Plus Camerimage: Groza śmierci i ludzie z problemami
Dawka silnych emocji i przeżyć na tegorocznym Camerimage nie zmalała. Nie tylko ze względu na wysoki poziom filmów. W tym roku pewnym jest już, że ten festiwal otrzyma własną przestrzeń. Będzie to Studio Davida Lyncha i centrum festiwalowo-kongresowe Camerimage Łodź Center.
Centrum powstanie w miejscu dzisiejszego dworca kolejowego Łódź Fabryczna oraz na terenach dawnej elektrociepłowni EC1. Budynek zaprojektowany został przez jednego z najwybitniejszych architektów Franka Gehry. Oprócz biur Festiwalu Plus Camerimage działać tu będzie planetarium, studia na nagrywania muzyki, studia do postprodukcji filmowej, galerie i biblioteka.
Co się wydarzyło na festiwalu przez ostatnie kilka dni? Największe owacje otrzymał Bill Murray, Terry Gilliam i projekcja filmu „Rewers”. Ten ostatni już trzy tygodnie święci triumfy w polskich kinach. Frekwencją przebija go jedynie „Zmierz” i „2012”. W Teatrze Wielkim sala pękała w szwach, widzowie siedzieli na schodach i podłodze, co chwila wybuchając śmiechem. Borys Lankosz chciał pokazać, że siła miłości może obrócić zło w dobro. Reżyser twierdzi, że komunizm zostawił trupa w szafie (lub w wannie) w praktycznie każdej polskiej rodzinie. Kino może być terapią, swoistym katharis. To stwierdzenie wydaje się być jak najbardziej trafne. Potwierdza to frekwencja w kinach, grad nagród i morze pozytywnych recenzji na temat tego filmu.
Dominującym tematem filmów prezentowanych w konkursie głównym jest śmierć - to jak radzimy sobie i nie radzimy ze stratą bliskiej osoby. „Get low”, „Departures”, „The boys are back” - filmy te pokazują jak bardzo potrzebujemy siebie nawzajem. Relacje międzyludzkie budują nasz świat. Kiedy ktoś odchodzi ten świat się wali i trzeba zbudować go na nowo. Nie zawsze się to jednak udaje.
„Tlen” Iwana Wyrypajewa wyłamuje się z głównego nurtu tematycznego. Spośród innych filmów wyróżnia się także sposobem przedstawienia i konstrukcją. To opowieść o miłości zaprezentowana podczas sesji nagraniowej. Reżyser chciał przyciągnąć młodych ludzi do kin i dlatego film ma formę teledysku. Jednocześnie Wyrypajew zaznacza, że tekst gra najważniejszą rolę w jego filmowym dziele.
Inna tematyka dominuje w konkursie kina polskiego. Tutaj bohaterowie mocno ścierają się z życiem i własnymi emocjami. Przykładem może być Marta, bohaterka filmu „Jestem twój”. Nie panuje nad swoimi emocjami. Boi się tajemniczego zwierza mieszkającego w ścianie. Kocha i jednocześnie nienawidzi swojego męża, by ostatecznie zajść w ciążę z dozorcą. Tomek główny bohater „Świnek” stara się zmienić szarą rzeczywistość. Droga do tej zmiany okaże się dla niego zgubna.
Plus Camerimage dobiega końca. W tym roku konkurencja jest duża. Tym bardziej trudno typować przyszłych nagrodzonych. Wkrótce dowiemy się, który z filmów zasłużył na Złotą Żabę.
Zobacz także: Filmy o miłości