PISF zabrało głos w sprawie manipulacji TVP Info [OFICJALNE OŚWIADCZENIE]

Na oficjalnej stronie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej znalazł się list wystosowywany do dyrektora TVP Info Grzegorza Pawelczyka. Chodzi o jedno z ostatnich wydań "Wiadomości", w których przemilczano większość polskich akcentów na 70. MFF w Cannes. W programie skupiono się tylko na informacji o pokazie religijnego filmu "Dwie korony", która jak się okazało, nie była nawet do końca zgodna z prawdą.

PISF zabrało głos w sprawie manipulacji TVP Info [OFICJALNE OŚWIADCZENIE]
Źródło zdjęć: © Getty Images
Grzegorz Kłos

W liście wytknięto TVP Info, co zostało pominięte milczeniem w programie informacyjnym. I jak się okazuje, nie jest to jedna rzecza, a aż 9 punktów dotyczących polskich akcentów na odbywającej się właśnie imprezie.

-* Życząc wszelkich sukcesów reżyserowi, wszystkim twórcom i koproducentom filmu „Dwie korony”, który jest pokazywany w tym roku w Cannes na targach filmowych (Marché du Film), pragnę również zwrócić uwagę, że na tym najważniejszym na świecie filmowym wydarzeniu branżowym jest obecnie prezentowanych blisko sześćdziesiąt polskich produkcji filmowych* - czytamy w oświadczeniu.

Przypomnijmy. W jednym z ostatnich wydań "Wiadomości" widzowie usłyszeli, że fabularyzowany dokument o św. Maksymilianie Kolbe "Dwie korony" to jedyny polski film pełnometrażowy pokazany na 70. Festiwalu w Cannes. Niestety, nie była to prawda. Po pierwsze polskich produkcji, bądź koprodukcji, które mają pokazy w Cannes, jest więcej. Po drugie "Wiadomości" zapomniały dodać, że "Dwie korony", owszem, są wyświetlane w Cannes, ale nie w konkursie głównym czy pomniejszych, ale na Marché du Film, czyli corocznych targach dla dystrybutorów.

Obraz
© TVP Info

Wyemitowanie filmu na imprezie towarzyszącej głównemu festiwalowi, nie można zaliczyć do sukcesów. Powód? Projekcja jest w pełni płatną usługą.

- W tym roku na targach jest prezentowanych lub pokazywanych ponad 50 polskich filmów lub koprodukcji. "Dwie korony" zgłoszone w ostatniej chwili nie są żadnym wyjątkiem, czego dowodzi premierowy pokaz pełnometrażowego "Szronu" z Andrzejem Chyrą - mówi przebywający w Cannes dziennikarz WP Łukasz Knap.

Poniżej prezentujemy oryginalną treść listu, pod którym podpisał się rzecznik prasowy PISF Rafał Jankowski:

Warszawa, 24.05.2017 r.

Szanowny Pan
Grzegorz Pawelczyk
Dyrektor TVP Info

Szanowny Panie Dyrektorze,

nawiązując do materiałów filmowych dotyczących obecności polskiej kinematografii na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, prezentowanych w ostatnich dniach na antenie TVP Info, chciałbym uprzejmie zwrócić uwagę, że nie przedstawiają one w sposób wyczerpujący i pełny informacji na ten temat.

Podczas jubileuszowego, 70. MFF w Cannes, polska kinematografia jest obecna zarówno w programie festiwalowym jak i na licznych wydarzeniach skierowanych do profesjonalistów.

Oto wybrane informacje, które mogą być przydatne przy realizacji kolejnych materiałów telewizyjnych na antenie TVP Info:

  1. Pokaz zrekonstruowanego cyfrowo filmu „Człowiek z żelaza” w reżyserii Andrzeja Wajdy w prestiżowej sekcji Cannes Classics.
  1. „Koniec widzenia” w reżyserii Grzegorza Mołdy znalazł się wśród 9 filmów z całego świata, które powalczą o Złotą Palmę w Konkursie Filmów Krótkometrażowych. Jest to produkcja Gdyńskiej Szkoły Filmowej.
  1. Najpiękniejsze fajerwerki ever” w reżyserii Aleksandry Terpińskiej zostaną zaprezentowane w konkursie krótkometrażowym sekcji Semaine de la Ciritique. Producentem filmu jest Studio Munka działające przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich.
  1. Pokazy pozakonkursowe nowego filmu Romana PolańskiegoPrawdziwa historia”, współfinansowanego przez PISF. Polskim koproducentem jest Monolith Films.
  1. Francusko-litewsko-ukraińsko-polska koprodukcja „Szron” w reż. Szarunasa Bartasa została zaprezentowana w sekcji Quinzaine des Réalisateurs (Directors' Fortnight). Film jest współfinansowany przez PISF.
  1. Izraelsko-polska koprodukcja międzynarodowa „Scaffolding” w reżyserii Matana Yaira została pokazana w programie ACID (Association du Cinéma Indépendant pour sa Diffusion). Film jest współfinasowany przez PISF.
  1. Wielokrotna laureatka m.in. Polskich Nagród Filmowych czy nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Dorota Roqueplo, jest główną kostiumografką w pokazywanym w konkursie głównym filmie Siergieja Łoźnicy „Łagodna”.
  1. Reżyser i scenarzysta Jakub Czekaj został laureatem 11. edycji Nagrody ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego za Najlepszy Scenariusz z Europy Wschodniej.
  1. Na 70. MFF w Cannes przedstawiciele Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Lithuanian Film Center podpisali porozumienie o współpracy obu instytucji, które ma służyć zacieśnieniu kooperacji między producentami z Polski i Litwy.

To tylko niektóre przykłady obecności polskiej kinematografii na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Polscy producenci oraz przedstawiciele instytucji filmowych uczestniczą w co najmniej kilkunastu wydarzeniach branżowych, niezwykle istotnych dla rozwoju polskiego rynku producenckiego oraz realizacji kolejnych międzynarodowych produkcji filmowych.

W razie zainteresowania ze strony TVP Info, Polski Instytut Sztuki Filmowej służy wszelkimi informacjami na ten temat.

Życząc wszelkich sukcesów reżyserowi, wszystkim twórcom i koproducentom filmu „Dwie korony”, który jest pokazywany w tym roku w Cannes na targach filmowych (Marché du Film), pragnę również zwrócić uwagę, że na tym najważniejszym na świecie filmowym wydarzeniu branżowym jest obecnie prezentowanych blisko sześćdziesiąt polskich produkcji filmowych.

Znaczna część z nich także będzie miała swoje pokazy premierowe na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.

Z poważaniem,

Rafał Jankowski
Rzecznik prasowy PISF

Więcej o sprawie przeczytacie TUTAJ.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (272)