TOP 13: Wybraliście najlepszy film 37. GFF
11.05.2012 | aktual.: 22.03.2017 12:26
W piątek 11 maja zakończyliśmy plebiscyt, w którym mogliście głosować na najlepszy film tegorocznego 37. Gdynia Film Festival.
W piątek 11 maja zakończyliśmy plebiscyt, w którym mogliście głosować na najlepszy film tegorocznego 37. Gdynia Film Festival.
Głosowanie na Najlepszy Film Konkursu Głównego zdaniem Internautów Wirtualnej Polski trwało od 7 maja.
W piątek o 22:15** podczas Małej Gali z rąk prezesa Wirtualnej Polski, Grzegorza Tomasiaka, osobie reprezentującej film na festiwalu **zostanie wręczona nasza statuetka.
Zobaczcie, kto wygrał plebiscyt. Czy dobrze znane już polskim widzom „W ciemności” Agnieszki Holland, mocna „Obława” Marcina Krzyształowicza, a może wyczekiwane od dekady „Jesteś Bogiem”? Sprawdźcie!
13. ''Supermarket'', reż. Maciej Żak
„Supermarket” to historia młodego chłopaka, na którego padło podejrzenie o dokonanie poważnego przestępstwa na terenie dużego sklepu w pewien szczególny wieczór. Młodzieniec zostaje aresztowany i oddany na obserwację do szpitala psychiatrycznego. Właśnie tam zdradza lekarzom co się tak naprawdę wydarzyło w sylwestrową noc oraz pierwszych godzinach Nowego Roku.
12. ''Sekret'', reż. Przemysław Wojcieszek
Głosy: 0,1%
„Sekret” to opowieść o Ksawerym, Karolinie i Janie. Każda z trójki bohaterów ma jakąś tajemnicę. Ksawery jest gejem, który występuje jako drag queen; Karolina jest Żydówką, a Jan jest byłym żołnierzem AK.
Pewnego dnia Ksawery i Karolina przyjeżdżają z wizytą do Jana, który żyje samotnie w domu na odludziu. Dziewczyna wie, że w domu, do którego przyjechała, dokonano zbrodni.
Reżyserem i scenarzystą produkcji jest Przemysław Wojcieszek, twórca filmu „Made in Poland”. Muzykę skomponował Krzysztof Prętkiewicz, a za produkcję odpowiada Katarzyna Majewska.
11. ''Droga na drugą stronę'', reż. Anca Damian
Głosy: 0,3%
Okazuje się, że wstrząsających i aktualnych tematów nie trzeba daleko szukać. Na początku 2008 roku 33-letni Rumun przybył do Polski, po czym oskarżono go o kradzież portfela i bez procesu umieszczono w krakowskim areszcie. Claudio Crulic od początku twierdził, że jest niewinny - feralnego dnia nie było go nawet w Polsce, ale lokalne władze pozostały niewzruszone. Na znak protestu Rumun podjął głodówkę – obojętność i głupota innych pozwoliły mu… zagłodzić się na śmierć.
Anca Damian zrealizował swój film na podstawie pozostawionych przez Crulica zapisków, które ten prowadził, by nie odejść od zmysłów.
Animowana „Droga na drugą stronę” czyni go więc nie tylko bohaterem tej historii, ale też narratorem (w polskiej wersji: Maciej Stuhr).
10. ''W sypialni'', reż. Tomasz Wasilewski
Głosy: 0,3%
Czterdziestoletnia Edyta pod wpływem braku pieniędzy spotyka się z mężczyznami poznanymi przez internet. Usypia ich, a później plądruje ich mieszkania. W ten sposób poznaje trzydziestopięcioletniego Patryka. Nie jest w stanie wrzucić mu środek nasenny, przez co zaczyna go poznawać i w efekcie nim się fascynować.
