WP

"Wyrywam tę operę z epoki” – Jerzy Stuhr reżyseruje "Cyrulika sewilskiego” w Operze Krakowskiej

Gdyby sporządzić ranking najlepszych oper komicznych, "Cyrulik sewilski” znalazłby się na podium. Arcydzieło gatunku tryskające humorem i żywiołową muzyką znajduje się w żelaznym repertuarze niemal każdego teatru operowego świata.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Komedię wyreżyseruje Jerzy Stuhr
Komedię wyreżyseruje Jerzy Stuhr (Materiały prasowe)
WP

"Intryga Cyrulika sewilskiego jest niezwykle skomplikowana, potrzeba dużej wyobraźni, żeby śledzić perypetie bohaterów. Wyrywam tę operę z epoki. Nie interesowała mnie inscenizacja osadzona w czasach Rossiniego, ani też uwspółcześnienie” – przyznał Jerzy Stuhr, reżyser najnowszej premiery Opery Krakowskiej – "Cyrulika sewilskiego” Gioacchina Rossiniego. Premiera spektaklu odbędzie się 15 marca, a 11 marca w ramach cyklu "Inspiracje” Jerzy Stuhr i Tomasz Tokarczyk spotkają się z publicznością.

Fenomen "Cyrulika…”

"To jest uniwersalna historia o człowieku, który ma ochotę na kobietę, a jeszcze większą na jej spadek. «Cyrulik sewilski» w dużej mierze opowiada o żądzy pieniądza i o tym, że pieniądz rządzi światem – zarówno Figaro, jak i Don Basilio są przekupni, prawie wszyscy są zapatrzeni w pieniądze, poza Almavivą, który potrafi wszystko oddać, aby zdobyć ukochaną.” – mówi Tomasz Tokarczyk, kierownik muzyczny Opery Krakowskiej, który stanie za pulpitem dyrygenckim. Tokarczyk dodaje:

WP

"Nigdy w całości wcześniej «Cyrulika...» nie prowadziłem, natomiast prowadziłem wykonania wszystkich arii podczas różnych koncertów, co dobrze pokazuje ich popularność. W konwencji opery buffa Rossini czuł się wyśmienicie, potrafił tchnąć w nią swoją lekką, chwilami wręcz parodystyczną muzykę. Jest to dzieło żywe, dynamiczne, pomimo licznych repetycji, muzyka się nie nudzi”.

"Cyrulik sewilski” w historii Opery Krakowskiej

Cyrulik sewilski prezentowany jest na krakowskiej scenie operowej od 1957 roku. Reżyserem pierwszej w Krakowie powojennej inscenizacji był Antoni Wolak. Drugą inscenizację stworzył w 1991 roku Sławomir Żerdzicki, wcześniej solista, a później reżyser związany z Operą Śląską w Bytomiu, zmarły w 2011 roku. Wersja Żerdzickiego była także dwukrotnie prezentowana podczas XIII Letniego Festiwalu Opery Krakowskiej na Dziedzińcu arkadowym Zamku Królewskiego na Wawelu. Za pierwszym razem spektakl był grany w strugach deszczu, co zostało zręcznie wykorzystane przez śpiewaków, którzy bawili się parasolkami, a za drugim z powodu zupełnego załamania pogody spektakl przeniesiono na Dużą Scenę nowego gmachu Opery.

Zobacz też: Barbara Stuhr o chorobie męża: "Modliłam się, płakałam, przeklinałam"

WP

Pierwszy "Cyrulik…” w nowym gmachu

Obecnie trwają próby do spektaklu, który będzie pierwszą inscenizacją przygotowaną dla sceny w nowym gmachu. Jerzy Stuhr po udanej premierze „Don Pasquale” Gaetano Donizettiego w grudniu 2016 roku znów sięga po operę komiczną. Reżyser zauważa, że dzieł tego gatunku nie wystawia się zbyt często w polskich teatrach i w tym widzi swoją przestrzeń działania.

"Moja reżyseria, jak dotąd, polega na tym, aby wytłumaczyć i wyjaśnić widzowi intrygę «Cyrulika…» poprzez sytuacje i ich komizm. Czasem stawiam się w takiej pozycji, jakbym był Chińczykiem, który nie rozumie języka, nie rozumie nawet kultury, ale po muzyce, ruchu postaci, ich wzajemnych powikłaniach i łączeniu w splot akcji scenicznej – muszę zrozumieć, o co chodzi.”

W próbach biorą udział soliści: Sławomir Kowalewski, Łukasz Motkowicz (Figaro), Monika Korybalska i Daria Proszek (Rozyna), Adam Sobierajski i Pablo Martinez (hrabia Almaviva), Robert Gierlach i Jacek Ozimkowski (Doktor Bartolo), Wołodymyr Pańkiw, Sebastian Marszałowicz oraz Łukasz Jakubczak (Don Basilio), Magdalena Barylak i Agnieszka Cząstka (Berta – Marcelina), Jarosław Bielecki i Krzysztof Kozarek (Fiorello).

WP

Za scenografię odpowiada Natalia Kitamikado, która tworzyła projekty dla Opery Wrocławskiej, Teatru Nowego w Łodzi, a także pracowała jako asystent scenografa Borisa Kudlički. Działała w różnych teatrach operowych, w Teatrze Wielkim Operze Narodowej i Metropolitan Opera w Nowym Jorku. Zaprojektowanie kostiumów powierzono Joannie Klimas, pierwszej znanej polskiej projektantce mody po transformacji ustrojowej, zwanej także pierwszą damą polskiego minimalizmu. Z Operą Krakowską Klimas współpracowała przy "Mefistofelesie” Arrigo Boito, który miał swoją premierę w 2014 roku.

Materiały prasowe
Podziel się

"Inspiracje” – wyjątkowy cykl spotkań z artystami

Opera Krakowska niemal od początku funkcjonowania w nowym gmachu stara się skracać dystans dzielący publiczność i artystów, dlatego organizuje cykl spotkań "Inspiracje”, podczas których artyści opowiadają widzom o swoich pomysłach, wizji artystycznej, o przygotowaniach i pracy nad spektaklem.

WP

Cztery dni przed premierą "Cyrulika…”, 11 marca o godzinie 17:30, w takim spotkaniu weźmie udział Jerzy Stuhr i Tomasz Tokarczyk. Całość poprowadzi red. Alicja Myśliwiec, przez wiele lat związana ze stacją RMF Classic. Bezpłatne wejściówki na spotkanie są dostępne w kasie Opery od 4 marca. Wśród uczestników zostaną rozlosowane wejściówki na próbę generalną.

Premiera "Cyrulika sewilskiego” odbędzie się 15 marca, kolejne spektakle 16, 17 i 19 marca 2019 roku.

Zobacz też: Agnieszka Holland: Polscy twórcy stają w obronie artystki

WP
WP
WP
0
komentarze
Głosuj
Głosuj
0
Wow!
0
Ważne
0
Słabe
0
Straszne
Trwa ładowanie
.
.
.
WP