Trwa ładowanie...

17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty: retrospektywa Freda Kelemena

Fred Kelemen jest mistrzem długich ujęć, operowania światłem i cieniem, metaforyki kadru i dyskretnej emocjonalności przekazu. To właśnie on był odpowiedzialny za niepowtarzalną wizualną aurę "Człowieka z Londynu" i "Konia turyńskiego" Béli Tarra. Nic dziwnego, że jego twórczość będzie tematem przeglądu podczas 17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty. Retrospektywie będzie towarzyszyła książka, wywiad-rzeka "Fred Kelemen: W blasku ciemności" Małgorzaty Sadowskiej - osobista opowieść o kinie, pejzażach i poszukiwaniu Utopii.

17. MFF T-Mobile Nowe Horyzonty: retrospektywa Freda KelemenaŹródło: Materiały prasowe
d1ikliy
d1ikliy

- Ciemność to czarny aksamit, na którym namalowany jest świat – mówi Fred Kelemen, gość tegorocznego festiwalu i bohater nowohoryzontowej retrospektywy. Ten intrygujący reżyser i operator to mistrz długich ujęć, operowania światłem i cieniem, metaforyki kadru i dyskretnej emocjonalności przekazu. Jego filmy w większości były realizowane na taśmie filmowej. W programie przeglądu zostaną pokazane wszystkie jego próby reżyserskie, w tym doceniony w Toronto "Zmierzch" z 1999 roku i najnowszy, bezkompromisowy "Sarajewa pieśni o nieszczęściu" (2016). To właśnie on był odpowiedzialny za niepowtarzalną wizualną aurę "Człowieka z Londynu" i "Konia Turyńskiego" Béli Tarra (oba te filmy, wraz z krótkometrażową Podróżą po Nizinie Węgierskiej także znalazły się w programie przeglądu).

Na czarnym aksamicie ciemności Kelemen maluje oczywiście światłem – mrok i jasność to najważniejsi bohaterowie jego kina, któremu patronuje niemiecki ekspresjonizm. Ale jest też autorem przejmującego do szpiku kości "Mrozu" (1997), czy melancholijnego "Upadku" (2005), dzieckiem swoich czasów, w których spotkały się punkowa energia i widmo terroru: na różne sposoby testujące możliwość politycznej i społecznej zmiany.

Bliski Kelemenowi duch oporu obecny jest w jego filmach – outsiderskich i skupionych na marginesach. Bo właśnie tam widać najlepiej kondycję naszego społeczeństwa. Eksploruje więc Fred Kelemen boczne ulice, biedne zaułki i przedmieścia, przygląda się smutnym mieszkańcom nocy, odmierzającym godziny kolejnymi szotami wódki. Grzebie w mroku, jak w błocie, w które ktoś upuścił błyszczącą monetę. Bo w tym kinie noc to miejsce, bar to czas, a jedynym światłem zdolnym pokonać ciemność jest to, które kryje się w nas. Warto zapoznać się z tym autorskim, osobnym, bardzo nowohoryzontowym kinem.

- Każdy powinien pozwolić, by rozbłysło ono w pełni, niczym nieograniczone – przekonuje reżyser w wywiadzie – rzece, który jest częścią towarzyszącej retrospektywie książki "Fred Kelemen: W blasku ciemności", wywiadu-rzeki przeprowadzonego przez Małgorzatę Sadowską. To osobista opowieść o kinie, pejzażach i poszukiwaniu Utopii.

17. MFF T-Mobile nowe Horyzonty odbędzie się w dniach 3-13 sierpnia 2017. Pełny program festiwalu zostanie ogłoszony 12 lipca. Więcej o programie na www.nowehoryzonty.pl.
Zobacz, co #dziejesiewkulturze
d1ikliy
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1ikliy

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj