Trwa ładowanie...
polityka
17-08-2016 17:36

Spór wokół Festiwalu w Gdyni. Prawicowy publicysta atakuje dyrektora imprezy. Oleszczyk: ''mnie to kojarzy się z socrealizmem''

Spór wokół Festiwalu w Gdyni. Prawicowy publicysta atakuje dyrektora imprezy. Oleszczyk: ''mnie to kojarzy się z socrealizmem''Źródło: mat. dystrybutora
d2oln1r
d2oln1r

Piotr Zaremba, publicysta tygodnika „wSieci”, zarzucił upolitycznienie Festiwalowi w Gdyni. Argumentował, że pominięcie w konkursie filmu o żołnierzach „wyklętych” „Historii RojaJerzego Zalewskiego i „Obcego ciałaKrzysztofa Zanussiego sprzed dwóch lat, to decyzja polityczna, a nie artystyczna. Odpowiedział mu dyrektor artystyczny festiwalu Michał Oleszczyk. Jego wpis na Facebooku spotkał się z zalewem negatywnych komentarzy. "To nie ma sensu" - stwierdził po osobistej połajance Oleszczyk. I skasował wpis. Czy kulturalna debata na tematy polityczno-kulturalne jest w Polsce w ogóle możliwa?

- Pan sugeruje, by filmy otrzymywały "punkty za pochodzenie" w związku z podejmowanymi przez nie tematami. Mnie kojarzy się to z socrealizmem i niestety, myślę, że Żdanow gdzieś tam teraz w siódmym kręgu piekła zaciera ręce, ciesząc się, że propagowaną przezeń logikę myślenia podziela obecnie nie kto inny, jak wybitny publicysta polskiej prawicy – napisał Oleszczyk w odpowiedzi na komentarz prawicowego publicysty.

Zaremba stwierdził, że takie filmy jak „Historia Roja”, poruszająca temat żołnierzy wyklętych i „Obce ciało” (recenzja **) nie znalazły się w konkursie festiwalu, ponieważ poruszane przez nich tematy „nie są akceptowane przez dużą część naszego liberalno-lewicowego establishmentu. Pan oczywiście może twierdzić, że Panu te filmy nie odpowiadają z powodów artystycznych. A ja mam prawo twierdzić, że poglądy ideowo-polityczne Pana, jurorów, publiczności, mają tu zasadnicze znaczenie, o czym przekonywała mnie treść niemal wszystkich recenzji”.

"Obce ciało" reż. Krzysztof Zanussi

d2oln1r

Oleszczyk nie pozostał dłużny Zarembie. Na swoim profilu przygotował zestawienie filmów, które znalazły się w konkursie w ubiegłych latach, poruszające szeroko rozumianą tematykę patriotyczną, np. „Miasto 44” („bohaterski epos o Powstańcach Warszawskich”) czy „Karbala” („Film o bohaterstwie polskich żołnierzy w Iraku”). Gdy Zaremba dopytywał o przyczynę pominięcia „Historii Roja” w konkursie, Oleszczyk napisał, że uważa ten film za nieudany: „Żołnierze Wyklęci zasługują na lepsze kino, po prostu. Film żadną miarą nie dorasta do rangi tych dzieł, które Pan z nim zestawia ("Michael Collins", "Braveheart" etc.).

Po wpisie Oleszczyka na jego profilu zaroiło się od trolli, którzy wytykali mu antypatriotyzm. W efekcie dyrektor artystyczny festiwalu usunął wątek i napisał wyjaśnienie, że używanie Facebooka jako forum poglądów politycznych nie ma sensu. Na zarzut, że Festiwal w Gdyni to „spartolony dom”, Oleszczyk odpisał, że się nie obraża i zasugerował Zarembie startowanie w konkursie na następną kadencję: „Zobaczy Pan, jaka to ciężka, absorbująca i odpowiedzialna praca -- i jak trudne wiążą się z nią wybory. Coś mi mówi, że ma Pan ogromne szanse taki konkurs wygrać -- czemu nie spróbować...?”. Publicysta nie odniósł się do tej propozycji.

Widzieliście „Historię Roja” i „Obce ciało”? Czy te filmy powinny znaleźć się w konkursie Festiwalu w Gdyni?
DYSKUSJA O ŻOŁNIERZACH WYKLĘTYCH I "HISTORII ROJA" W PROGRAMIE #DZIEJESIENAZYWO:
d2oln1r
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2oln1r

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj