Trwa ładowanie...

#dziejesięnażywo: Ostrowska i Kołodyński o kinie Andrzeja Żuławskiego [WIDEO]

#dziejesięnażywo: Ostrowska i Kołodyński o kinie Andrzeja Żuławskiego [WIDEO]Źródło: EastNews
d3xk6b9
d3xk6b9

- Był typem reżysera, który uważał się za demiurga, ale za takiego, który wychodzi na zewnątrz. Stąd te wszystkie historie o *Isabelle Adjani, ale i Małgorzacie Braunek wspominającej, że praca na planie „Diabła” to było piekło - mówi o Andrzeju Żuławskim krytyczka filmowa Joanna Ostrowska.*

Gośćmi Anny Gacek w programie #dziejesięnażywo byli naczelny „Kina” Andrzej Kołodyński oraz krytyczka filmowa Joanna Ostrowska. Tematem spotkania był zmarły 18 lutego Andrzej Żuławski (więcej tutaj) – twórca kontrowersyjny i wymykający się jednoznacznej ocenie, outsider kina, najbardziej doceniany przede wszystkim poza granicami Polski.

W rozmowie z dziennikarką Ostrowska i Kołodyński podkreślali wyjątkowość twórczości kina Żuławskiego, nie uciekając jednocześnie od tematów związanych z jego kontrowersyjnymi metodami pracy na planie („tyran”), problemami z pozyskiwaniem funduszy oraz skomplikowanym stosunkiem do swoich aktorek i bohaterek, zdaniem Ostrowskiej ocierającym się o mizoginizm.

(Kadr z filmu "Diabeł"/ fot. Eastnews)

d3xk6b9

W rozmowie pojawił się również wątek żony reżysera, Małgorzaty Braunek, która pracę na planie głośnego „Diabła” wspominała jako piekło.

Z powstawaniem „Diabła” wiąże się również historia słynnego konfliktu między Braunek i Barbarą Brylską, która początkowo miała wcielić się w główną bohaterkę. Ostatecznie zagrała ją żona Żuławskiego, którą wciągnął na plan zaraz po porodzie. Brylska poczuła się upokorzona, sprawa ostatecznie trafiła do sądu. Aktorce przyznano hojne honorarium w ramach odszkodowania, a Braunek – która twierdziła, że w filmie zagrała tylko i wyłącznie dlatego, że została zmanipulowana przez męża – za swoją rolę nie otrzymała żadnego wynagrodzenia (więcej tutaj).

Drugi film w karierze reżysera, horror osadzony w realiach XVIII-wiecznej Polski, został zatrzymany przez cenzurę na 16 lat i w konsekwencji doprowadził do emigracji Żuławskiego.

(Kadr z filmu "Diabeł"/ fot. Eastnews)

d3xk6b9

- Dali mi paszport, powiedzieli, że mam wyjechać nazajutrz - opowiadał reżyser w jednym z wywiadów. - Odparłem, że nie mam grosza, ani dokąd jechać." Odrzekli: "Poradzi pan sobie". Wylądowałem w Paryżu, bez rodziny, z 20 frankami i paroma adresami - tłumaczył w jednym z wywiadów Żuławski, który kilka lat później nakręcił „Opętanie” – najsłynniejszy film w swojej karierze.

ZOBACZ CAŁĄ ROZMOWĘ:

d3xk6b9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3xk6b9

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj