Bartosz Żurawiecki: Kariera frajera

Obraz
Źródło zdjęć: © Syrena Films

Tytuł najnowszego filmu Jacquesa Audiarda - „Prorok” – może zmylić rodzimych prawicowych oszołomów. Pobiegną oni do kin w nadziei obejrzenia dzieła zapowiadającego powtórne przyjście Mesjasza, który tym razem zstąpi w okolicach Sulejówka albo Ustrzyk Dolnych. Rozczarują się i to bardzo, gdyż „Prorok” rymuje się z „Gomorrą”.

Francuz Audiard, podobnie jak wcześniej Włoch Garrone, pokazuje, jak działalność przestępcza staje się lukratywnym biznesem, a grupy mafijne – korporacjami z rozwiniętą administracją i sprawnie działającym systemem opieki socjalnej. Nie raj to, a raczej piekło na Ziemi.

Głównego bohatera filmu, Malika (świetny Tahar Rahim)
poznajemy w momencie, gdy trafia do więzienia z absurdalnie długim wyrokiem sześciu lat za napaść na policjanta. Chłopak jest 19-letnim Arabem, półanalfabetą - wystraszonym, zdezorientowanym, nieporadnym. Wydaje się, że natychmiast zostanie pożarty na śniadanie przez bandziorów rezydujących w zakładzie karnym. Malik wpada jednak w oku Cesarowi (też bardzo dobry Niels Arestrup, znamy go z poprzedniego filmu Audiarda, „W rytmie serca”). To człowiek, który de facto trzęsie całym więzieniem, przywódca gangu Korsykańczyków. Przez swoich totumfackich Cesar składa chłopakowi propozycję nie do odrzucenia – albo zamorduje pobratymca, albo sam zostanie zabity. Trzęsąc się ze strachu i odrazy Malik podcina więc żyletką gardło Reyebowi, który miał zeznawać przeciwko Korsykańczykom.

To jest inicjacja bohatera. Po tym zdarzeniu staje się on chłopcem na posyłki Cesara – przynieś, wynieś, pozamiataj. Jako Arab jest traktowany z pogardą przez Korsykańczyków. Jednak stopniowo - dzięki uporowi, cierpliwości i sprytowi – wspina się po szczeblach więziennej hierarchii. Kibicujemy mu, bo w gruncie rzeczy realizuje klasyczny amerykański wzorzec – od frajera do milionera. Z samego dna społeczeństwa do władzy i pieniędzy. Tyle że ta ewolucja jest realizowana w „trybie przestępczym”.

Zobacz także:

**[

Obraz

LEGENDARNA KUSICIELKA. O KIM MOWA? ]( http://film.wp.pl/mezczyzni-padaja-jej-do-stop-o-kim-mowa-6025282670335105g ) * *[

Obraz

PIERWSZE PIERSI POLSKI ]( http://film.wp.pl/top-10-najbardziej-obfitych-biustow-polskich-aktorek-6025282550993537g ) * *[

Obraz

WSTYDLIWE WPADKI GWIAZD ]( http://film.wp.pl/10-filmow-ktorych-sie-wstydza-6025282273682561g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU I STYLIZACJI ]( http://aleseriale.pl/gid,6625,img,233038,fototemat.html ) ** Malik ambitnie uczy się języka korsykańskiego, korzysta z kursów więziennych oferowanych w ramach resocjalizacji. Gdy wychodzi na wolność jest już wyedukowanym, pewnym siebie, w pełni uformowanym... kryminalistą. I na tym polega gorzka ironia filmu Audiarda. Państwo za pieniądze podatników kształci w więzieniach kolejne pokolenia bandytów, mafiozów,
gangsterów, zabójców etc.

Malik należał do „wykluczonych”. Państwo nie zajmowało się nim, gdy przebywał na wolności, zostawiło go też samemu sobie w więzieniu. Potrafiło wyłącznie wlepić mu surowy wyrok. Przynależność do struktur mafijnych to dla chłopaka jedyna droga kariery i awansu społecznego. I, o paradoksie!, państwo dopiero wtedy zaczyna mu pomagać, wspiera jego ambicje i aspiracje. Przymyka oczy na fakt, że są one niezgodne z prawem. Grunt, że sobie chłopak radzi!

