wp

Harvey Keitel - Najnowsze informacje

Trwa ładowanie...
Zdjęcie
Podziel się
wp

Jeden z najsłynniejszych, najbardziej cenionych i wszechstronnych aktorów amerykańskich, z powodzeniem i upodobaniem występujący również w nie-amerykańskich produkcjach. Dał się zapamiętać dzięki sugestywnym kreacjom u takich twórców, jak m.in. Jane Campion („Fortepian”), Quentin Tarantino („Wściekłe psy”), czy Ridley Scott („Pojedynek”). Swego czasu – stały odtwórca ról u Martina Scorsese („Ulice nędzy”, „Ostatnie kuszenie Chrystusa”).

Urodził się 13 maja 1939 roku na Brooklynie, w Nowym Jorku. Kiedy rozpoczynał swoją przygodę z aktorstwem, miał za sobą doświadczenie wojskowe. Jako 16-latek wstąpił do amerykańskiej marynarki wojennej, tam zrobił dyplom, będący odpowiednikiem matury i, wciąż jeszcze jako młody chłopak, służył w jednostce wojskowej w Libanie.

Po powrocie do ojczyzny, na zawsze wyleczony z chęci robienia kariery w wojsku, zafascynował się teatrem. Przezwyciężył gnębiące go przez całe młode lata, jąkanie, dzięki ciągłym treningom w słynnym, nowojorskim Actors Studio, pod okiem legendarnych pedagogów - Lee Strasberga i Stelli Adler. Był utalentowanym i ciekawym aktorem, dlatego dość szybko zaliczył off-Broadwayowski debiut w sztuce „Up to Thursday” Sama Sheparda (1965). W tym samym roku odpowiedział na anons nieznanego, wówczas, studenta szkoły filmowej, Martina Scorsese, poszukującego odtwórców ról do swojego filmu.

W ten oto sposób, w 1967 roku zadebiutował w pierwszym filmie Scorsesego „Kto puka do moich drzwi?”, stając się stałym odtwórcą ról w jego pierwszych filmach.

Wystąpił zarówno w „Ulicach nędzy” (1973), dramacie „Alicja już tu nie mieszka” (1974), jak i w osławionym „Taksówkarzu” z Robertem DeNiro (1976). Po dwunastu latach przerwy raz jeszcze spotkał się z reżyserem, kreując postać Judasza w kontrowersyjnym „Ostatnim kuszeniu Chrystusa” z Willemem Dafoe w roli tytułowej (1988, nominacja do Złotej Maliny).

wp

W 1976 roku zagrał u Roberta Altmana w komediowym westernie „Buffalo Bill i Indianie”, a w 1977 roku wystąpił u boku Keitha Carradine’a w brytyjskiej produkcji historycznej „Pojedynek” Ridleya Scotta. Poza drobnymi wyjątkami (kryminał „Na granicy” Tony’ego Richardsona, z Jackiem Nicholsonem 1982; czarna komedia Briana De Palmy „Ważniaki” z Dannym DeVito 1986), od tego czasu właściwie nie występował w filmach hollywoodzkich, przedkładając nad nie mniej znane, europejskie produkcje (m.in. brytyjska „Zmysłowa obsesja” Nicolasa Roega 1980, brytyjski thriller sci-fi „Saturn 3” z Kirkiem Douglasem 1980, włosko-francuska „Noc w Varennes” z Marcellem Mastroiannim, Michelem Piccoli i Jeanem -Claudem Brialy, czy włoski dramat sensacyjny „Camorra” Liny Wertmüller 1986).

Do Ameryki powrócił na dobre dopiero pod koniec lat 80-tych, wkrótce osiągając status jednej z największych gwiazd współczesnego kina.

Niemal każdy występ Keitela wzbudzał zachwyt krytyki. Szczególnie doceniono jego drugoplanową kreację w kryminalnym filmie „Bugsy” Barry’ego Levinsona (1991, nominacja do Oskara i Złotego Globu; Chicago Film Critics Association Award i National Society of Film Critics Award), rolę w znanym filmie drogi „Thelma i Louise” Ridleya Scotta (1991, National Society of Film Critics Award), tytułowy występ w filmie Abla Ferrary „Zły porucznik” (1992, Independent Spirit Award i nagroda Fantasporto dla Najlepszego Aktora), pierwszoplanową kreację w „Spojrzeniu Odyseusza” Theodorosa Angelopoulosa (1995), pamiętny występ u boku Holly Hunter w „Fortepianie” Jane Campion (1993, Australijska Nagroda Filmowa) i niezapomniane role u Wayne’a Wanga i Paula Austera w „Brooklyn Boogie” i „Dymie” (1995, Srebrny Niedźwiedź na MFF w Berlinie). Harvey Keitel zasłynął jako współproducent i odtwórca głównej roli w debiutanckim filmie Quentina Tarantino „Wściekłe psy” (1992). To w dużej mierze dzięki jego dobrej woli i wierze w
umiejętności, nikomu wówczas nieznanego reżysera, Tarantino osiągnął sukces i nawiązał kontakty, które pozwoliły mu na realizację przełomowego „Pulp Fiction”, ponownie z udziałem Keitela (1994).

W kolejnych latach, aktor ponownie spotkał się z Campion na planie „Świętego dymu” z Kate Winslet (1999), i raz jeszcze zagrał u Austera, tym razem w jego autorskim projekcie „Lulu na moście” z Mirą Sorvino i Willemem Dafoe (1998). Wystąpił u Roberta Rodrigueza w „Od zmierzchu do świtu” (1996, nominacja do Saturna) i u Stephena Frearsa w thrillerze politycznym „Fail Safe” (2000). Znajdował czas na popularne, amerykańskie filmy (thriller „Czerwony smok” z Antonym Hopkinsem 2002, przygodowy „Skarb narodów” z Nicolasem Cagem 2004, sequel 2007), jak i mało znane, międzynarodowe i niezależne produkcje, które nierzadko współfinansował (amerykańsko-wietnamski dramat „Trzy pory roku” 1999; singapurski „Ostatni taniec pana T” 2005; hiszpańsko-kubańska „Tajemnica Galindeza” 2003; włosko-brytyjski dramat „Szlachetny kamień” 2006).

Ostatnio, Keitel wcielił się w postać porucznika Hunta w serialu kryminalnym „Życie na Marsie” (od 2008 roku). Jest laureatem kilku nagród specjalnych, m.in. Honorowej Nagrody za wybitny wkład w rozwój światowego kina na MFF w Karlovych Varach (2004), nagrody za całokształt na MFF w Istambule (2005), czy nagrody im. Stanisławskiego na MFF w Moskwie (2002).

wp
Data urodzenia

13.05.1939

Miejsce urodzenia

Brooklyn, Nowy Jork, USA

Filmografia

Dorwać małego (Harry Zimm)

Taksówkarz (Travis Bickle)

Czas Apokalipsy (pułkownik Kurtz)

Wschodzące słońce (Willy)

Pulp Fiction (Captain Koons)

Fortepian (Stewart)

Od zmierzchu do świtu (Sex Machine)

Wściekłe psy (Mr. Pink)

Kochankowie z Księżyca. Moonrise Kingdom (Pracowniczka opieki społecznej)

Oczy szeroko zamknięte

Święty dym (Ruth)

Elfy z ogrodu czarów

Zakonnica w przebraniu

Cop Land (Jack Rucker)

Pojedynek (Fouche)

Lulu na moście (Celia Burns)

U-571

Brooklyn Boogie (młoda dama)

Mały Nicky

Dym

Czerwony Smok (Francis Dolarhyde)

Saturn 3 (Alex)

Kongres

Presence of Mind (Mado Remei)

Ulice nędzy (Drunk)

Ostatnie kuszenie Chrystusa (Poncjusz Piłat)

Bugsy (Ben 'Bugsy' Siegel)

Thelma i Louise

Młodość

Zabójcza podróż poślubna (Tommy Thomas)

Rio, I Love You

Most przeznaczenia (Król Hiszpanii)

Grand Budapest Hotel (M. Gustave)

Gems Merchant, The (Ludovico Vicedomini)

Be Cool (Tommy Athens)

Beautiful Country

Ginostra

Nailed

Dreaming of Julia (Che)

Nowhere

Crime Spree (Frankie Zammito)

Poznaj naszą rodzinkę (Prudence)

Bękarty wojny (Generał Ed Fenech)

Skarb narodów: Księga Tajemnic (Jeb Wilkinson)

Tajemnica Galindeza (Robards)

Skarb narodów (Dr. Abigail Chase)

Szara strefa ('Hesch' Abramowics)

Adam Sandler Goes to Hell (on sam)

Sztuka wyboru

Żmija

Je viens après la pluie

Beeper

Dark Shadows (Blue Whale Patron)

Pueblo (Seaman)

Memory of Two Mondays, A

Virginia Hill Story, The (Bugsy Siegel)

Buffalo Bill and the Indians, or Sitting Bull`s History Lesson

Welcome to L.A. (Ken Hood)

Eagle`s Wing (Henry)

Śmierć na żywo (Roddy)

Noc w Varennes (Thomas Paine)

Border, The (Charlie Smith)

Baciami strega

Blindside (Penfield Gruber)

Pick-up Artist, The (Rae)

Inchiesta, L` (Pontius Pilate)

Caro Gorbaciov

Two Evil Eyes (Roderick Usher)

Young Americans, The (członek zespołu ślubnego)

Dangerous Game (Eddie Israel)

Monkey Trouble

Somebody to Love (Mickey)

Head Above Water (Nathalie)

Shadrach (Trixie)

Książę Central Parku (Guardian)

Three Seasons (James Hager)

Men`s Club, The (Cavanaugh)

Dear America: Letters Home from Vietnam (Narrator)

Dwóch Jake'ów

Styczniowy człowiek (Christine Starkey)

Skok życia (Zammeti)

Reflections in a Golden Eye (Maj. Weldon Penderton)

Kto puka do moich drzwi? (J.R.)

Street Scenes (Siebie)

Shining Star

Mother, Jugs & Speed

Blue Collar (Jerry Bartowski)

Fingers (Jimmy Fingers)

Zmysłowa obsesja (Netusil)

Une pierre dans la bouche

Exposed (Rivas)

Nemo (Legend)

Caballero del dragsn, El (Klever)

Wise Guys (Harry Valentini)

Sposa americana, La

Complicato intrigo di donne, vicoli e delitti, Un (Frankie)

Grandi cacciatori

Down Where the Buffalo Go

Batalla de los Tres Reyes, La

Zły porucznik (LT)

Point of No Return (Maggie/Claudia)

Who Do You Think You`re Fooling? (Mr. Orange/Chow)

Zbrodnie wyobraźni (Greta Weiler)

Spojrzenie Odyseusza ('Ulysses' Wife)

Clockers

City of Industry (Skip Kovich)

Mio West, Il (Jack Sikora)

Interesting State, An

Full Tilt Boogie (Siebie)

Mortal Thoughts (James Urbanski)

Alicja już tu nie mieszka

Zakochać się (Frank Raftis)

Mój idol (Ashley)

Off Beat (Mickey)

wp
wp