Nowa kolekcja DVD Jean-Luca Godarda!
Już 20 października wychodzi najnowsze, kolekcjonerskie wydanie filmów sztandarowego francuskiego reżysera, Jean-Luca Godarda.
W skład 7-płytowego boxa wchodzą:
ALPHAVILLE Alphaville, une étrange aventure de Lemmy Caution Wykonawcy: Eddie Constantine (Lemmy Caution), Anna Karina (Natacha von Braun), Akim Tamiroff (Henry Dickson), Howard Vernon (prof, von Braun), Laszlo Szabo (inżynier),Michael Delahaye (asystent profesora von Brauna) i inni.
Czas: 99 min
Science-fiction. Jakkolwiek akcja filmu rozgrywa się na innej planecie w dalekiej przyszłości, wszystkie zdjęcia nakręcono współcześnie w Paryżu, współczesna także jest używana na ekranie broń. Bohater jest prywatnym detektywem, który przybywa na planetę, rządzoną przez despotycznego naukowca (ukrywającego swe prawdziwe nazwisko Nosferatu), gdzie zakazana jest miłość. Refleksja na temat dehumanizacji, do jakiej może doprowadzić zbytnie zaufanie do nowych technologii, a zarazem pierwowzór dla takich filmów jak „Mechaniczna pomarańcza” i „Łowca androidów”.
DETEKTYW Détective * Wykonawcy:* Laurent Terzieff (William Prospero), Jean-Pierre Léaud (inspektor Neveu), Nathalie Baye (Françoise Chenal), Claude Brasseur (Emile Chenal), Johnny Hallyday (Jim Fox Warner), Alain Cuny (stary mafioso) i inni.
Czas: 98 min
Komedia sensacyjna. Oficjalne streszczenie brzmi: „Kobieta, dwóch mężczyzn, historia miłosna, mecz bokserski, mafia...”. Za tymi kilkoma słowami kryje się wielki kompromis, na który poszedł Godard, by zdobyć środki na film „Bądź pozdrowiona Mario”. Dla jednych utwór czysto komercyjny, dla innych kwintesencja godardowskiego stylu – zabaw narracją, pastiszem, cytatami i aluzjami do znanych i lubianych filmów. A do tego parada zebranych w jednym miejscu, w paryskim hotelu St. Lazare, gwiazd – tych, które współtworzyły filmy Nowej Fali i tych, bez których nie byłoby francuskiego kina lat 80.
*KOBIETA JEST KOBIETĄ Une femme est une femmeKOBIETA JEST KOBIETĄ Une femme est une femme*
Wykonawcy:Jean-Claude Brialy (Emile Récamier), Anna Karina (Angela), Jean-Paul Belmondo (Alfred Lubitsch), Nicole Paquin (Suzanne), Ernest Menzer (właściciel kabaretu), Jeanne Moreau (kobieta w barze) i inni.
Czas: 85 min
Komediodramat. Jean-Luc Godard nazywał ten film „neorealistycznym musicalem”, co samo w sobie wydaje się sprzecznością. Anna Karina gra striptizerkę, która decyduje się na dziecko, choć jej chłopak (Jean-Claude Brialy) o tym nie myśli. Dziewczyna zwraca się więc do jego przyjaciela (Jean-Paul Belmondo). Pierwszy kolorowy film Godarda wydaje się wręcz odrealniony, a i muzyce daleko do musicalowych standardów. Mimo to film uznano jako kluczowy dla rozwoju Nowej Fali, a na festiwalu w Berlinie Karina otrzymała Srebrnego Niedźwiedzia za rolę, zaś Godard – Nagrodę Specjalną Jury.
Wykonawcy:Jean-Paul Belmondo (Ferdinand „Pierrot” Griffon), Anna Karina (Marianne Renoir), Graziella Galvani (żona Ferdinanda), Raymond Devos (opętany przez melodię), Samuel Fuller (Samuel Fuller), Christa Nell (pośredniczka w kontaktach z Fullerem) i inni.
