Trwa ładowanie...
wywiad
22-08-2011 12:52

Borys Szyc dla WP: Ja Mariana Dziędziela po prostu kocham!

Borys Szyc dla WP: Ja Mariana Dziędziela po prostu kocham!Źródło: AFP
d1i3c0q
d1i3c0q

Polskie kino coraz śmielej rozlicza się z trudną przeszłością PRL-u. Jednym z filmów, które zabierają głos w tej dyskusji, jest „Kret*Rafaela Lewandowskiego. Borys Szyc zagrał w nim młodego człowieka, który musi poradzić sobie z agenturalną przeszłością ojca, którego zagrał Marian Dziędziel. Nam aktor opowiada o pracy nad tym niełatwym filmem.*

- We wchodzącym właśnie na ekrany kin filmie "Kret" w reżyserii Rafaela Lewandowskiego – poruszającym niełatwy temat lustracji i współpracy z SB - zagrałeś dość trudną rolę. Jak sobie poradziłeś z przygotowaniem do niej?

Jak się zagrało Płatonowa w teatrze, to później już wyczystko jest łatwe. Ten to dopiero miał życie (śmiech). Atutem „Kreta” był świetny, perfekcyjnie napisany scenariusz. Film reklamowany jest jako thriller, ale właściwie jest to film psychologiczny o relacjach międzyludzkich, które są wystawione na próbę. Ludzie znajdują się w opresji, z której muszą wyjść.

- Jak Twój bohater, Paweł Kowal, reaguje na wieść, że jego ojciec Zygmunt, legenda „Solidarności”, przywódca strajku w kopalni, był tajnym współpracownikiem SB?

Paweł kocha swojego ojca, uważa go za autorytet, za bohatera prywatnego, ale też społecznego. Później ten, budowany od dzieciństwa, świat burzy się, bo ojca oskarżają o to, że jest zdrajcą i współpracował z SB. Paweł musi sobie ten świat na nowo zbudować, a nawet stworzyć. Czuje, że aby tego dokonać, musi dotrzeć do prawdy i dowiedzieć się, kto kłamie.

- Miłość między Pawłem a jego ojcem na ekranie wygląda bardzo realistycznie. Jak Wam się udało uzyskać ten efekt?

Ja Mariana Dziędziela po prostu kocham! Rafael był cwany. Wziął nas już z tym naszym dorobkiem i miłością. Ta miłość przeniosła się na ekran. Nie trzeba tutaj nic dodawać.

d1i3c0q

- Znasz taką historię z rzeczywistości? Ktoś z Twoich bliskich musiał się zmierzyć z niechlubną historia rodzinną?

Takie historie znam tylko z opowieści. Moim bliskim nic takiego się nie przydarzyło, ale o kilku słyszałem. Nawet w naszym aktorskim środowisku, kilka osób podpisało lojalki i donosiło na kolegów w tamtych czasach. Nie moją rolą jest ich osądzać. O tym też mówi ten film. Chyba nie można układać świata tylko z czarno-białych klocków. Życie ma znacznie więcej odcieni i barw. Przecież nie wiadomo, przed jakim dylematem ktoś musiał stanąć i jak został zaszantażowany przez tych „złych”. Wszyscy wiemy, że nie były to prośby poparte czekoladkami. Tworząc film, chcieliśmy zostawić widza z pytaniem - „Co ja bym zrobił w takiej sytuacji?”.

- Reżyser zdradził, że jako pierwszy zostałeś wybrany do obsady. Miałeś wpływ na dalszy przebieg pracy nad filmem?

Rafael na dzień dobry powiedział mi, że pisał scenariusz z myślą o mnie. Jak reżyser bierze Cię tak pod włos, to nie możesz mu odmówić i musisz się tym przejąć. Zaczęliśmy się zastanawiać, kto mógłby ze mną zagrać. Rafael pomyślał o Marianie Dziędzielu, ja podałem propozycję Madzi (Magdalena Czerwińska – przyp. red), którą Rafael zachwycił się po zdjęciach próbnych. Pszoniak sam sobie wybrał rolę. Po warunkach została mu zaproponowana postać Francuza, a on uparł się być tym złym SB-kiem. My wyobrażaliśmy sobie SB-ka jako wielkiego draba, który już samym wyglądem straszy. Ale Wojtek udowodnił, że wcale nie trzeba dysponować wielkim wzrostem, by manipulować ludźmi.

- Podobno ten film wymagał więcej przygotowań niż inne?

Ten film nie jest oparty na żadnych efektach specjalnych i fajerwerkach. Jego główną atrakcją ma być to, co się dzieje między ludźmi na ekranie. Można powiedzieć, że to była praca trochę teatralna. Siadaliśmy przy stoliku i wszystkie relacje międzyludzkie staraliśmy się rozwikłać. Poprzez próby, rozmowy, a czasem zmiany w tekście, dochodziliśmy do ostatecznego efektu. Rafael, z racji swego dokumentalnego rodowodu, podchodzi do fabuły trochę jak do dokumentu. Chce być blisko człowieka i pokazać wszystko bardzo realistycznie. Prawdziwe emocje, bez koloryzacji i podkręcania.

- Film był kręcony na Śląsku. Jak Ci się tam pracowało?

Ślązacy są niesamowicie gościnni. Przytyłem tam kilka kilo, bo na stołach zawsze były kiełbasy, mięcho i kluski. Przepyszne, ale od razu się odkłada tu i ówdzie (śmiech). Z pobytu tam pamiętam też przerażające zimo. „Kreta” kręciliśmy w zimie dwa lata temu, kiedy były okrutne mrozy. Miałam codziennie 12 godzin krioterapii. Do tej pory nie mogę zapomnieć, jak trudne było wyjście o szóstej rano z ciepłego łóżka.

d1i3c0q

Rozmawiała Ewa Pokrywa/AKPA

ZOBACZ TAKŻE:

**[

Niedaleko pada jabłko od jabłoni ]( http://film.wp.pl/najseksowniejsze-matki-i-corki-duzego-ekranu-6025273914229377g )*
*
[

Dołącz do nas na Facebooku! ]( http://www.facebook.com/filmwppl )*
*
[

Emmanuelle - ikona erotyki po latach ]( http://film.wp.pl/pamietacie-czarna-emanuelle-zobaczcie-jak-sie-zmienila-6025274286928513g )*
*
[

Co się stało ze słodkimi bliźniaczkami? ]( http://teleshow.wp.pl/blizniaczki-olsen-skonczyly-25-lat-6026604625773185g )*
*
[

Prawdziwe nazwiska polskich gwiazd! Wstyd? ]( http://film.wp.pl/prawdziwe-nazwiska-polskich-gwiazd-6025274598372481g )*
*
[

Spis grzechów Kuby Wojewódzkiego ]( http://teleshow.wp.pl/spis-grzechow-kuby-wojewodzkiego-6021644374000769g )**

d1i3c0q
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1i3c0q

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj