Trwa ładowanie...

Takiej edycji jeszcze nie było! 16. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity

Znamy tytuły Konkursu Głównego kolejnej edycji festiwalu Millennium Docs Against Gravity. W tym roku szykuje się najprawdziwsze święto filmu dokumentalnego. Zobaczcie, jakie filmy będzie można obejrzeć!

Takiej edycji jeszcze nie było! 16. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against GravityŹródło: Materiały prasowe
d1i3c0q
d1i3c0q

13 filmów powalczy w Konkursie Głównym o Nagrodę Główną Banku MillenniumGrand Prix 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity. Festiwal odbędzie się w sześciu miastach Polski – po raz pierwszy w Katowicach dzięki współpracy z Silesia Film.

W Filmotece Narodowej - Instytucie Audiowizualnym odbyła się konferencja prasowa odsłaniająca wybrane hity programu nadchodzącej 16. edycji Millennium Docs Against Gravity, największego festiwalu filmów dokumentalnych w Polsce. Festiwal odbędzie się w tym roku w aż sześciu miastach Polski: Warszawie (Kinoteka, Luna i Iluzjon), Wrocławiu (Dolnośląskie Centrum Filmowe), Gdyni (Gdyńskie Centrum Filmowe), Lublinie (Centrum Spotkania Kultur), Bydgoszczy (Kino Orzeł) i po raz pierwszy w Katowicach - dzięki współpracy z Silesia Film! Festiwalowe pokazy odbędą się w tym mieście w Kinie Kosmos, Kinie Światowid i Kinoteatrze Rialto.

16. Festiwal Filmowy Millennium Docs Against Gravity odbędzie się w dniach 10-19 maja w Warszawie, Wrocławiu i Lublinie, w Gdyni 15-24 maja, a w Katowicach 12-19 maja. Lokalna edycja festiwalu będzie miała miejsce także w Bydgoszczy, która odbędzie się 11-18 maja.

13 filmów powalczy w Konkursie Głównym o Nagrodę Banku Millennium - Grand Prix

O Nagrodę Banku Millennium zawalczy 13 filmów. Jury w składzie: Leila Hosseini, Michał Marczak i Hanna Polak będzie wybierać spośród najnowszych, najwybitniejszych dzieł kina dokumentalnego. W Konkursie Głównym znalazł się film „I młodzi pozostaną” (“They Shall Not Grow Old”) Petera Jacksona, obsypanego Oscarami® za „Władcę Pierścieni: Powrót króla”. Reżyser w swoim pierwszym filmie dokumentalnym zgłębia mroczną historię pierwszej wojny światowej, do której czasów przenosimy się za sprawą archiwalnych materiałów filmowych, odrestaurowanych dzięki współczesnym zabiegom techniki.

d1i3c0q

Bank Millennium jest związany z festiwalem i sponsorem Nagrody Głównej Banku Millennium od 2006 roku. W 2016 roku objął patronat tytularny nad wydarzeniem.

Iwona Jarzębska, dyrektor Departamentu Public Relations Banku Millennium: Kultura jest dla nas ważna. Dlatego już od 30 lat wspieramy i promujemy ją we wszystkich jej odmianach. Wierzymy, że jest źródłem inspiracji i jedną z najlepszych inwestycji, również dla banku. W kulturze, podobnie jak w biznesie, poszukujemy projektów innowacyjnych i nieszablonowych, a takim od początku jest festiwal Millennium Docs Against Gravity. Pokazuje on świat i ludzi 360°, czyli tak, jak Bank Millennium realizuje swoją misję mecenatu kultury już trzy dekady.

W Konkursie Głównym o Nagrodę Banku Millennium - Grand Prix i całym bogatym programie festiwalu nie zabraknie filmów, które zgłębiają charakter relacji z najbliższymi. „Magiczne życie V” (“The Magic Life of V”) Tonislava Hristova (twórca nagrodzonego na naszym festiwalu filmu „Dobry listonosz”) to intymny portret młodej kobiety, która próbuje zyskać pewność siebie i zmierzyć się z trudną relacją z ojcem, wcielając się w postaci ze świata fantazji. Przyjaźń grupy nastolatków i ich niepokój o przyszłość jest tematem filmu „Transnistria” („Transnistra”) Anny Eborn. Bohaterowie mieszkają w Naddniestrze, obszarze, który oficjalnie ogłosił niepodległość po upadku Związku Radzieckiego, ale pozostaje państwem nieuznawanym.

Nagrodzony na prestiżowym festiwalu IDFA w Amsterdamie „In Touch” Pawła Ziemilskiego opowiada o mazurskiej wsi Stare Juchy, z której prawie jedna trzecia mieszkańców wyemigrowała do Islandii. To wzruszająca, intymna, uniwersalna opowieść o rodzinie, miłości i technologii, która w zmieniającym się świecie umożliwia kontakt między najbliższymi. Relacje rodzinne są także tematem „Jazdy obowiązkowej” („Compulsory Figures”) Ewy Kochańskiej. W filmie poznajemy ukraińskie małżeństwo z trójką dzieci, które zdecydowało się zamieszkać w Polsce. Ich córka chce wystartować w Mistrzostwach Polski w łyżwiarstwie figurowym. Udział w zawodach może im pomóc w uzyskaniu polskiego obywatelstwa. Ale czy mała Julia będzie w stanie rozwinąć skrzydła, niosąc na barkach taki ciężar?

d1i3c0q

W głównym konkursie festiwalu zostanie pokazany także film Jolanty Dylewskiej „Marek Edelman... i była miłość w Getcie”. „Dlaczego nikt mnie nie pyta, czy w getcie była miłość? Dlaczego nikogo to nie interesuje?” – mówił na krótko przed śmiercią w 2009 roku Marek Edelman, ostatni przywódca powstania w getcie warszawskim. Odpowiada na to pytanie w długo oczekiwanym i głośnym jeszcze przed premierą filmie, nad którego scenariuszem współpracowała Agnieszka Holland, a Andrzej Wajda współreżyserował fabularyzowane sceny filmu.

„Kto zabił sekretarza generalnego ONZ?” („Cold Case Hammarskjöld”) to najnowszy, nagrodzony za reżyserię na festiwalu Sundance 2019, film Madsa Brüggera, znanego z charakterystycznej metod pracy filmowej – „performatywnego dziennikarstwa”. Czy słynnemu prowokatorowi świata filmu uda się ujawnić prawdę o tajemniczej śmierci Daga Hammarskjölda w 1961 roku?

Reperkusje wojny w Bośni i Hercegowinie, największej tragedii w Europie od czasów II wojny światowej, zgłębia Nebojša Slijepčević w filmie „Serbka” (“Srbenka”) o kulisach spektaklu przedstawiającego historię zamordowanej w 1991 roku w Chorwacji 12-letniej Serbki. Autorem przedstawienia, które wbiło kij w mrowisko konfliktu chorwacko-serbskiego, jest Oliver Frljić, znany w Polsce za sprawą głośnego spektaklu „Klątwa” wystawionego na scenach warszawskiego Teatru Powszechnego.

d1i3c0q

Najnowszy film Roberta Minerviniego, włoskiego reżysera mieszkającego w Teksasie: „Co zrobisz, gdy świat stanie w ogniu?” (“What You Gonna Do When the World's on Fire?”) ukazuje codzienne życie czarnoskórych Amerykanów, którzy po serii zabójstw na tle rasowym w 2017 roku, wyszli na ulice Nowego Orleanu, żeby zaprotestować przeciwko rasizmowi i rozpocząć walkę o godność i sprawiedliwość. Widzowie 16. Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity podczas spotkań mistrzowskich będą mieli okazję poznać tajniki pracy tego jednego z ciekawszych współczesnych reżyserów obrazujących wielokulturową rzeczywistość Stanów Zjednoczonych.

Materiały prasowe
Źródło: Materiały prasowe

W Konkursie Głównym także obsypana nagrodami na tegorocznym Festiwalu Filmowym w Sundance „Kraina miodu” („Honeyland”) Tamary Kotevskiej i Ljubomira Stefanova. To rozgrywająca się w Macedonii historia 55-letniej Hatidze, która z dala od wielkich miast wiedzie życie zgodnie z pradawnym rytmem koegzystencji człowieka z naturą.

d1i3c0q

Na festiwalu licznie reprezentowane są głośne filmy dokumentalne odnoszące się do najnowszej historii Europy. Witalij Manski, dobrze znany publiczności z filmu „Pod opieką wiecznego słońca”, zwycięzcy 13. edycji Festiwalu Filmowego Millennium Docs Against Gravity, w „Świadkach Putina”(„Putin’s Witnesses”) przedstawia historię dojścia do władzy rosyjskiego przywódcy. Współpraca ze sztabem wyborczym Władimira Putina umożliwiła Manskiemu podejść z kamerą do Putina i Borysa Jelcyna niespotykanie blisko i zobrazować moment politycznego przełomu w Rosji.

W programie naszego festiwalu jak co roku znajdą się filmy przybliżające emocjonujące historie ze świata sztuki. „Niezwykła propozycja” („The Proposal”) Jill Magid, w części thriller, w części romans, dotyczy eksploracji spuścizny po najsłynniejszym meksykańskim architekcie Luisie Barragánie istawia pytanie o to, kto powinien mieć prawo dostępu do jego prac. Grand Prix – Nagrodę Banku Millennium ma także szansę otrzymać „Pogawędki o drzewach to zbrodnia” („Talking About Trees”) Suhaiba Gasmelbariego, zdobywca Nagrody dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego na tegorocznym Berlinale, w którym czterech leciwych członków sudańskiego klubu filmowego postanawia odrestaurować dawne kino pod Chartumem. Łączy ich miłość do dziesiątej muzy i żarliwa chęć ożywienia sudańskiego dziedzictwa filmowego.

Także wrocławska, gdyńska, katowicka i bydgoska edycja Millennium Docs Against Gravity mają swoje Konkursy Główne w ramach festiwalu. Nagrodami są: Grand Prix Dolnego Śląska przyznawane podczas edycji we Wrocławiu, Nagroda Prezydenta Miasta Gdyni, Nagroda w Konkursie Głównym przyznawana w Katowicach oraz Nagroda Bydgoszcz ART.DOC AWARD wręczana w Bydgoszczy.

d1i3c0q

Silna reprezentacja polskich tytułów

W „Symfonii fabryki Ursus”, jednym z filmów prezentowanych w nowym konkursie o Nagrodę National Geographic za Najlepsze Zdjęcia, reżyserka Jaśmina Wójcik upamiętnia losy pracowników warszawskiej fabryki. Upadek komunizmu stał się początkiem jej końca. Byli pracownicy Ursusa odtwarzają jeden dzień pracy zakładu, współtworząc porywającą wizualnie i akustycznie opowieść. Wyjątkowe biografie bohaterów i ich związek z miastem są tematem filmu „Diagnosis” Ewy Podgórskiej, który miał światową premierę na festiwalu IDFA. Tym postaciom przyglądamy się z bliska – kamera towarzyszy im w przestrzeni przypominającej gabinet psychoterapeuty. Poznajemy w ten sposób ich najskrytsze pragnienia, wspomnienia miłości i relacji z ważnymi dla nich ludźmi.

Relacji jednej z najsłynniejszych polskich par artystów przygląda się w niezwykłym wizualnie eseju z pogranicza kina i teatru Borys Lankosz („Rewers”). W filmie „Kobro/Strzemiński. Opowieść fantastyczna” występują Agata Buzek i Łukasz Simlat.

Dziennikarstwo nadzieją naszych czasów

Zaangażowane dziennikarstwo polityczne jest tematem filmu „Kwity z Panamy” („The Panama Papers”). Alex Winter opowiada w nim o prawdopodobnie największej jak dotąd aferze z ukrywaniem dochodów w rajach podatkowych przez sławy współczesnego świata. W „Bellingcat: Prawda w czasach postprawdy” („Bellingcat – Truth in a Post-Truth World”) Hans Pool przedstawia działalność pierwszego w historii obywatelskiego internetowego serwisu śledczego zajmującego się ujawnianiem prawdy o współczesnych zagadkowych sprawach – od katastrofy MH17 po wojnę domową w Syrii czy tajemnicze zatrucie rosyjskiego szpiega w Wielkiej Brytanii.

d1i3c0q

„Ustrzelić mafię” („Shooting the Mafia”) Kim Longinotto opowiada o słynnej fotografce, reporterce i artystce z Palermo - Letizii Battaglii, która przez lata portretowała działania sycylijskiej mafii, przyczyniając się do wzbudzenia sprzeciwu włoskiego społeczeństwa wobec okrucieństwa grup wyjętych spod prawa.

Najnowsze filmy Wernera Herzoga i Agnès Vardy

Widzowie w Warszawie, Gdyni, Wrocławiu, Bydgoszczy, Lublinie i po raz pierwszy w Katowicach – zobaczą najnowszy film nominowanego do Oscara®, legendarnego reżysera Wernera Herzoga „Herzog/Gorbaczow” („Meeting Gorbachev”). To spotkanie na szczycie mistrza kinematografii z Michaiłem Gorbaczowem, radzieckim przywódcą, nagrodzonym pokojową Nagrodą Nobla, i historia wydarzeń, które ukształtowały współczesną rzeczywistość geopolityczną.

Agnès Varda, wirtuozerka filmowych opowieści, laureatka honorowego Oscara®, w „Varda według Agnès” („Varda by Agnès”) kieruje kamerę na siebie samą. Nie jest to jednak typowy filmowy autoportret. To raczej zbiór komentarzy Vardy do jej życia i pracy jako reżyserki, fotografki, instalatorki.

Debaty, koncerty i spotkania z wyjątkowymi gośćmi

Jak co roku w ramach Akademii Dokumentalnej podczas festiwalu odbędą się wydarzenia towarzyszące ściśle powiązane z filmowym programem organizowane z największymi organizacjami pozarządowymi, instytucjami i partnerami medialnymi. Akademia Dokumentalna to także program skierowany do różnych grup widzów m.in. najmłodszych i seniorów.

Na spotkania z publicznością przyjadą znakomici goście, m.in. Rob Miller i Henry Singer (współreżyserzy i współproducenci filmu „Proces Ratko Mladicia”), Alan Tieger, który pełnił funkcję prokuratora w tym procesie, Witalij Manski („Świadkowie Putina”, „Pod opieką wiecznego słońca”), Roberto Minervini („Co zrobisz, gdy świat stanie w ogniu”, „Po tamtej stronie”), Mads Brügger („Kto zabił sekretarza generalnego ONZ?”, „Ambasador”), André Singer (współreżyser filmu „Herzog/Gorbaczow”), Janus Metz, reżyser prezentowanego na festiwalu „Za głosem serca” („Heartbound”) i głośnego „Armadillo – wojna jest w nas”.

d1i3c0q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1i3c0q

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj