Henry Fonda
Miejsce urodzenia: | Grand Island, Nebraska, USA |
Filmografia: | Yours, Mine and Ours (1968) (Frank Beardsley) Bitwa o Ardeny (1965) (Daniel Kiley) Dwa złote kolty (1959) (Clay Blaisdell) Pewnego razu na Dzikim Zachodzie (1968) (Frank) Był sobie łajdak (1970) (Woodward W. Lopeman) Czerwona linia (1964) (Prezydent USA) Wojna i pokój (1956) (Piotr Biezuchow) Gwiazda szeryfa (1957) (szeryf Hickman) Rój (1978) (Dr. Krim) Meteor (1979) (Prezydent) Niewłaściwy człowiek (1956) (Manny Balestrero) Dwunastu gniewnych ludzi (1957) (1957) Najdłuższy dzień (1962) (gen. Theodore Roosvelt) Jezebel (1938) (Preston Dillard) |
Jedna z filmowych legend i największych gwiazd amerykańskiego kina. Senior słynnego aktorskiego rodu - ojciec Jane i Petera Fondy, dziadek Bridget Fondy. Przyjaciel i jeden ze stałych odtwórców ról u Johna Forda.
Urodził się 16 maja 1905 roku w Grand Island w stanie Nebraska. Pierwsze kroki na scenie stawiał w lokalnym teatrze Omaha Community Playhouse, prowadzonym przez Dorothę Brando (matkę słynnego Marlona). W 1929 roku po raz pierwszy trafił na Broadway, a w 1935 roku zadebiutował w filmie Victora Fleminga „Farmer bierze żonę”, będącą powtórzeniem jednej z kreacji teatralnych.
Szybko został gwiazdą – westernów, komedii romantycznych, romansów, dramatów. Był ucieleśnieniem wyidealizowanej, ale wcale nie nierzeczywistej wizji „zwykłego Amerykanina”, który, mimo swojej przeciętności odznaczał się nieskazitelnym charakterem, uczciwością i inteligencją. I za to właśnie pokochała go amerykańska publiczność.
Zanim nastąpiła pierwsza, trzyletnia przerwa od występów na ekranie, wymuszona przez II wojnę światową, Fonda zdołał zagrać w trzydziestu produkcjach, pojawiając u boku takich gwiazd, jak Bette Davis (dramat „Piętno przeszłości” 19357, romans „Jezebel” Williama Wylera 1938) i Barbara Stanwyck (komedie romantyczne „You Belong to Me” i „The Lady Eve” 1941). Był bohaterem filmów Fritza Langa (western „Powrót Franka Jamesa” 1940) i Henry’ego Kinga (romans „Chad Hanna” 1940), jednak zdecydowanie najistotniejszym wydarzeniem tamtych lat było pierwsze spotkanie z Johnem Fordem i tytułowa rola w jego „Młodości Lincolna” 1939). Film zapoczątkował wieloletnią współpracę z reżyserem, która już dwa lata później zaowocowała pierwszą nominacją do Oskara za główną rolę w „Gronach gniewu” wg Johna Steinbecka (1941).
Ponadto Fonda był gwiazdą westernów Forda: „Bębny nad Mohawkiem” (1939), „Miasto bezprawia”, gdzie wcielił się w postać legendarnego Wyatta Earpa (1946) i „Masakra Fortu Apache” z Johnem Waynem (1948) oraz dramatu „Uciekinier” (1947).
Po siedmiu latach przerwy od występów na ekranie powrócił dzięki tytułowej roli w komedii wojennej „Mister Roberts”, ponownie w reżyserii Forda, Joshy Logana i Mervyna LeRoya (1955). Rola była powtórzeniem broadwayowskiej kreacji aktora sprzed kilku lat. W 1962 roku raz jeszcze spotkał się z Fordem podczas realizacji słynnego, epickiego dzieła „Jak zdobywano Dziki Zachód” z Jamesem Stewartem, Johnem Waynem i Richardem Widmarkiem.
* W międzyczasie wystąpił u boku Audrey Hepburn w ekranizacji „Wojny i pokoju” Kinga Vidora (1956), zagrał u Alfreda Hitchcocka w „Pomyłce” (1956), u Anthony’ego Manna w westernie „Gwiazda szeryfa” i u Sidneya Lumeta w słynnym dramacie sądowym „Dwunastu gniewnych ludzi” (1957). Kreacja jednego z przysięgłych przyniosła mu nagrody BAFTA i Jussi oraz nominację do Złotego Globu, zaś jako producent filmu (debiut w tej roli) otrzymał nominację do Oskara.*
Z Lumetem spotkał się ponownie rok później na planie dramatu „Zostać gwiazdą” z Christopherem Plummerem (1958) oraz w 1964 roku na planie thrillera „Czerwona linia” z Walterem Matthauem.
Przełom lat 50-tych i 60-tych to produkcja i główna rola w serialu – westernie „The Deputy” (1959-61). Do jednego z ulubionych gatunków wracał później jeszcze niejeden raz (słynny spaghetti-western „Pewnego razu na Dzikim Zachodzie” Sergia Leone 1968, „Szeryf z Firecreek” 1968 i komediowy „Klub towarzyski Cheyenne” 1970 z Jamesem Stewartem, „Był sobie łajdak” z Kirkiem Douglasem 1970). Chętnie dołączał także do obsady wielkich produkcji wojenno-historycznych („Najdłuższy dzień” 1962, „Bitwa o Midway” 1976), a u schyłku kariery zagrał nawet w filmie z gatunku horror sci-fi „Macki” (1977).
Pod koniec życia dał występy u boku swoich, sławnych już wówczas, latorośli: Petera (western „Wanda Nevada” w jego reżyserii 1979) i Jane (dramat „Nad Złotym Stawem” Marka Rydella 1981). Film Rydella był ostatnim w karierze Fondy, a stworzona w nim kreacja – pięknym ukoronowaniem niezwykłej kariery, uhonorowanym szeregiem nagród, z Oskarem i Złotym Globem na czele.
* Jeszcze za życia zdążył odebrać kilka prestiżowych laurów za całokształt twórczości: Honorowego Oskara (1981), Honorowy Złoty Glob – Cecil B. DeMille Award (1980), Specjalną Nagrodę Amerykańskiego Instytutu Filmowego za Dokonania Życia (1978), Specjalnego Davida (1973) i Specjalną Teatralną Nagrodę Tony (1979).*
Komentarze