PISF zabrało głos w sprawie manipulacji TVP Info [OFICJALNE OŚWIADCZENIE]
Na oficjalnej stronie Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej znalazł się list wystosowywany do dyrektora TVP Info Grzegorza Pawelczyka. Chodzi o jedno z ostatnich wydań "Wiadomości", w których przemilczano większość polskich akcentów na 70. MFF w Cannes. W programie skupiono się tylko na informacji o pokazie religijnego filmu "Dwie korony", która jak się okazało, nie była nawet do końca zgodna z prawdą.
W liście wytknięto TVP Info, co zostało pominięte milczeniem w programie informacyjnym. I jak się okazuje, nie jest to jedna rzecza, a aż 9 punktów dotyczących polskich akcentów na odbywającej się właśnie imprezie.
-* Życząc wszelkich sukcesów reżyserowi, wszystkim twórcom i koproducentom filmu „Dwie korony”, który jest pokazywany w tym roku w Cannes na targach filmowych (Marché du Film), pragnę również zwrócić uwagę, że na tym najważniejszym na świecie filmowym wydarzeniu branżowym jest obecnie prezentowanych blisko sześćdziesiąt polskich produkcji filmowych* - czytamy w oświadczeniu.
Przypomnijmy. W jednym z ostatnich wydań "Wiadomości" widzowie usłyszeli, że fabularyzowany dokument o św. Maksymilianie Kolbe "Dwie korony" to jedyny polski film pełnometrażowy pokazany na 70. Festiwalu w Cannes. Niestety, nie była to prawda. Po pierwsze polskich produkcji, bądź koprodukcji, które mają pokazy w Cannes, jest więcej. Po drugie "Wiadomości" zapomniały dodać, że "Dwie korony", owszem, są wyświetlane w Cannes, ale nie w konkursie głównym czy pomniejszych, ale na Marché du Film, czyli corocznych targach dla dystrybutorów.
Wyemitowanie filmu na imprezie towarzyszącej głównemu festiwalowi, nie można zaliczyć do sukcesów. Powód? Projekcja jest w pełni płatną usługą.
- W tym roku na targach jest prezentowanych lub pokazywanych ponad 50 polskich filmów lub koprodukcji. "Dwie korony" zgłoszone w ostatniej chwili nie są żadnym wyjątkiem, czego dowodzi premierowy pokaz pełnometrażowego "Szronu" z Andrzejem Chyrą - mówi przebywający w Cannes dziennikarz WP Łukasz Knap.
Poniżej prezentujemy oryginalną treść listu, pod którym podpisał się rzecznik prasowy PISF Rafał Jankowski:
Warszawa, 24.05.2017 r.
Szanowny Pan
Grzegorz Pawelczyk
Dyrektor TVP Info
Szanowny Panie Dyrektorze,
nawiązując do materiałów filmowych dotyczących obecności polskiej kinematografii na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes, prezentowanych w ostatnich dniach na antenie TVP Info, chciałbym uprzejmie zwrócić uwagę, że nie przedstawiają one w sposób wyczerpujący i pełny informacji na ten temat.
Podczas jubileuszowego, 70. MFF w Cannes, polska kinematografia jest obecna zarówno w programie festiwalowym jak i na licznych wydarzeniach skierowanych do profesjonalistów.
Oto wybrane informacje, które mogą być przydatne przy realizacji kolejnych materiałów telewizyjnych na antenie TVP Info:
- Pokaz zrekonstruowanego cyfrowo filmu „Człowiek z żelaza” w reżyserii Andrzeja Wajdy w prestiżowej sekcji Cannes Classics.
- „Koniec widzenia” w reżyserii Grzegorza Mołdy znalazł się wśród 9 filmów z całego świata, które powalczą o Złotą Palmę w Konkursie Filmów Krótkometrażowych. Jest to produkcja Gdyńskiej Szkoły Filmowej.
- „Najpiękniejsze fajerwerki ever” w reżyserii Aleksandry Terpińskiej zostaną zaprezentowane w konkursie krótkometrażowym sekcji Semaine de la Ciritique. Producentem filmu jest Studio Munka działające przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich.
- Pokazy pozakonkursowe nowego filmu Romana Polańskiego „Prawdziwa historia”, współfinansowanego przez PISF. Polskim koproducentem jest Monolith Films.
- Francusko-litewsko-ukraińsko-polska koprodukcja „Szron” w reż. Szarunasa Bartasa została zaprezentowana w sekcji Quinzaine des Réalisateurs (Directors' Fortnight). Film jest współfinansowany przez PISF.
- Izraelsko-polska koprodukcja międzynarodowa „Scaffolding” w reżyserii Matana Yaira została pokazana w programie ACID (Association du Cinéma Indépendant pour sa Diffusion). Film jest współfinasowany przez PISF.
- Wielokrotna laureatka m.in. Polskich Nagród Filmowych czy nagród na Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni, Dorota Roqueplo, jest główną kostiumografką w pokazywanym w konkursie głównym filmie Siergieja Łoźnicy „Łagodna”.
- Reżyser i scenarzysta Jakub Czekaj został laureatem 11. edycji Nagrody ScripTeast im. Krzysztofa Kieślowskiego za Najlepszy Scenariusz z Europy Wschodniej.
- Na 70. MFF w Cannes przedstawiciele Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej i Lithuanian Film Center podpisali porozumienie o współpracy obu instytucji, które ma służyć zacieśnieniu kooperacji między producentami z Polski i Litwy.
To tylko niektóre przykłady obecności polskiej kinematografii na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes. Polscy producenci oraz przedstawiciele instytucji filmowych uczestniczą w co najmniej kilkunastu wydarzeniach branżowych, niezwykle istotnych dla rozwoju polskiego rynku producenckiego oraz realizacji kolejnych międzynarodowych produkcji filmowych.
W razie zainteresowania ze strony TVP Info, Polski Instytut Sztuki Filmowej służy wszelkimi informacjami na ten temat.
Życząc wszelkich sukcesów reżyserowi, wszystkim twórcom i koproducentom filmu „Dwie korony”, który jest pokazywany w tym roku w Cannes na targach filmowych (Marché du Film), pragnę również zwrócić uwagę, że na tym najważniejszym na świecie filmowym wydarzeniu branżowym jest obecnie prezentowanych blisko sześćdziesiąt polskich produkcji filmowych.
Znaczna część z nich także będzie miała swoje pokazy premierowe na 70. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Cannes.
Z poważaniem,
Rafał Jankowski
Rzecznik prasowy PISF
Więcej o sprawie przeczytacie TUTAJ.