„W sypialni” oprócz intrygującej historii jest przede wszystkim doskonałym popisem aktorskich możliwości Katarzyny Herman. Ceniona polska aktorka w swej niczym nieskrępowanej kreacji, prezentuje znakomity warsztat, daleki od teatralnej pretensjonalności. Naturalna i przejmująco wiarygodna Herman stworzyła jedną z najlepszych postaci w całej swej karierze.
9. ''Mój rower'', reż. Piotr Trzaskalski
Głosy: 0,4%
"Mój rower" opowiada o trudnych relacjach rodzinnych między ojcem, synem i wnukiem. Skłóceni główni bohaterowie muszą zjednoczyć siły, by odnaleźć kochaną przez nich kobietę. W rolach ojca i syna reżyser obsadził Artura Żmijewskiego i Michała Urbaniaka.
Obok nich, jako trzeci główny bohater, na dużym ekranie debiutuje Krzysztof Chodorowski. W roli kobiety, która potrafi poróżnić, ale również pogodzić tak odmienne męskie charaktery występuje Anna Nehrebecka.
8. ''Sponsoring'', reż. Małgośka Szumowska
Głosy: 0,8%
„Sponsoring” to polsko-niemiecko-francuski film z roku 2011 roku w reżyserii Małgorzaty Szumowskiej, autorki głośnych "33 scen z życia”. Reżyserka wnika w fascynujący i zaskakujący świat młodych call girls, ukazując czego pragną kobiety i o czym marzą mężczyźni, a boją się powiedzieć.
Światowa premiera „Sponsoringu” odbyła się podczas 36. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Toronto. Obraz zdobył uznanie międzynarodowej publiczności, błyskawicznie znajdując dystrybutorów w ponad 30 krajach na całym świecie.
Film otworzył także prestiżową Panoramę 62. Międzynarodowego Festiwalu Filmowego Berlinale 2012.
7. ''Bez wstydu'', reż. Filip Marczewski
Głosy: 0,9%
„Bez wstydu” opisuje historię "grzesznej miłości" pomiędzy siostrą Anką (Agnieszka Grochowska) a bratem Tadkiem (Mateusz Kościukiewicz).
Podejmuje ponadto temat sprzeciwu wobec kulturowego tabu, a także prawa do wolności własnego życiowego wyboru. Tadek jest zbuntowanym przeciwko światu chłopcem. Tuż przed końcem roku szkolnego ucieka od swojej ciotki do mieszkającej na południu Polski siostry. Anka to jedyna miłość samotnego chłopaka, który nieoczekiwanie uświadamia sobie swoją erotyczną fascynację siostrą.
6. ''Baby są jakieś inne'', reż. Marek Koterski
Głosy: 1,0%
„Baby są jakieś inne” to najnowsza rozprawa arcymistrza słownego humoru ze stereotypowymi opiniami na temat ról kobiet i mężczyzn oraz chwytliwym, acz coraz bardziej mylnym przekonaniem, kto z nas jest z Wenus, a kto wziął się z Marsa.
Główni bohaterowie, dwaj mężczyźni grani przez Więckiewicza i Woronowicza, których łączy ekscytująca nocna wyprawa, dyskutują o płci pięknej, wymieniając gorzkie niekiedy, lecz jednocześnie zaprawione humorem uwagi.
5. ''Dzień kobiet'', reż. Maria Sadowska
Głosy: 1,2%
Halina (Katarzyna Kwiatkowska), mieszka ze swoją matką (Grażyna Barszczewska) i córką (Julia Czuraj) w jednym z małych miasteczek. Pracuje jako kasjerka w supermarkecie, do momentu gdy otrzymuje propozycję awansu od szefa - Eryka (Eryk Lubos). Halina w krótkim czasie zmienia się z kasjerki w szefową, która potrafi walczyć o utrzymanie swojej pozycji zawodowej.