Czas: 112 min
Scenariusz osnuty na amerykańskiej powieści kryminalnej, Karina i Belmondo na ekranie, Godard za kamerą, no i uwielbiany przez nowofalowców, choć niedoceniany (wówczas) w Stanach Samuel Fuller, mistrz taniego kina sensacyjnego w kadrze – nie przypadkiem o „Szalonym Piotrusiu” mówi się, że jest kwintesencją Nowej Fali. W dodatku nosi wszelkie cechy erudycyjnego kina Godarda z licznymi cytatami z literatury i filmów, z galerią obrazów w tle, dokumentalnymi migawkami i rysunkami jak z komiksu. A jeszcze bohater – jak w „Do utraty tchu” – rzucający się do ucieczki od codziennej monotonii w poszukiwaniu wolności.
Wykonawcy: Jean-Paul Belmondo (Michel Poiccard), Jean Seberg (Patricia Franchini), Henri-Jacques Huet (Antonio Berrutti), Van Doude (redaktor), Daniel Boulanger (inspektor policji), Jean-Pierre Melville (Parvulesco) i inni.
Czas: 90 min
Jeden z najważniejszych debiutów w dziejach kina, tak samo istotny dla kultury XX wieku jak „Święto wiosny” Strawińskiego i „Ulisses” Joyce’a. Podobno wszystko zaczęło się od pomysłu: facet szuka w Marsylii narzeczonej i przypadkiem zabija policjanta. Reszta miała przyjść w trakcie pracy. Wbrew legendzie „Do utraty tchu” nie powstało bez scenariusza, Godard miał w głowie cały film i każdego wręczał Jean Seberg i Jean-Paulowi Belmondo kilka kartek dalszego ciągu. Na wzorcach czarnego kryminału powstała historia zakochanej pary, uciekającej przed policją do wyidealizowanej wolności. Historia stara jak kino, ale jak opowiedziana! W sam raz na początek Nowej Fali.
Wykonawcy:Anna Karina (Paula Nelson), Jean-Pierre Léaud (Donald Siegel), László Szabó (Richard Widmark), Marianne Faithful (jako Marianna Faithfull), Ernest Menzer (Edgar Typhus), Kyoko Kosaka (Doris Mizoguchi) i inni
Czas: 90 min
Kiedy Georges de Beauregard, który sfinansował „Do utraty tchu”, zapytał Jean-Luc Godarda, czy pomoże mu spłacić długi, reżyser zjawił się w jego biurze z książką Donalda E. Westlake’a. Tak powstało „Made in USA” – film, który wydaje się kolorową wersją „Żołnierzyka”, rozgrywającą się w świecie „Alphaville”. Bohaterką jest dziennikarka, próbująca wyjaśnić zagadkę morderstwa, którego okoliczności są zaskakująco zbieżne z polityczną aferą Mehdiego Ben Barki. Odkryty po latach film ogłoszono arcydziełem, wcześniej pamiętano o nim jako o ostatniej roli Anny Kariny przez rozwodem z Godardem.
*ŻOŁNIERZYK Le petit soldatŻOŁNIERZYK Le petit soldat Wykonawcy:*Michel Subor (Bruno Forestier), Anna Karina (Veronica Dreyer), Henri-Jacques Huet (Jacques), Paul Beauvais (Paul), László Szabó (Laszlo), Georges de Beauregard (aktywista) i inni.
Czas: 88 min
Najbardziej konwencjonalny film w dorobku Godarda a jednocześnie jego pierwszy film polityczny. Dotyka wojny algierskiej i z woli cenzury, choć powstał tuż po „Do utraty tchu”, musiał czekać aż trzy lata na premierę. Bohaterem jest prawicowy bojówkarz, który ucieka do Genewy, by nie zostać wysłany do Algierii. Tam zakochuje się w dziewczynie (Anna Karina po raz pierwszy u Godarda) o lewicowych sympatiach. Gdy ich romans wyjdzie na jaw, jego koledzy potraktują go jak zdrajcę.