Maja Ostaszewska
Jedna z najbardziej obiecujących polskich aktorek filmowych i teatralnych młodszego pokolenia. Laureatka dwóch nagród za pierwszoplanową rolę kobiecą na FPFF w Gdyni i prestiżowej nagrody im. Zbyszka Cybulskiego. Szerokiej widowni znana z telenoweli „Na dobre i na złe” oraz z udziału w kampaniach reklamowych „Avanti” i TP S.A.
Urodziła się 3 września 1972 roku w Krakowie. W dzieciństwie przez pewien okres czasu mieszkała z rodzicami w Karkonoszach. Podobno już jako sześciolatka zdecydowała, że zostanie aktorką i nigdy nie zmieniła zdania w tej kwestii. Pochodziła z artystycznej rodziny – jej ojciec, Jacek Ostaszewski jest znanym muzykiem, współzałożycielem legendarnego zespołu Osjan oraz kompozytorem i wykonawcą muzyki do filmów i spektakli teatralnych.
W 1996 roku ukończyła krakowską PWST, do której dostała się dopiero za drugim podejściem, jeszcze w tym samym roku otrzymując Grand Prix na Festiwalu Szkół Teatralnych za rolę generałowej w „Płatonowie” w reżyserii Krystiana Lupy.
Zanim rozpoczęła studia aktorskie w Krakowie, przez rok studiowała lalkarstwo w filii krakowskiej PWST we Wrocławiu.
Na dużym ekranie zadebiutowała jeszcze jako studentka, w epizodycznej roli oszalałej kobiety w słynnym filmie Stevena Spielberga „Lista Schindlera” (1993).
** Jej debiutem pierwszoplanowym była nagrodzona na FPFF w Gdyni kreacja u boku Rafała Królikowskiego w „Przystani” Jana Hryniaka (1997). Laury aktorskie w Gdyni zebrała ponownie niedługo później, w 2000 roku za dwa występy - tytułowy w „Patrzę na ciebie Marysiu” (1999) Łukasza Barczyka oraz za rolę siostry Marii Leonii Graczyk w filmie Teresy Kotlarczyk „Prymas. Trzy lata z tysiąca” (2000) z Andrzejem Sewerynem.**
W 2000 roku zagrała też niewielką rolę u Mariusza Trelińskiego w „Egoistach” oraz wzięła udział w serialu Leszka Wosiewicza „Przeprowadzki” (2000-2001). W 2002 roku pojawiła się jako kobieta z synkiem na Umschlagplatzu w „Pianiście” Romana Polańskiego, a rok później dołączyła do obsady telenoweli „Na dobre i na złe” (2003-2008), wcielając się tam w początkowo negatywną postać Małgorzaty Donovan, siostry Zosi Stankiewicz-Burskiej – przedstawicielki koncernu farmaceutycznego, a później – dyrektorki administracyjnej szpitala w Leśnej Górze.
** W międzyczasie ponownie wystąpiła u Łukasza Barczyka w „Przemianach” (2003) z udziałem Jacka Poniedziałka. Za odważną, trudną kreację Marty otrzymała nagrodę im. Zbyszka Cybulskiego oraz nominację do Orła.**
W 2005 roku zagrała w „Ojcu” Małgorzaty Szumowskiej - jednej z etiud z cyklu TV „Solidarność, Solidarność…”, na planie której spotkała przyszłego partnera życiowego, operatora Macieja Englerta.
Rok 2006 to rola pani ginekolog w kasowej ekranizacji bestsellerowej powieści „S@motność w sieci” w reżyserii Witolda Adamka, 2007 chwalona przez krytykę kreacja Anny, żony Andrzeja w „Katyniu” Andrzeja Wajdy, a 2008 – udział w komedii Juliusza Machulskiego „Ile waży koń trojański?”.
Maja Ostaszewska ma na swoim koncie znaczące osiągnięcia w dziedzinie teatru, które udało jej się zdobyć na deskach Teatru Dramatycznego, Rozmaitości i Narodowego (od 2000 roku) w Warszawie, na scenie Teatru Starego w Krakowie oraz w licznych spektaklach Teatru TV, z którym związana jest od 1994 roku.
** Za rolę Anieli w spektaklu „Magnetyzm serca” wg Fredry, wystawionym w Teatrze Rozmaitości otrzymała dwie ważne nagrody sceniczne: na XXV Opolskich Konfrontacjach Teatralnych oraz na 40. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (2000 rok). W 2001 roku została laureatką Paszportu Polityki za „wybitne role filmowe, za nowoczesne i wrażliwe aktorstwo, za grę, w którą zawsze się wierzy” oraz Złotej Kaczki – nagrody aktorskiej przyznawanej przez miesięcznik „Film”.**
Jest buddystką i wegetarianką. Aktywnie działa na rzecz ochrony praw zwierząt.