Strażnicy, kierownicy zakładu karnego pojawiają się w kadrze tylko, gdy trzeba ich przekupić albo przechytrzyć. Poza tym, nie ingerują w więzienne układy. Ale film Audiarda nie jest jedynie krytyką systemu penitencjarnego. To, generalnie, oskarżenie współczesnych zachodnich społeczeństw, w których panują wilcze prawa. Zdominowany przez krwiożercze korporacje system tworzy kolejne grupy wykluczonych, nie wspiera słabszych, nie stawia też żadnych etycznych barier.

Prawa i reguły są kwestią ustaleń między tymi, którzy trzymają w swoich rękach władzę. Kto jej nie ma, ten się nie liczy. Kto ją ma, ten może sobie pozwolić na wszystko, niezależnie nawet od tego, z której strony krat będzie się aktualnie znajdował. Proroctwo? Nie. Rzeczywistość.

Zobacz także:

**[

Obraz

LEGENDARNA KUSICIELKA. O KIM MOWA? ]( http://film.wp.pl/mezczyzni-padaja-jej-do-stop-o-kim-mowa-6025282670335105g ) * *[

Obraz

PIERWSZE PIERSI POLSKI ]( http://film.wp.pl/top-10-najbardziej-obfitych-biustow-polskich-aktorek-6025282550993537g ) * *[

Obraz

WSTYDLIWE WPADKI GWIAZD ]( http://film.wp.pl/10-filmow-ktorych-sie-wstydza-6025282273682561g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU I STYLIZACJI ]( http://aleseriale.pl/gid,6625,img,233038,fototemat.html ) **

Wybrane dla Ciebie
Jeff Daniels skrytykował Trumpa. "Nixon by tego nie zrobił"
Jeff Daniels skrytykował Trumpa. "Nixon by tego nie zrobił"
"To historia grozy". Hollywoodzka gwiazda o filmie Polaka
"To historia grozy". Hollywoodzka gwiazda o filmie Polaka
"Gdy wnętrzności próbują wyjść na zewnątrz". Tak wiedział, że trzeba powiedzieć sobie "dość"
"Gdy wnętrzności próbują wyjść na zewnątrz". Tak wiedział, że trzeba powiedzieć sobie "dość"
Zagra koszmarną matkę. Powód, dla którego przyjęła tę rolę, jest smutny
Zagra koszmarną matkę. Powód, dla którego przyjęła tę rolę, jest smutny
Ucina plotki o swojej śmierci. Gwiazda opublikowała specjalny wpis
Ucina plotki o swojej śmierci. Gwiazda opublikowała specjalny wpis
Serial oparty na faktach. Nowy numer jeden w Polsce
Serial oparty na faktach. Nowy numer jeden w Polsce
Kwota zaskakuje. Wiemy, ile Amazon zapłacił z Bonda
Kwota zaskakuje. Wiemy, ile Amazon zapłacił z Bonda
Darmowe wejście na pokaz "Bugonii". Warunek? Ogolona głowa
Darmowe wejście na pokaz "Bugonii". Warunek? Ogolona głowa
Polacy oglądają na maksa. Rola życia. Rzuciła widzów na kolana
Polacy oglądają na maksa. Rola życia. Rzuciła widzów na kolana
"Znalazła kompromitujące SMS-y". Teraz ten rozwód nikogo nie dziwi
"Znalazła kompromitujące SMS-y". Teraz ten rozwód nikogo nie dziwi
Zwykła mała czarna? Niespodzianka kryła się z tyłu sukni
Zwykła mała czarna? Niespodzianka kryła się z tyłu sukni
Filmowy Stallone obsadzony. Prawdziwy mówi, co sądzi o młodym aktorze
Filmowy Stallone obsadzony. Prawdziwy mówi, co sądzi o młodym aktorze