Annette Bening
Ceniona amerykańska aktorka filmowa i teatralna, szerokiej publiczności znana przede wszystkim z pamiętnej roli Carolyn – agentki nieruchomości i żony głównego bohatera w „American Beauty”.
Urodziła się 29 maja 1958 roku w Topeka w stanie Kansas, dorastała w Kalifornii, gdzie cała, sześcioosobowa rodzina przeprowadziła się, gdy Annette była jeszcze dzieckiem. Zanim zdobyła zawód, zdarzyło jej się przez rok pracować w kuchni na statku. Studiowała aktorstwo na Uniwersytecie Stanowym w San Francisco, tuż po uzyskaniu dyplomu wiążąc się z tamtejszym American Conservatory Theatre.
W drugiej połowie lat 80-tych przeniosła się do Nowego Jorku, z powodzeniem występując na scenie (nominacja do nagrody Tony za rolę w broadwayowskiej sztuce „Coastal Disturbances” 1987), a w chwilę później – również na ekranie.
** Jej debiutem był występ w sensacyjnej produkcji „Polowanie na Claude’a Dallasa” (1986), pierwszym filmem, w którym zagrała główną rolę – zapomniana już dziś komedia „Na łonie natury” (1988) z Danem Aykroydem, zaś przełomem w karierze – kreacja Markizy de Merteuil w „Valmoncie” Miloša Formana (1989).**
W 1990 roku dołączyła do gwiazdorskiej obsady filmu Mike’a Nicholsa „Pocztówki znad krawędzi” i wystąpiła u Stephena Frearsa w kryminale „Naciągacze”, zdobywając pierwszą nominację do Oskara i BAFTA, a także London Critics Circle Film Award dla Najbardziej Obiecującej Aktorki (za całość dotychczasowych dokonań) i National Society of Film Critics Award.
W 1991 roku ponownie zagrała u Nicholsa w mniej znanym dramacie „Odnaleźć siebie” z Harrisonem Fordem, wystąpiła wraz z Martinem Scorsese i Robertem De Niro w „Czarnej liście Hollywood”, zaś przede wszystkim po raz pierwszy spotkała się zawodowo z przyszłym mężem, Warrenem Beatty na planie gangsterskiego filmu Barry’ego Levinsona „Bugsy” (1991, nominacja do Złotego Globu i nagrody MTV).
Po 3 latach przerwy, przeznaczonych na założenie rodziny, powróciła dzięki roli u boku męża w „Przygodzie miłosnej” (1994), natomiast w 1995 roku uwodziła Michaela Douglasa na planie komedii romantycznej „Prezydent – Miłość w Białym Domu” (nominacja do American Comedy Award i Złotego Globu) oraz wcieliła się w postać królowej Elżbiety w uwspółcześnionej wersji szekspirowskiego „Ryszarda III” z Ianem McKellenem w roli tytułowej.
Później dołączyła do gwiazdorskiej obsady czarnej komedii sci-fi „Marsjanie atakują” (1996) w reżyserii Tima Burtona, partnerowała Denzelowi Washingtonowi na planie sensacyjnej produkcji „Stan oblężenia” (1998, nominacja do Blockbuster Entertainment Award) i zagrała w thrillerze Neila Jordana „W moich snach” (1999), zanim nadszedł ogromny sukces filmu „American Beauty” Sama Mendesa (1999).
** Rola u boku Kevina Spacey przyniosła jej kolejne nominacje do Oskara, Złotego Globu i Blockbuster Entertainment Award, nagrodę BAFTA, American Comedy Award, Film Excellence Award na FF w Bostonie, Screen Actors Guild Award i London Critics Circle Film Award.**
W 2000 roku po raz kolejny zagrała u Mike’a Nicholsa, tym razem w komedii sci-fi „Z księżyca spadłeś?”, a po kilkuletniej przerwie wystąpiła obok Roberta Duvalla w westernie Kevina Costnera „Bezprawie” (2003) i zachwyciła krytykę tytułową rolą scenicznej gwiazdy lat powojennych w „Julii” Istvána Szabó z Jeremym Ironsem u boku (2004, Złoty Glob, nominacja do Oskara, National Board of Review Award, Golden Satellite Award, Hollywood Film Award).
Później przyszedł czas na główną rolę w telewizyjnym thrillerze „Mrs. Harris” z Benem Kingsleyem i Ellen Burstyn (2005, nominacja do Emmy i Złotego Globu), udział w komedii Ryana Murphy’ego „Biegając z nożyczkami” (2006, nominacja do Złotego Globu) i rolę w komedii „Kobiety” (2008) z Meg Ryan i Evą Mendes.
Ostatnie projekty filmowe z udziałem aktorki to kostiumowy film Bruce’a Beresforda „Kobieta bez znaczenia” z Seanem Beanem i Sienną Miller (2009) i dramat historyczny „Dirty Tricks” Ryana Murphy’ego.
** Annette Bening jest laureatką nagród za całokształt działalności przyznanych podczas MFF w Palm Springs (2000) i MFF w San Sebastián (2004), a także specjalnej nagrody im. Petera J. Owensa, wręczonej w 1997 roku podczas trwania MFF w San Francisco.**