Krew na białej sukience

Pierwsze ujęcie *"Stokera" zachwyca i wedle zasad klasycznej narracji - mówi bardzo dużo o reszcie filmu Park Chan-wooka. Najnowsza produkcja twórcy kultowego "Oldboya" (2003), pierwsza amerykańska, jest wyrafinowaną ucztą dla oczu. Ekstatyczną, zdyscyplinowaną formalnie, skąpaną w błękitach i szarościach, emocjonalnie klarowną, ale duszną od podniet i pełną tajemnic. Stały współpracownik Parka, odpowiedzialny za wizualną stronę filmu - Chung-hoon Chung - opowiedział horror w pastelowych barwach, półzbliżeniach, detalach. W biały dzień i na naszych oczach pokazał, jak rodzi się i dojrzewa okrucieństwo.*

W scenie otwierającej filmu widzimy powiewającą na wietrze spódnicę. Stop. Obraz kilka razy zastyga na ćwierć sekundy i kolejno pojawiają się wówczas nazwiska aktorów i członków ekipy. Falowanie brązowej spódnicy odsłania blade, nagie nogi. Buty na wysokich obcasach i kształtne łydki. Sylwetka odwróconej plecami kobiety i jej piękne ramiona przypominają postaci z cyklu obrazów Wilhelma Sasnala. Kosmyk czarnych włosów muska jej biały policzek. Film Park Chan-wooka można oglądać kadr po kadrze, zatrzymując się co chwilę z przeczuciem, że wzrok padł na dzieło sztuki. Operator nie jest tu tylko kimś, kto "rutynowo fotografuje w myśli wszystko, co widzi".

Mnóstwo jest w "Stokerze" zbliżeń wręcz erotycznej natury, choć kadry często wypełniają tylko biało-czarne, jesienne buty. India Stoker (Mia Wasikowska) chodzi w nich cały czas, bez względu na porę i pogodę. Nowa para o numer większych, bezpłciowych pantofli jest świadectwem jej dorastania, zdjęcie butów dowodem odkrycia blasków kobiecości. "Stoker" jest ogromnie symboliczny, pełen freudowskich metafor wiążących seksualne podniecenie ze śmiercią, krwią i pogrzebem. Nie bez powodu ojciec Indii ginie w tragicznym wypadku właśnie w osiemnaste urodziny córki, a miejsce u boku jej matki zajmuje wówczas przystojny, otulony mgiełką tajemnicy stryj Charlie (Matthew Goode). Chce się zaprzyjaźnić z Indią, ale na jej oczach podrywa jej matkę, Evelyn (Nicole
Kidman
). Park Chan-wook jest mistrzem w naciąganiu struny, choć z Wentworha Millera ("Prison Break") nie najlepszy scenarzysta. W rękach utalentowanego twórcy "Pani zemsty" (2005) życie Indii pęcznieje jednak od nadmiaru niedopowiedzeń. Kim jest wuj? Gdzie znikają osoby, które naruszają spokój świętej trójcy żałobnej? Kto kim manipuluje i dlaczego? Oczywisty w "Stokerze" jest tylko wątek dojrzewania Indii, która stopniowo odsuwa włosy z twarzy, zaczyna chodzić z podniesioną głową, brać wszystko, na co ma ochotę i oddawać się we władanie pożądaniu.

Chung-hoon Chung fenomenalnie oddaje w obrazie relacje panujące między bohaterami, jakby do perfekcji opanował umiejętność, o której pisała Susan Sontag. W jej mniemaniu "fotografowanie jest równoznaczne z przywłaszczaniem sobie zdejmowanego przedmiotu. Oznacza to wchodzenie w pewien stosunek, który kojarzy się nam z poznaniem, czyli zawładnięciem." Powiedziałabym z panowaniem, bo o zagarnięcie władzy nad emocjami i psychiką toczy się gra między Charliem, Evelyn a Indią. Wszystkie chwyty dozwolone, intymne starcia wskazane. Jeśli ktoś do kogoś zbliża się za blisko, jest to tylko Chung-hoon na zbyt długo zatrzymujący kamerę na pozbawionej mimiki twarzy Nicole Kidman – która zastygła w trupim uśmiechu już w trakcie którejś z operacji plastycznych, a nie na planie filmu Park Chan-wooka.

Wybrane dla Ciebie

Zagrał seryjnego mordercę. "Poszedłem na jego grób"
Zagrał seryjnego mordercę. "Poszedłem na jego grób"
Był nr 1 na świecie. Powraca jeden z najlepszych polskich seriali
Był nr 1 na świecie. Powraca jeden z najlepszych polskich seriali
13 mln widzów w ciągu 10 dni. Kinowy przebój bije rekordy oglądalności
13 mln widzów w ciągu 10 dni. Kinowy przebój bije rekordy oglądalności
"Do ostatniego tchu". Nieuleczalnie chory aktor zabrał głos
"Do ostatniego tchu". Nieuleczalnie chory aktor zabrał głos
To była katastrofa za 200 mln. "Próbowali sterować tym statkiem"
To była katastrofa za 200 mln. "Próbowali sterować tym statkiem"
Najlepszy film z aferą w tle. Mówiono o "szkodzie w pożytku publicznym"
Najlepszy film z aferą w tle. Mówiono o "szkodzie w pożytku publicznym"
Postapokaliptyczna produkcja wraca. "Realistyczny obraz katastrofy"
Postapokaliptyczna produkcja wraca. "Realistyczny obraz katastrofy"
Wielki przebój powraca. Film o autorce rewolucji seksualnej możesz zobaczyć w domu
Wielki przebój powraca. Film o autorce rewolucji seksualnej możesz zobaczyć w domu
Kariera Bartosza Bieleni kwitnie. Aktor zagrał w szwajcarskim filmie
Kariera Bartosza Bieleni kwitnie. Aktor zagrał w szwajcarskim filmie
Kompletna kompromitacja prawnika Trumpa. Film znowu będzie w tv
Kompletna kompromitacja prawnika Trumpa. Film znowu będzie w tv
Polacy oglądają na maksa. Zapomniane dzieło Christophera Nolana
Polacy oglądają na maksa. Zapomniane dzieło Christophera Nolana
Zamiast Oscara, porażka. O roli striptizerki było bardzo głośno
Zamiast Oscara, porażka. O roli striptizerki było bardzo głośno