Wyprodukowany przez TVP2 film "Siedem bram Jerozolimy" - stanowiący połączenie koncertu Krzysztofa Pendereckiego z animacjami Tomasza Bagińskiego - otrzymał nominację do prestiżowej nagrody przemysłu telewizyjnego, Emmy.
O nominacji poinformowała w poniedziałek PAP Aleksandra Biernacka, zajmująca się w TVP sprawami związanymi z festiwalami filmowymi.
"Siedem bram Jerozolimy" - widowisko, za którego realizację odpowiadali Tomasz Bagiński i Jarosław Minkowicz - zostało nominowane w kategorii "sztuka" w tegorocznej 37. edycji najważniejszych światowych nagród przemysłu telewizyjnego - wyjaśniła Biernacka.
O nagrodę w tej kategorii walczyć będę także m.in. produkcje z Japonii i Wielkiej Brytanii.
Listę nominacji do Emmy przedstawiciele Amerykańskiej Akademii Telewizyjnej ogłosili w poniedziałek na konferencji prasowej w Cannes we Francji - wyjaśniła Biernacka.
Tegoroczna gala rozdania nagród Emmy odbędzie się 23 listopada w Nowym Jorku.
Materiał składający się na film "Siedem bram Jerozolimy" zarejestrowano w listopadzie 2008 r. podczas koncertu Krzysztofa Pendereckiego w Teatrze Wielkim-Operze Narodowej w Warszawie. Wówczas, w 75. rocznicę urodzin Pendereckiego, miało miejsce uroczyste wykonanie "Siedmiu bram Jerozolimy" pod batutą kompozytora. Wystąpili: Chór i Orkiestra Opery Narodowej, Sinfonia Varsovia, Chór Filharmonii Narodowej, Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz soliści: Izabela Matuła (sopran), Izabella Kłosińska (sopran), Agnieszka Rehlis (mezzosopran), Adam Zdunikowski (tenor) i Romuald Tesarowicz (bas).
W koncercie uczestniczyli także artyści z Kieleckiego Teatru Tańca - soliści: Ewelina Kubot, Małgorzata Ziółkowska i Grzegorz Pańtak, a także soliści baletu Opery Narodowej - Izabela Milewska i Maksim Wojtiul.
Oprócz występów tancerzy, oprawę dla koncertu stanowiły specjalnie przygotowane na tę okazję animacje komputerowe Tomasza Bagińskiego - twórcy słynnej href="http://film.wp.pl/katedra-6027636301247105c">"Katedry""Katedry" - prezentowane na dużym ekranie. Scenografia wirtualna autorstwa Bagińskiego została połączona ze scenografią klasyczną, autorstwa Borysa Kudliczki.