#dziejesięnażywo: Ostrowska i Kołodyński o kinie Andrzeja Żuławskiego [WIDEO]

Obraz
Źródło zdjęć: © EastNews

- Był typem reżysera, który uważał się za demiurga, ale za takiego, który wychodzi na zewnątrz. Stąd te wszystkie historie o *Isabelle Adjani, ale i Małgorzacie Braunek wspominającej, że praca na planie „Diabła” to było piekło - mówi o Andrzeju Żuławskim krytyczka filmowa Joanna Ostrowska.*

Gośćmi Anny Gacek w programie #dziejesięnażywo byli naczelny „Kina” Andrzej Kołodyński oraz krytyczka filmowa Joanna Ostrowska. Tematem spotkania był zmarły 18 lutego Andrzej Żuławski (więcej tutaj) – twórca kontrowersyjny i wymykający się jednoznacznej ocenie, outsider kina, najbardziej doceniany przede wszystkim poza granicami Polski.

W rozmowie z dziennikarką Ostrowska i Kołodyński podkreślali wyjątkowość twórczości kina Żuławskiego, nie uciekając jednocześnie od tematów związanych z jego kontrowersyjnymi metodami pracy na planie („tyran”), problemami z pozyskiwaniem funduszy oraz skomplikowanym stosunkiem do swoich aktorek i bohaterek, zdaniem Ostrowskiej ocierającym się o mizoginizm.

Obraz

(Kadr z filmu "Diabeł"/ fot. Eastnews)

W rozmowie pojawił się również wątek żony reżysera, Małgorzaty Braunek, która pracę na planie głośnego „Diabła” wspominała jako piekło.

Z powstawaniem „Diabła” wiąże się również historia słynnego konfliktu między Braunek i Barbarą Brylską, która początkowo miała wcielić się w główną bohaterkę. Ostatecznie zagrała ją żona Żuławskiego, którą wciągnął na plan zaraz po porodzie. Brylska poczuła się upokorzona, sprawa ostatecznie trafiła do sądu. Aktorce przyznano hojne honorarium w ramach odszkodowania, a Braunek – która twierdziła, że w filmie zagrała tylko i wyłącznie dlatego, że została zmanipulowana przez męża – za swoją rolę nie otrzymała żadnego wynagrodzenia (więcej tutaj).

Drugi film w karierze reżysera, horror osadzony w realiach XVIII-wiecznej Polski, został zatrzymany przez cenzurę na 16 lat i w konsekwencji doprowadził do emigracji Żuławskiego.

Obraz

(Kadr z filmu "Diabeł"/ fot. Eastnews)

- Dali mi paszport, powiedzieli, że mam wyjechać nazajutrz - opowiadał reżyser w jednym z wywiadów. - Odparłem, że nie mam grosza, ani dokąd jechać." Odrzekli: "Poradzi pan sobie". Wylądowałem w Paryżu, bez rodziny, z 20 frankami i paroma adresami - tłumaczył w jednym z wywiadów Żuławski, który kilka lat później nakręcił „Opętanie” – najsłynniejszy film w swojej karierze.

ZOBACZ CAŁĄ ROZMOWĘ:

Wybrane dla Ciebie
Oddaje swój miecz świetlny. Legendarny aktor odchodzi z sagi
Oddaje swój miecz świetlny. Legendarny aktor odchodzi z sagi
"Nie ma szans". Jednym słowem zgasił nadzieje fanów
"Nie ma szans". Jednym słowem zgasił nadzieje fanów
Nie nazywa się Martin Sheen. Dziś głęboko żałuje zmiany nazwiska
Nie nazywa się Martin Sheen. Dziś głęboko żałuje zmiany nazwiska
"Żadnych sporów". Sapkowski na planie megahitu Netfliksa
"Żadnych sporów". Sapkowski na planie megahitu Netfliksa
Transformacja Brada Pitta. Nadchodzą zmiany
Transformacja Brada Pitta. Nadchodzą zmiany
Oddaje nerkę obcej osobie. Takie dawstwo jest w Polsce zakazane
Oddaje nerkę obcej osobie. Takie dawstwo jest w Polsce zakazane
"Zawstydzony". Tak Tom Cruise zareagował na jej zaawansowaną ciążę
"Zawstydzony". Tak Tom Cruise zareagował na jej zaawansowaną ciążę
Rekordowy start. Trzeci największy hit HBO
Rekordowy start. Trzeci największy hit HBO
Aktorka martwi się o córkę. Tak wygląda codzienność Chelsea w więzieniu
Aktorka martwi się o córkę. Tak wygląda codzienność Chelsea w więzieniu
Wspominamy gwiazdy kina i teatru, które odeszły przez ostatni rok
Wspominamy gwiazdy kina i teatru, które odeszły przez ostatni rok
Nowe informacje. Costner wciąż zaprzecza oskarżeniom
Nowe informacje. Costner wciąż zaprzecza oskarżeniom
Sukienka niczego nie zakryła. "Jak mamy się skupić na tym, co mówi?"
Sukienka niczego nie zakryła. "Jak mamy się skupić na tym, co mówi?"