Ile razy przerywali艣cie wykonywan膮 w艂a艣nie wa偶n膮 czynno艣膰, by odebra膰 telefon? Wychodzili艣cie spod prysznica, nerwowo si臋gali艣cie po torebk臋, prowadz膮c samoch贸d, biegli艣cie przez kilka pokoi, 偶eby tylko podnie艣膰 s艂uchawk臋 i powiedzie膰 halo?.
Telefon ogrywa we wsp贸艂czesnym 偶yciu bardzo wa偶n膮 rol臋, temu si臋 nie da zaprzeczy膰. W filmie r贸wnie偶, na og贸艂 ratuje 偶ycie lub ostrzega przed niebezpiecze艅stwem (np. Matrix)
. Natomiast w nowym filmie Joela Schumachera telefon jest 藕r贸d艂em zagro偶enia, narz臋dziem w r臋kach szale艅ca. I jest to zaskakuj膮co ciekawy zabieg.
W Nowym Jorku s膮 ponad 4 miliony automat贸w telefonicznych i 3 miliony kom贸rek. Po艂膮czone kablami i przez 艂膮cza satelitarne tworz膮 niewidzialn膮 sie膰. Sie膰, kt贸ra usprawnia przep艂yw informacji i kontakty mi臋dzy lud藕mi, ale kt贸ra mo偶e ople艣膰 i uwi臋zi膰 ka偶dego. Tak膮 ofiar膮 staje si臋 Stu Shepard, cwaniak, oszust i kr臋tacz, pracuj膮cy w bran偶y reklamowej. Jego 偶ycie jest jednym wielkim k艂amstwem - od tandetnego garnituru, podrabianego zegarka po 偶ycie zawodowe. Nawet w ma艂偶e艅stwie Stu nie potrafi by膰 uczciwy, codziennie dzwoni do pi臋knej Pam z budki telefonicznej, kt贸ra znajduje si臋 na Manhattanie.
Pewnego dnia, gdy ko艅czy jedn膮 z takich rozm贸w, s艂yszy dzwonek. Gdy odbiera, twardy, zimny g艂os m贸wi Je艣li od艂o偶ysz s艂uchawk臋, zginiesz. Tak zaczyna si臋 najwi臋kszy koszmar Stu, kt贸ry zmieni jego 偶ycie na zawsze. Albo je sko艅czy. Gdy kilka metr贸w od automatu zabity zostaje miejscowy alfons, zjawia si臋 policja. Bohater jest uwi臋ziony w ciasnej budce telefonicznej i ma coraz mniej czasu by przechytrzy膰 psychopat臋 i przekona膰 policj臋, 偶e nie jest morderc膮.
Pomys艂 umieszczenia g艂贸wnego bohatera w ciasnej przestrzeni by艂 niezwykle trafny. Stu jest ca艂y czas obserwowany przez setki oczu - gapi贸w oraz policjant贸w - ale nie mo偶e zrobi膰 ani jednego ruchu. Nie mo偶e te偶 wyzna膰 prawdy, gdy偶 wtedy niewidzialny szaleniec uderzy. Zamkni臋ty, przywi膮zany do s艂uchawki telefonu, coraz bardziej przera偶ony, zaczyna zdawa膰 sobie spraw臋, 偶e musi teraz walczy膰 o 偶ycie.
Sugestywna gra Colina Farrella sprawia, 偶e sytuacja Stu zaczyna przejmowa膰 widza. Z jednej strony chcemy, aby bohatera spotka艂a kara za oszustwa, z drugiej strony trzymamy za niego kciuki, gdy偶 jest to przeci臋tny, zwyk艂y cz艂owiek. Taki jak my. Ka偶dy z nas m贸g艂by si臋 znale藕膰 na jego miejscu. Farrell, ograniczony przez ciasn膮 klatk臋, gra g艂贸wnie oczami. Jego twarz zdaje si臋 by膰 szczera i niewinna i Stu z czasem zaczyna budzi膰 sympati臋, cho膰 wiemy doskonale, 偶e jest kr臋taczem i k艂amc膮.
Poza gr膮 Farrella atmosfer臋 doskonale buduj膮 zdj臋cia Matthew Libatique'a, kt贸ry korzysta艂 jednocze艣nie z czterech kamer. Jedna scena i cztery k膮ty widzenia sprawiaj膮, 偶e film jest pe艂en napi臋cia, mimo ma艂ej dynamiki i ilo艣ci ruchu w kadrze. Nerwowo艣ci dodaj膮 przede wszystkim uj臋cia z kamery cyfrowej, kt贸ra jest oczami Stu. Dzi臋ki subiektom widz mo偶e uto偶sami膰 si臋 z bohaterem i bardziej zaanga偶owa膰 w t臋 histori臋, kt贸ra sama w sobie jest do艣膰 statyczna. Ne ma typowych dla kina akcji po艣cig贸w, bijatyk - a mimo to re偶yserowi uda艂o si臋 zbudowa膰 trzymaj膮c膮 w napi臋ciu histori臋, kt贸rej zako艅czenia oczekujemy z niecierpliwo艣ci膮.
Telefon to znakomity od strony formalnej i dobrze zagrany film akcji. Nie jest to arcydzie艂o, ani kino ambitne, ale bardzo dobrze si臋 ogl膮da. Polecam wielbicielom tego rodzaju obraz贸w i fankom Colina Farrella, kt贸ry sprawi, 偶e nawet w klimatyzowanej sali zrobi im si臋 gor膮co.