“Łotr 1. Gwiezdne wojny - historie”: bohaterowie tacy sami, jak my [RECENZJA]

Po odświeżającym serię “Przebudzeniu mocy”, do kin trafia “Łotr 1”. Nierówny, ale momentami olśniewający spin-off “Gwiezdnych wojen” w ciekawy sposób łączy stare z nowym, ale raczej nie przyniesie sadze nowych wyznawców. Ale na pewno zaskoczy wszystkich jako najbardziej mroczne i spektakularne widowisko w historii gwiezdnej sagi.

Obraz
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Disney
Łukasz Knap

- Panie, to już wszystko było - machnął ręką taksówkarz, gdy staliśmy w korku w drodze na pokaz nowych “Gwiezdnych wojen”. Zapowiedział, że nie pójdzie do kina na “Łotra 1”, chyba że będzie naprawdę super. Dla fanów sagi - i dla pana taksówkarza, który obiecał zajrzeć dziś na Wirtualną Polskę - mam dwie wiadomości. Jedną dobrą, drugą złą.

Zacznę od złej. “Łotr 1” jako pierwszy w historii gwiezdnej sagi spin-off, opowiada wydarzenia dziejące się obok kanonicznej historii. Jeśli poprzednie części sagi są ewangelią George'a Lucasa, ten film jest apokryfem - rozgrywającym się czasowo między “Zemstą Sithów” i “Nową nadzieją” - związanym tematycznie z oryginalną opowieścią, ale dalekim od kanonu. Nie ma Obi-Wana Kenobiego, Luke’a Skywalkera, Jabby, Hana Solo czy droidów. Są postacie nowe, ale uwaga - poza Lordem Vaderem - nie są obdarzone magiczną mocą. O pokój w galaktyce walczą zwykli bohaterowie, a wśród nich prym wiedzie dziarska Jyn Erso (Felicity Jones)
, która staje na czele misji grupy rebeliantów, mającej na celu kradzież planów niszczycielskiej Gwiazdy Śmierci. To postać podobna do innych damskich bohaterek sagi, ale brakuje jej charyzmy Lei czy Rey z “Przebudzenia mocy”, granej przez Daisy Ridley.

Reżyser Gareth Edwards, który ma na koncie “Strefę X” i “Godzillę”, nie ma reżyserskiego talentu J. J. Abramsa, twórcy “Przebudzenia mocy”, gdzie czynnik “ludzki” był ważną innowacją - między bohaterami nie ma chemii, brakuje też humoru, pojawiającego się sporadycznie za sprawą droida K-2SO. Pierwsza połowa filmu jest pełna dłużyzn i mrugnięć do widzów, aby nie zapomnieli, że oglądają “Gwiezdne Wojny”. Można odnieść wrażenie, że twórcy nie byli pewni, jak zacząć opowieść, w związku z czym zaczynają ją kilka razy.

Ale druga połowa filmu - to dobra wiadomość - jest zupełnie inną bajką. Akcja przenosi się do świata wyglądającego jak Zjednoczone Emiraty Arabskie. “Gwiezdne wojny” w Dubaju? Czemu nie. Sceny walk partyzantów ze szturmowcami Imperium na tropikalnej plaży są olśniewające wizualnie, idealnie łączą stare (skalę, walki na ziemi i w niebie) z zupełnie nową scenografią, bohaterami i efektami wizualnymi (rewelacyjne sceny wybuchów nuklearnych). Warto było nakręcić “Łotra 1” choćby dla tych odświeżających serię obrazów.

Jeśli czegoś w “Łotrze 1” zdecydowanie brakuje, to bardziej wyrazistych bohaterów. Pałeczki Luke’a Skywalkera, Lei czy Rey nie przejmuje ani Jyn, ani nikt z kolorowej (dosłownie) grupy rebeliantów. Być może w niespokojnych czasach, musimy pogodzić się, że świata nie naprawią w pojedynkę herosi-zbawiciele. Może także w “Gwiezdnych wojnach” przyszedł czas na nowych bohaterów, którzy zamiast ślepo wierzyć w Moc, będą musieli po prostu zakasać rękawy i przyjąć do wiadomości, że za wielkie marzenia trzeba zapłacić wielkim poświęceniem?

“Łotr 1” jest udanym, zaskakującym, ale bardzo nierównym powrotem do gwiezdnego uniwersum. Edwards odszedł mocno od kanonu i zdobył się na odwagę, żeby powołać do życia nowych bohaterów. Mało tu bicia mieczami świetlnymi po oczach, więcej wojennej sieczki i scen przynoszących wyjątkowo ponurą wizję świata, z tego powodu nie jest to może film godny polecenia najmłodszej widowni. Poza tym to jednak dobry, pełen wigoru wstęp do zupełnie nowych “Gwiezdnych wojen”.

Ocena 7/10

Łukasz Knap

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"