Bartosz Żurawiecki: Kariera frajera

Obraz
Źródło zdjęć: © Syrena Films

Tytuł najnowszego filmu Jacquesa Audiarda - „Prorok” – może zmylić rodzimych prawicowych oszołomów. Pobiegną oni do kin w nadziei obejrzenia dzieła zapowiadającego powtórne przyjście Mesjasza, który tym razem zstąpi w okolicach Sulejówka albo Ustrzyk Dolnych. Rozczarują się i to bardzo, gdyż „Prorok” rymuje się z „Gomorrą”.

Francuz Audiard, podobnie jak wcześniej Włoch Garrone, pokazuje, jak działalność przestępcza staje się lukratywnym biznesem, a grupy mafijne – korporacjami z rozwiniętą administracją i sprawnie działającym systemem opieki socjalnej. Nie raj to, a raczej piekło na Ziemi.

Głównego bohatera filmu, Malika (świetny Tahar Rahim)
poznajemy w momencie, gdy trafia do więzienia z absurdalnie długim wyrokiem sześciu lat za napaść na policjanta. Chłopak jest 19-letnim Arabem, półanalfabetą - wystraszonym, zdezorientowanym, nieporadnym. Wydaje się, że natychmiast zostanie pożarty na śniadanie przez bandziorów rezydujących w zakładzie karnym. Malik wpada jednak w oku Cesarowi (też bardzo dobry Niels Arestrup, znamy go z poprzedniego filmu Audiarda, „W rytmie serca”). To człowiek, który de facto trzęsie całym więzieniem, przywódca gangu Korsykańczyków. Przez swoich totumfackich Cesar składa chłopakowi propozycję nie do odrzucenia – albo zamorduje pobratymca, albo sam zostanie zabity. Trzęsąc się ze strachu i odrazy Malik podcina więc żyletką gardło Reyebowi, który miał zeznawać przeciwko Korsykańczykom.

To jest inicjacja bohatera. Po tym zdarzeniu staje się on chłopcem na posyłki Cesara – przynieś, wynieś, pozamiataj. Jako Arab jest traktowany z pogardą przez Korsykańczyków. Jednak stopniowo - dzięki uporowi, cierpliwości i sprytowi – wspina się po szczeblach więziennej hierarchii. Kibicujemy mu, bo w gruncie rzeczy realizuje klasyczny amerykański wzorzec – od frajera do milionera. Z samego dna społeczeństwa do władzy i pieniędzy. Tyle że ta ewolucja jest realizowana w „trybie przestępczym”.

Zobacz także:

**[

Obraz

LEGENDARNA KUSICIELKA. O KIM MOWA? ]( http://film.wp.pl/mezczyzni-padaja-jej-do-stop-o-kim-mowa-6025282670335105g ) * *[

Obraz

PIERWSZE PIERSI POLSKI ]( http://film.wp.pl/top-10-najbardziej-obfitych-biustow-polskich-aktorek-6025282550993537g ) * *[

Obraz

WSTYDLIWE WPADKI GWIAZD ]( http://film.wp.pl/10-filmow-ktorych-sie-wstydza-6025282273682561g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU I STYLIZACJI ]( http://aleseriale.pl/gid,6625,img,233038,fototemat.html ) ** Malik ambitnie uczy się języka korsykańskiego, korzysta z kursów więziennych oferowanych w ramach resocjalizacji. Gdy wychodzi na wolność jest już wyedukowanym, pewnym siebie, w pełni uformowanym... kryminalistą. I na tym polega gorzka ironia filmu Audiarda. Państwo za pieniądze podatników kształci w więzieniach kolejne pokolenia bandytów, mafiozów,
gangsterów, zabójców etc.

Malik należał do „wykluczonych”. Państwo nie zajmowało się nim, gdy przebywał na wolności, zostawiło go też samemu sobie w więzieniu. Potrafiło wyłącznie wlepić mu surowy wyrok. Przynależność do struktur mafijnych to dla chłopaka jedyna droga kariery i awansu społecznego. I, o paradoksie!, państwo dopiero wtedy zaczyna mu pomagać, wspiera jego ambicje i aspiracje. Przymyka oczy na fakt, że są one niezgodne z prawem. Grunt, że sobie chłopak radzi!

Strażnicy, kierownicy zakładu karnego pojawiają się w kadrze tylko, gdy trzeba ich przekupić albo przechytrzyć. Poza tym, nie ingerują w więzienne układy. Ale film Audiarda nie jest jedynie krytyką systemu penitencjarnego. To, generalnie, oskarżenie współczesnych zachodnich społeczeństw, w których panują wilcze prawa. Zdominowany przez krwiożercze korporacje system tworzy kolejne grupy wykluczonych, nie wspiera słabszych, nie stawia też żadnych etycznych barier.

Prawa i reguły są kwestią ustaleń między tymi, którzy trzymają w swoich rękach władzę. Kto jej nie ma, ten się nie liczy. Kto ją ma, ten może sobie pozwolić na wszystko, niezależnie nawet od tego, z której strony krat będzie się aktualnie znajdował. Proroctwo? Nie. Rzeczywistość.

Zobacz także:

**[

Obraz

LEGENDARNA KUSICIELKA. O KIM MOWA? ]( http://film.wp.pl/mezczyzni-padaja-jej-do-stop-o-kim-mowa-6025282670335105g ) * *[

Obraz

PIERWSZE PIERSI POLSKI ]( http://film.wp.pl/top-10-najbardziej-obfitych-biustow-polskich-aktorek-6025282550993537g ) * *[

Obraz

WSTYDLIWE WPADKI GWIAZD ]( http://film.wp.pl/10-filmow-ktorych-sie-wstydza-6025282273682561g ) * *[

Obraz

POLSKIE SEKSBOMBY BEZ MAKIJAŻU I STYLIZACJI ]( http://aleseriale.pl/gid,6625,img,233038,fototemat.html ) **

Wybrane dla Ciebie

Olivia Wilde i były mąż piosenkarki. Nie mogli oderwać od siebie rąk
Olivia Wilde i były mąż piosenkarki. Nie mogli oderwać od siebie rąk
Polski serial powrócił po 17 latach. Dla wielu widzów był najlepszy
Polski serial powrócił po 17 latach. Dla wielu widzów był najlepszy
Odeszła z sekty, mając 22 lata. Mówi o religii odpowiedzialnej za "okropne rzeczy"
Odeszła z sekty, mając 22 lata. Mówi o religii odpowiedzialnej za "okropne rzeczy"
"Uwikłani w ludobójstwo". Hollywoodzkie gwiazdy ostro protestują
"Uwikłani w ludobójstwo". Hollywoodzkie gwiazdy ostro protestują
Charlie Sheen o trudnych relacjach z ojcem. "Największa zdrada"
Charlie Sheen o trudnych relacjach z ojcem. "Największa zdrada"
Polacy oglądają na potęgę. Liam Neeson powraca w starym stylu
Polacy oglądają na potęgę. Liam Neeson powraca w starym stylu
Dwayne Johnson szczupły jak nigdy. Zdradza, co się dzieje
Dwayne Johnson szczupły jak nigdy. Zdradza, co się dzieje
Wyciekła scena seksu. "Niemoralne i niekomfortowe"
Wyciekła scena seksu. "Niemoralne i niekomfortowe"
To musi być przebój. Na ten film Netflix wydał ponad 200 mln dolarów
To musi być przebój. Na ten film Netflix wydał ponad 200 mln dolarów
John Malkovich o romansie z Michelle Pfeiffer. "Nie da się tego cofnąć"
John Malkovich o romansie z Michelle Pfeiffer. "Nie da się tego cofnąć"
Założyli podsłuch w konfesjonale. To może być polski hit jesieni
Założyli podsłuch w konfesjonale. To może być polski hit jesieni
Wściekły jak osa. Wystarczył jeden dzwonek telefonu
Wściekły jak osa. Wystarczył jeden dzwonek telefonu