Trwa ładowanie...

"Red Rocket": najlepszy film roku? Amerykańscy recenzenci dają 5/5

Sean Baker otwarcie przyznaje, że jego inspirację stanowi kino eksploatacji, ale nie brakuje mu przy tym i otwartości, i humanistycznej perspektywy. Bo choć "Red Rocket" mówi o ludziach ze społecznego marginesu, to opowiada o nich bez cienia protekcjonalizmu.

"Red Rocket" zbiera świetne recenzje. Warto obejrzeć!"Red Rocket" zbiera świetne recenzje. Warto obejrzeć!Źródło: Materiały prasowe
d2oln1r
d2oln1r

Syf, kiła i mogiła, chciałoby się nieładnie powiedzieć, patrząc na płaty odłażącej z drzwi farby i plamy potu pod pachami. Niemal czuć tutaj smród gotującego się na słońcu asfaltu, na który ktoś wylał colę z fastfoodowego koncentratu.

Ale Sean Baker, niczym istny kapitan Kirk, bezczelnie zaglądający Ameryce i pod dywan, i pod spódnicę, zawsze łaził z kamerą tam, gdzie rzadko ktokolwiek chadza. Jego filmy, znowu mówiąc brzydko, są uczciwą rejestracją życia wykluczonych, tej klasy B, tak zwanych białych śmieci (nie ja to wymyśliłem), o których nie upomina się nikt, a na pewno nie liberalni średniacy.

Trudno co prawda sympatyzować z bohaterem recenzowanego filmu, niegdysiejszym gwiazdorem porno, który szoruje po dnie, mami, kogo się da, smali cholewy do siedemnastoletniej pracownicy cukierni z pączkami i snuje wizje o powrocie na szczyt, z którego droga prowadzi tylko z powrotem w dół. Ale równie niełatwo nie podziwiać jego niepoprawnego parcia naprzód, tego marzenia ściętej głowy, które biegnie realizować, i to całkiem dosłownie, z gołym tyłkiem.

Mikey Saber po latach naznaczonych śladowymi powodzeniami i ogromnymi klęskami powraca ze spuszczonym łbem do rodzinnego miasteczka i staje na ganku domu byłej żony, również emerytowanej gwiazdki kina dla dorosłych, nie znając życia innego niż to na planie. Dlatego zderzenie z betonem rzeczywistości, szukanie szarej pracy i konieczność funkcjonowania obok ludzi grających zgodnie z narzuconymi im zasadami, okazuje się dlań destrukcyjne.

d2oln1r

Ale wypatrzona przez niego Strawberry, nastolatka sprzedająca pączki z dziurką — owszem, mało co nie ma tu podtekstu — ma posłużyć mu za ponowną przepustkę do dawnej chwały, bo, jak podpowiada Mickeyowi intuicja, posiada naturalne talenty. Dojść tu musi przy tej okazji do zderzenia klas, konserwatywnych elit z niepoprawnym libertynizmem. Mimo że da się wyczuć, po której stronie bije niezmiennie serce Bakera, to nietrudno odczytać z postaci Mikeya nie tyle ofiarę wybranego przez siebie marnego losu, ale i człowieka ciągnącego innych na skraj przepaści.

Lecz nie wynika to z cynicznego wyrachowania, raczej z głupoty. Człowiek ten nie uczy się bowiem ani na błędach, ani na tym, co wyjdzie mu dobrze, jest zarówno przedmiotem, jak i podmiotem swoich działań. Metafilmowej głębi przydaje tu fakt, że Simon Rex, odtwórca roli Mickeya, to również facet, który z niejednego pieca chleb jadł: były model z epizodem pornograficznym, prezenter telewizyjny, aktor, ulubieniec prasy brukowej, chętnie bulącej mu tysiące za plecenie głupot na temat Meghan Markle, niegdyś partnerki z planu.

A gra tu iście brawurowo, jest w tym i prawda ekranu, i prawda życia. Baker zresztą, co pokazał już chociażby i w "Mandarynce", i we "Florida Project", potrafi łączyć te dwa, jak się okazuje, przystające do siebie światy. Zresztą nie każdego oklaskuje się w Cannes, a "Red Rocket" aż tętni od autentycznej energii bijącej od Reksa, który potrafi doskonale ją skanalizować.

d2oln1r

Nie wszystkim będzie odpowiadała ta wizja śmieciowej Ameryki, ale nie zmienia to faktu, że "Red Rocket" to film bardzo dobry, a chwilami nawet i błyskotliwy.

Meghan Markle zawsze stawiała na swoim. Jej zachowanie było nie do przyjęcia

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d2oln1r
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2oln1r

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj