Bartosz Żurawiecki: Epidemia Różyczki

Obraz
Źródło zdjęć: © Monolith Films

I znowu to samo! Prymitywni ubecy wodzą dookoła plugawym wzrokiem i nawet w swoim gronie gadają nowomową, Andrzej Seweryn nie może wyjść z roli prymasa, który nigdy nie żył, a Magdalena Boczarska na wszelki wypadek rozbiera się co kwadrans. Telenowela narodowa.

„Różyczka” Jana Kidawy-Błońskiej zainspirowana została prawdziwą historią Pawła Jasienicy, którego druga żona była współpracowniczką wiadomych służb. W filmie, grana przez Boczarską, Kamila podpisuje cyrograf, przybiera pseudonim „Różyczka” i decyduje się donosić na pisarza Adama Warczewskiego (Seweryn) pod wpływem swojego narzeczonego, ubeka Romana Rożka (Robert Więckiewicz). Rożek to brutal, który bierze Kamilę na stole i kupczy nią bez większych skrupułów. Więckiewicz jest bardzo dobrym aktorem, ale nie wierzę, by można było zwariować z miłości czy namiętności do jego chamskiego bohatera. Zwłaszcza, że Więckiewicz nie ma urody amanta.

Z kolei Warczewski to chodząca... Nie – krocząca szlachetność, mądrość i erudycja. Pomnik bez skazy - jak, oczywiście, wszyscy opozycjoniści w PRL-u. Uczy Kamilę pić wytrawne wino i czytać Miłosza. Wyciska z niej łzy, gdy wygłasza mowy o powinnościach etycznych. Nawet w łóżku uprawia nie seks, a sztukę kochania. Nie da posłuchu pogłoskom o nikczemnej działalności ukochanej nie dlatego, że jest zaślepiony, ale dlatego, że jest zbyt uczciwy. A co kieruje bohaterką? Oto zagadka. Należy chyba uznać ją za głupią i bezwolną.

Znajoma, której film się zresztą podobał, napisała mi w mejlu, że bohaterka jest „rozpięta między zwierzakiem a autorytetem”. Tak, słowo „rozpięta” pasuje tu idealnie. Kobiety w polskim kinie niemal zawsze są „rozpięte”. Mężczyźni wsadzają w nie swoje pięści i sterują jak kukiełkami. Jeden facet pcha Różyczkę w łapy ubecji, drugi ją cywilizuje. A ona się kolebie – to w tę, to w tamtą stronę. Nie ma własnego zdania, własnych poglądów, własnych motywacji. Przynajmniej nic nam o tym nie wiadomo. Skromną ekspozycję postaci kobiecych w filmie dopełniają wredna suka (epizod Grażyny Szapołowskiej) i Matka Polka (obowiązkowa scena przy wigilii).

Zobacz także:

**[

Obraz

ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g ) * *[

Obraz

DZIENNIKARKA UBLIŻYŁA NIEPEŁNOSPRAWNEJ ]( http://film.wp.pl/polsat-zaplaci-za-wyskoki-kazimiery-szczuki-6025283571462785g ) * *[

Obraz

SŁYNNA POLKA NAGUSIEŃKO ]( http://film.wp.pl/pawlakowna-o-zlotym-sercu-6025283556319873g ) * *[

Obraz

CICHOPEK ZATRUDNIŁA SOBOWTÓRA?! ]( http://aleseriale.pl/gid,5895,img,219267,fototemat.html ) ** Można jednak, nawet w rodzimym kinie, inaczej pokazać kobiety. Można w innym świetle i w innej niż martrylogiczno-romantyczna tonacji przedstawić naszą historię. Dowiódł tego niedawno „Rewers” Borysa Lankosza ze scenariuszem Andrzeja Barta. Po tamtym filmie „Różyczka” jest nieznośnym anachronizmem. Zwłaszcza, że pod koniec twórcy wpadają w melodramatyczny galop poza wszelką logikę.

Próbują połączyć w wątku Warczewskiego historie Jasienicy, Stefana Kisielewskiego, Jerzego Zawieyskiego i emigrantów 1968 roku. Tyle, że każdy z tych przypadków to osobny wariant „pomarcowych” losów, których nie da się sklecić w jedną biografię. Nie chcę za dużo zdradzać z fabuły, powiem jedynie, że parada niedorzeczności zaczyna się od sceny, w której Rożek pokazuje Warczewskiemu w czasie zamieszek na uniwersytecie lojalkę podpisaną przez Kamilę. O ile wiem, takie dokumenty nie poniewierały się w aktówkach byle funkcjonariuszy SB, tylko przechowywano je pod ścisłym nadzorem w archiwach urzędu.

Najbardziej jednak irytują drętwota i nadętość filmu, utrzymujące się do samiutkiego końca. Wyobraźmy więc sobie inną wersję scenariusza. Pisarz wie (albo szybko się dowiaduje), że jego żona pisze na niego donosy. Ale nic z tym nie robi, gdyż – jak mówi swojemu przyjacielowi – jej młode ciało jest teraz dla niego, starego głupca, całym światem. Po czym umiera w wyniku seksualnej nadaktywności. Taki film mogliby zrobić Czesi.

Albo Roman Polański. Krajowi reżyserzy nie potrafią, nie mogą, wciąż się boją. Bo u nas musi być patriotycznie, podniośle, z Bogiem i ojczyzną na ustach. U nas trzeba rozdzierać szaty. I nikt się nie przyzna, że w tym rozdzieraniu chodzi o akt erotyczny, a nie o ofiarę na krzyżu. Najwyższy czas wyleczyć się z obłudy. Różyczka to przecież choroba wieku dziecięcego.

Zobacz także:

**[

Obraz

ALE WPADKA! PIJANA NA PODIUM ]( http://film.wp.pl/mariah-carey-kompletnie-pijana-odbiera-nagrode-6025283748565633g ) * *[

Obraz

DZIENNIKARKA UBLIŻYŁA NIEPEŁNOSPRAWNEJ ]( http://film.wp.pl/polsat-zaplaci-za-wyskoki-kazimiery-szczuki-6025283571462785g ) * *[

Obraz

SŁYNNA POLKA NAGUSIEŃKO ]( http://film.wp.pl/pawlakowna-o-zlotym-sercu-6025283556319873g ) * *[

Obraz

CICHOPEK ZATRUDNIŁA SOBOWTÓRA?! ]( http://aleseriale.pl/gid,5895,img,219267,fototemat.html ) **

Wybrane dla Ciebie

"Tylko potwory bawią się w Boga". Do sieci trafił epicki zwiastun "Frankensteina"
"Tylko potwory bawią się w Boga". Do sieci trafił epicki zwiastun "Frankensteina"
Jimmy Kimmel komentuje groźby Donalda Trumpa. "To jest odwracalne"
Jimmy Kimmel komentuje groźby Donalda Trumpa. "To jest odwracalne"
Ma 59 lat i nie przestaje kusić. Jej najnowsze zdjęcie wywołało lawinę komentarzy
Ma 59 lat i nie przestaje kusić. Jej najnowsze zdjęcie wywołało lawinę komentarzy
Już do piątku w kinach. Przebój Camerona zarobił 2,32 miliarda dolarów
Już do piątku w kinach. Przebój Camerona zarobił 2,32 miliarda dolarów
Zagrał seryjnego mordercę. "Poszedłem na jego grób"
Zagrał seryjnego mordercę. "Poszedłem na jego grób"
Był nr 1 na świecie. Powraca jeden z najlepszych polskich seriali
Był nr 1 na świecie. Powraca jeden z najlepszych polskich seriali
Top Seriale. Ofensywa polskich produkcji i powrót ikony kina
Top Seriale. Ofensywa polskich produkcji i powrót ikony kina
13 mln widzów w ciągu 10 dni. Kinowy przebój bije rekordy oglądalności
13 mln widzów w ciągu 10 dni. Kinowy przebój bije rekordy oglądalności
"Do ostatniego tchu". Nieuleczalnie chory aktor zabrał głos
"Do ostatniego tchu". Nieuleczalnie chory aktor zabrał głos
To była katastrofa za 200 mln. "Próbowali sterować tym statkiem"
To była katastrofa za 200 mln. "Próbowali sterować tym statkiem"
Najlepszy film z aferą w tle. Mówiono o "szkodzie w pożytku publicznym"
Najlepszy film z aferą w tle. Mówiono o "szkodzie w pożytku publicznym"
Postapokaliptyczna produkcja wraca. "Realistyczny obraz katastrofy"
Postapokaliptyczna produkcja wraca. "Realistyczny obraz katastrofy"