Cannes 2012: Podsumowanie festiwalu i lista nagrodzonych

Nie było trzęsienia ziemi. 65. Festiwal w Cannes zakończył się, zgodnie z przewidywaniami, zwycięstwem „Miłości” laureata sprzed trzech lat, Michaela Hanekego („Funny games”, „Biała wstążka”).

Cannes 2012: Podsumowanie festiwalu i lista nagrodzonych
Źródło zdjęć: © AP

1 / 9

''Miłość'' zwycięża wszystko

Obraz
© AP

Co oznacza ta nagroda? Że jury nagrodziło film doskonały, ale nie przełamujący żadnych barier, nie przesuwający granic. Wybrało jakość, ale ujętą w klasycznej formie, zamiast wyróżnić odwagę, innowacyjność, wizję.

2 / 9

Wrażliwość Hanekego zachwyca

Obraz
© AP

Nie twierdzę bynajmniej że „Miłość” na nagrodę nie zasłużyła; bo ten radykalny zwrot w reżyserskiej wrażliwości Hanekego zachwyca.

Twórca zamyka historię w czterech ścianach paryskiego apartamentu Georgesa (Jean Louis-Trintignant) i Anne (Emmanuelle Riva) i oddaje aktorom wodze. To oni prowadzą tę opowieść, budują między sobą intymną więź, której siła pomaga widzowi przyjąć wszystkie ich potknięcia i kontrowersyjne decyzje ze spokojem.

W „Miłości” dramat wszyty jest w podszewkę emocjonalnej narracji, nie wyskakuje z ekranu raz po raz z młotkiem, jak było np. w „Funny Games”. Poziom bezgłośnego zrozumienia między reżyserem, aktorami a tajemnicą losu jest niebywały.

3 / 9

Zachwyt i buczenie

Obraz
© AP

Film szybko stał się ulubionym obiektem napaści rozlicznych krytyków; mówiono o nim jako dziele niedokończonym, którego epizodyczna struktura wędrująca swobodnie pomiędzy przyszłością a przeszłością jest jedynie efektowną pokrywką na pustym pudełku.

4 / 9

Film dość hermetyczny

Obraz
© AP

Są tacy, którzy wchłoną go i nie będą potrafili zapomnieć, dla pozostałych będzie to piękny, ale absurdalny i irytujący żart.

5 / 9

Dwie nagrody dla Mungiu

Obraz
© AP

Tegorocznej propozycji reżysera, „Beyond the hills” do jakości tamtej produkcji bardzo daleko. Wspólna nagroda aktorska dla Cosminy Stratan i Cristiny Flutur nie budzi mojego oburzenia, ale uważam, że były inne, o wiele ciekawsze propozycje – doskonała malutka Quvenzhane Wallis z „Bestii z południowych krain” czy Suzanne Clement w „Laurence Anyways” Xaviera Dolana.

6 / 9

Niesprawiedliwa nagroda za scenariusz

Obraz
© AP

Najczęściej bowiem pojawiającym się zarzutem w stosunku do filmu była właśnie nieumiejętność utrzymania napięcia, rozmywające się tempo, które, choć celowo statyczne, ślamazarne, było jednak zbyt monotonne.

7 / 9

Najmocniejszy punkt produkcji

Obraz
© AP

Choć Thomas Vinterberg pięknie mówił o „The Hunt” obraz nie jest już tak spektakularny jak deklaracje twórcy. Niewątpliwie jednak Mikkelsen jest najmocniejszym punktem produkcji. W roli mężczyzny niesłusznie oskarżonego o straszliwą zbrodnię, który wszystkimi siłami próbuje przetrwać nagonkę lokalnej społeczności i pozostać wiernym sobie, jest przeszywająco prawdziwy, wygrywa każdy niuans, widz dzieli z nim traumę i czuje jego ból.

8 / 9

Już wkrótce w polskich kinach!

Obraz
© AP

Do dystrybucji trafią: „Miłość”, „Angel's Share”, „Bestie z południowych krain”, „The Hunt” i „Post tenebras lux”.

9 / 9

Pełna list nagrodzonych:

Obraz
© AP

Złota Palma – Michael Haneke „Miłość”
Grand Prix - Matteo Garrone „Reality”
Nagroda Jury – Ken Loach „Angel's share”
Złota Kamera za najlepszy debiut – Benh Zeitlin „Bestie z południowych krain”
Najlepsze aktorki - Cosmina Stratan i Cristina Flutur, „Beyond the hills" reż. Cristian Mungiu
Najlepszy aktor - Mads Mikkelsen "The Hunt"
Najlepszy reżyser – Carlos Reygadas „Post tenebras lux”
Najlepszy scenariusz - Cristian Mungiu „Beyond the hills”

Relację przygotowała: Anna Tatarska

cannesmiłośćmads mikkelsen
Komentarze (17)