Sadowskiej nie można na pewno odmówić ogromnego wyczucia w portretowaniu „wąsatej” mentalności. Miejsce akcji, to taka Polska doby rynkowych przemian w skali mikro. Tu fasadowy katolicyzm miesza się ze skrajnym cynizmem, pogardą dla słabszego, którego można zgnoić i bez skrupułów wykorzystać.
Reżyserka, niczym Sławomir Shuty, pastwi się także nad korporacyjną rzeczywistością, kompromitując jej HR-owy bełkot, wyścig „szczurków” i traktowanie pracowników jak bezwolnych debili i niewolników.
4. ''Obława'', reż. Marcin Krzyształowicz
Głosy: 1,3%
Akcja „Obławy” rozgrywa się w bliżej nieokreślonym okresie II wojny światowej. Kapral Wydra (Marcin Dorociński) jest członkiem stacjonującego w lesie oddziału. Do jego zadań należy przede wszystkim wykonywanie wyroków na kolaborantach i jeńcach wojennych.
Jego kolejnym zadaniem ma być likwidacja właściciela młyna (Maciej Stuhr), który oskarżony jest o kontakty z Niemcami. Z pozoru rutynowe zlecenie sprawi, że partyzant stanie w oko z przeszłością, która w pewnym sensie go dopadnie.
Krzyształowicz pokazuje prawdziwą twarz okupacji. Ukrywającym się polskim żołnierzom doskwiera głód, wycieńczenie i zepsute zęby. Twórcom nie obce są świetnie zaprezentowane, miejscami naturalistyczne sceny śmierci (do niedawna na polskich ekranach stanowiące tabu), choć trudno nie odnieść wrażenia, że Krzyształowicz za wszelką cenę chce się poruszać w granicach przyzwoitości.
3. ''80 milionów'', reż. Waldemar Krzystek
Głosy: 1,7%
Dolny Śląsk, jesień 1981 roku. Po serii prowokacji SB, konfrontacja opozycji z komunistami wydaje się nieunikniona. Tuż przed ogłoszeniem stanu wojennego, młodzi działacze Solidarności postanawiają zagrać va banque i organizują brawurową akcję wyprowadzenia z wrocławskiego banku 80 milionów związkowych pieniędzy, zanim konto zostanie zablokowane.
Funkcjonariusze Służby Bezpieczeństwa podążają za nimi krok w krok. Rozpoczyna się pasjonująca rozgrywka, w którą zostają zaangażowani duchowni i... cinkciarze. Każda ze stron ma asy w rękawie.
2. ''W ciemności'', reż. Agnieszka Holland
Głosy: 2,4%
Katolik... grzesznik... drobny złodziejaszek... Leopold Socha, Polak ze Lwowa - przez ponad rok pomagał i dawał schronienie ukrywającej się w kanałach grupie uciekinierów z getta. Za pieniądze.
Jednak to, co wydawało się okazją do zarobku, doprowadziło do powstania głębokiej więzi emocjonalnej pomiędzy Sochą a uciekinierami, ewoluując w heroiczną walkę o ludzkie życie.
1. ''Jesteś Bogiem'', reż. Leszke Dawid
Głosy: 88,8%
Kiedy zamknęliśmy głosowanie na najlepszy film Konkursu Głównego 37. Gdynia Film Festival okazało się, że produkcja Leszka Dawida zdeklasowała konkurencję zdobywając 7607 ze wszystkich 8558 oddanych głosów.
Fakt, że kilkanaście lat temu prawie żadna „domówka” nie mogła obejść się bez przebojów Paktofoniki z pewnością jest dla tych statystyk nie bez znaczenia, ale kiedy w sukurs idzie jej spełniający oczekiwania film, sukces jest tym większy!
Z najwyższą przyjemnością ogłaszamy, że tegoroczną Nagrodę Internautów Wirtualnej Polski dla najlepszego filmu Konkursu Głównego 37. GFF przyznajemy bezkonkurencyjnemu „Jesteś Bogiem”*!* (wp/gk/mf)