002 roku gości na małych ekranach w roli Celiny Żmudy - jednej z bohaterek serialu „Samo życie”.

Ostatnio wystąpiła w filmie Bogusława Lindy „Jasne błękitne okna” (2007), wzięła też udział w rosyjskiej komedii w reżyserii Timura Bekmambetova pt. "Ironia losu. Kontynuacja". W 2008 roku zagrała w filmie "Admirał", a rok później jako Marta w obrazie "Miłość na wybiegu".

Qaqwqwrqw

Dwukrotnie (w 1971 i 1973) otrzymała tytuł „Gwiazdy Filmowego Sezonu” na festiwalu w Łagowie. W 1977 roku została uhonorowana Złotymi Kwiatami dla najpopularniejszej aktorki krajów socjalistycznych. W 1975 roku dostała Złoty Krzyż Zasługi z okazji 30-lecia kinematografii w Polsce Ludowej, w 1979 - dyplom Ministra Spraw Zagranicznych za zasługi w propagowaniu polskiej kultury za granicą, a w 1985 - Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski.

Aktorka przeżyła osobisty dramat – w 1993 roku w wypadku samochodowym zginęła jej 20-letnia córka, Barbara Kosmal – początkująca aktorka i modelka.

Data urodzenia

05.06.1941

Miejsce urodzenia

Skotniki k. Łęczycy

Filmografia

Pan Wołodyjowski (1969) (Krzysia)

Republika nadziei (1986) (pani Wodniczakowa, matka Edwarda)

Potem nastąpi cisza (1965) (Ewa, ukochana Kolskiego)

Wiktoryna, czyli czy pan pochodzi z Beauvais? (1971) (Wiktoryna)

Życie na gorąco () (Marta Feining-Meran)

Późne popołudnie (1964) (Pływaczka Jeżykówna)

Miłość na wybiegu (2008) (Marta)

Romans Teresy Hennert (1978) (Teresa Hennert)

Jasne błękitne okna (2006) (Nina, matka Sygity)

Godzina za godziną (1974) (Basia)

Album Polski (1970) (Maria / Anna)

Anatomia miłości (1972) (Ewa)

Pogoń za Adamem (1970) (Wanda)

Bumerang (1966) (Ewa Lichosik)

Faraon (1966) (Kama)

Qaqwqwrqw
Qaqwqwrqw
Qaqwqwrqw