Trwa ładowanie...
d4css8d

Harvey Keitel

Najnowsze informacje
Oceń jako pierwszy:
Miejsce urodzenia:

Brooklyn, Nowy Jork, USA

Filmografia:

Dorwać małego (1995) (Harry Zimm)

Taksówkarz (1976) (Travis Bickle)

Czas Apokalipsy (1979) (pułkownik Kurtz)

Wschodzące słońce (1993) (Willy)

Pulp Fiction (1994) (Captain Koons)

Fortepian (1993) (Stewart)

Od zmierzchu do świtu (1996) (Sex Machine)

Wściekłe psy (1992) (Mr. Pink)

Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom (2012) (Pracowniczka opieki społecznej)

Oczy szeroko zamknięte (1999)

Święty dym (1999) (Ruth)

Elfy z ogrodu czarów (1997)

Zakonnica w przebraniu (1992)

Cop Land (1997) (Jack Rucker)

Pojedynek (1977) (Fouche)

Lulu na moście (1998) (Celia Burns)

U-571 (2000)

Brooklyn Boogie (1995) (młoda dama)

Mały Nicky (2000)

Dym (1995)

Czerwony Smok (2002) (Francis Dolarhyde)

Saturn 3 (1980) (Alex)

Kongres (2013)

Presence of Mind (1999) (Mado Remei)

Ulice nędzy (1973) (Drunk)

Ostatnie kuszenie Chrystusa (1988) (Poncjusz Piłat)

Bugsy (1991) (Ben 'Bugsy' Siegel)

Thelma i Louise (1991)

Młodość (2015)

Zabójcza podróż poślubna (2012) (Tommy Thomas)

Rio, I Love You (2014)

Most przeznaczenia (2004) (Król Hiszpanii)

Grand Budapest Hotel (2014) (M. Gustave)

Gems Merchant, The (2006) (Ludovico Vicedomini)

Be Cool (2005) (Tommy Athens)

Beautiful Country (2004)

Ginostra (2000)

Nailed (2001)

Dreaming of Julia (2001) (Che)

Nowhere (2002)

Crime Spree (2002) (Frankie Zammito)

Poznaj naszą rodzinkę (2010) (Prudence)

Bękarty wojny (2009) (Generał Ed Fenech)

Skarb narodów: Księga Tajemnic (2007) (Jeb Wilkinson)

Tajemnica Galindeza (2003) (Robards)

Skarb narodów (2004) (Dr. Abigail Chase)

Szara strefa (2001) ('Hesch' Abramowics)

Adam Sandler Goes to Hell (2001) (on sam)

Sztuka wyboru (2001)

Żmija (2001)

Je viens après la pluie (2001)

Beeper (2002)

Dark Shadows (1966) (Blue Whale Patron)

Pueblo (1973) (Seaman)

Memory of Two Mondays, A (1974)

Virginia Hill Story, The (1974) (Bugsy Siegel)

Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull`s History Lesson (1976)

Welcome to L.A. (1977) (Ken Hood)

Eagle`s Wing (1979) (Henry)

Śmierć na żywo / La Mort en direct (1980) (1980) (Roddy)

Noc w Varennes (1982) (Thomas Paine)

Border, The (1982) (Charlie Smith)

Baciami strega (1985)

Blindside (1986) (Penfield Gruber)

Pick-up Artist, The (1987) (Rae)

Inchiesta, L` (1987) (Pontius Pilate)

Caro Gorbaciov (1988)

Two Evil Eyes (1990) (Roderick Usher)

Young Americans, The (1993) (członek zespołu ślubnego)

Dangerous Game (1993) (Eddie Israel)

Monkey Trouble (1994)

Somebody to Love (1994) (Mickey)

Head Above Water (1996) (Nathalie)

Shadrach (1998) (Trixie)

Książę Central Parku (2000) (Guardian)

Three Seasons (1999) (James Hager)

Men`s Club, The (1986) (Cavanaugh)

Dear America: Letters Home from Vietnam (1987) (Narrator)

Dwóch Jake'ów (1990)

Styczniowy człowiek (1989) (Christine Starkey)

Skok życia (2003) (Zammeti)

Reflections in a Golden Eye (1967) (Maj. Weldon Penderton)

Kto puka do moich drzwi? (1968) (J.R.)

Street Scenes (1970) (Siebie)

Shining Star (1975)

Mother, Jugs & Speed (1976)

Blue Collar (1978) (Jerry Bartowski)

Fingers (1978) (Jimmy Fingers)

Zmysłowa obsesja (1980) (Netusil)

Une pierre dans la bouche (1983)

Exposed (1983) (Rivas)

Nemo (1984) (Legend)

Caballero del dragsn, El (1985) (Klever)

Wise Guys (1986) (Harry Valentini)

Sposa americana, La (1986)

Complicato intrigo di donne, vicoli e delitti, Un (1986) (Frankie)

Grandi cacciatori (1988)

Down Where the Buffalo Go (1988)

Batalla de los Tres Reyes, La (1990)

Zły porucznik / Bad Lieutenant (1992) (1992) (LT)

Point of No Return (1993) (Maggie/Claudia)

Who Do You Think You`re Fooling? (1994) (Mr. Orange/Chow)

Zbrodnie wyobraźni (1994) (Greta Weiler)

Spojrzenie Odyseusza (1995) ('Ulysses' Wife)

Clockers (1995)

City of Industry (1997) (Skip Kovich)

Mio West, Il (1998) (Jack Sikora)

Interesting State, An (1999)

Full Tilt Boogie (1997) (Siebie)

Mortal Thoughts (1991) (James Urbanski)

Alicja już tu nie mieszka (1974)

Zakochać się (1984) (Frank Raftis)

Mój idol (1998) (Ashley)

Off Beat (1986) (Mickey)

Madame (2017) (Bob Fredericks)

Wyspa psów (2018) (Gondo)

d4css8d

Jeden z najsłynniejszych, najbardziej cenionych i wszechstronnych aktorów amerykańskich, z powodzeniem i upodobaniem występujący również w nie-amerykańskich produkcjach. Dał się zapamiętać dzięki sugestywnym kreacjom u takich twórców, jak m.in. Jane Campion („Fortepian”), Quentin Tarantino („Wściekłe psy”), czy Ridley Scott („Pojedynek”). Swego czasu – stały odtwórca ról u Martina Scorsese („Ulice nędzy”, „Ostatnie kuszenie Chrystusa”).

Urodził się 13 maja 1939 roku na Brooklynie, w Nowym Jorku. Kiedy rozpoczynał swoją przygodę z aktorstwem, miał za sobą doświadczenie wojskowe. Jako 16-latek wstąpił do amerykańskiej marynarki wojennej, tam zrobił dyplom, będący odpowiednikiem matury i, wciąż jeszcze jako młody chłopak, służył w jednostce wojskowej w Libanie.

Po powrocie do ojczyzny, na zawsze wyleczony z chęci robienia kariery w wojsku, zafascynował się teatrem. Przezwyciężył gnębiące go przez całe młode lata, jąkanie, dzięki ciągłym treningom w słynnym, nowojorskim Actors Studio, pod okiem legendarnych pedagogów - Lee Strasberga i Stelli Adler. Był utalentowanym i ciekawym aktorem, dlatego dość szybko zaliczył off-Broadwayowski debiut w sztuce „Up to Thursday” Sama Sheparda (1965). W tym samym roku odpowiedział na anons nieznanego, wówczas, studenta szkoły filmowej, Martina Scorsese, poszukującego odtwórców ról do swojego filmu.

* W ten oto sposób, w 1967 roku zadebiutował w pierwszym filmie Scorsesego „Kto puka do moich drzwi?”, stając się stałym odtwórcą ról w jego pierwszych filmach.*

Wystąpił zarówno w „Ulicach nędzy” (1973), dramacie „Alicja już tu nie mieszka” (1974), jak i w osławionym „Taksówkarzu” z Robertem DeNiro (1976). Po dwunastu latach przerwy raz jeszcze spotkał się z reżyserem, kreując postać Judasza w kontrowersyjnym „Ostatnim kuszeniu Chrystusa” z Willemem Dafoe w roli tytułowej (1988, nominacja do Złotej Maliny).

W 1976 roku zagrał u Roberta Altmana w komediowym westernie „Buffalo Bill i Indianie”, a w 1977 roku wystąpił u boku Keitha Carradine’a w brytyjskiej produkcji historycznej „Pojedynek” Ridleya Scotta. Poza drobnymi wyjątkami (kryminał „Na granicy” Tony’ego Richardsona, z Jackiem Nicholsonem 1982; czarna komedia Briana De Palmy „Ważniaki” z Dannym DeVito 1986), od tego czasu właściwie nie występował w filmach hollywoodzkich, przedkładając nad nie mniej znane, europejskie produkcje (m.in. brytyjska „Zmysłowa obsesja” Nicolasa Roega 1980, brytyjski thriller sci-fi „Saturn 3” z Kirkiem Douglasem 1980, włosko-francuska „Noc w Varennes” z Marcellem Mastroiannim, Michelem Piccoli i Jeanem -Claudem Brialy, czy włoski dramat sensacyjny „Camorra” Liny Wertmüller 1986).

Do Ameryki powrócił na dobre dopiero pod koniec lat 80-tych, wkrótce osiągając status jednej z największych gwiazd współczesnego kina.

* Niemal każdy występ Keitela wzbudzał zachwyt krytyki. Szczególnie doceniono jego drugoplanową kreację w kryminalnym filmie „Bugsy” Barry’ego Levinsona (1991, nominacja do Oskara i Złotego Globu; Chicago Film Critics Association Award i National Society of Film Critics Award), rolę w znanym filmie drogi „Thelma i Louise” Ridleya Scotta (1991, National Society of Film Critics Award), tytułowy występ w filmie Abla Ferrary „Zły porucznik” (1992, Independent Spirit Award i nagroda Fantasporto dla Najlepszego Aktora), pierwszoplanową kreację w „Spojrzeniu Odyseusza” Theodorosa Angelopoulosa (1995), pamiętny występ u boku Holly Hunter w „Fortepianie” Jane Campion (1993, Australijska Nagroda Filmowa) i niezapomniane role u Wayne’a Wanga i Paula Austera w „Brooklyn Boogie” i „Dymie” (1995, Srebrny Niedźwiedź na MFF w Berlinie). Harvey Keitel zasłynął jako współproducent i odtwórca głównej roli w debiutanckim filmie Quentina Tarantino „Wściekłe psy” (1992). To w dużej mierze dzięki jego dobrej woli i wierze w
umiejętności, nikomu wówczas nieznanego reżysera, Tarantino osiągnął sukces i nawiązał kontakty, które pozwoliły mu na realizację przełomowego „Pulp Fiction”, ponownie z udziałem Keitela (1994).
*

W kolejnych latach, aktor ponownie spotkał się z Campion na planie „Świętego dymu” z Kate Winslet (1999), i raz jeszcze zagrał u Austera, tym razem w jego autorskim projekcie „Lulu na moście” z Mirą Sorvino i Willemem Dafoe (1998). Wystąpił u Roberta Rodrigueza w „Od zmierzchu do świtu” (1996, nominacja do Saturna) i u Stephena Frearsa w thrillerze politycznym „Fail Safe” (2000). Znajdował czas na popularne, amerykańskie filmy (thriller „Czerwony smok” z Antonym Hopkinsem 2002, przygodowy „Skarb narodów” z Nicolasem Cagem 2004, sequel 2007), jak i mało znane, międzynarodowe i niezależne produkcje, które nierzadko współfinansował (amerykańsko-wietnamski dramat „Trzy pory roku” 1999; singapurski „Ostatni taniec pana T” 2005; hiszpańsko-kubańska „Tajemnica Galindeza” 2003; włosko-brytyjski dramat „Szlachetny kamień” 2006).

* Ostatnio, Keitel wcielił się w postać porucznika Hunta w serialu kryminalnym „Życie na Marsie” (od 2008 roku). Jest laureatem kilku nagród specjalnych, m.in. Honorowej Nagrody za wybitny wkład w rozwój światowego kina na MFF w Karlovych Varach (2004), nagrody za całokształt na MFF w Istambule (2005), czy nagrody im. Stanisławskiego na MFF w Moskwie (2002).*

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4css8d
d4css8d
d4css8d
d4css8d

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj