TOP: Najlepsze polskie filmowe kryminały

Polska literatura kryminalna przeżywa eksplozję popularności. Wieści o jej potencjale dotarły aż za Wielką Wodę i w marcu zeszłego roku stały się tematem obszernego artykułu w „New York Timesie”.

Nie tylko ''Ziarno prawdy''
Źródło zdjęć: © East News/mat. prasowe

/ 8Nie tylko ''Ziarno prawdy''

Obraz
© East News/mat. prasowe

Gatunek, dawniej uważany za brukowy, coraz częściej zyskuje przepustkę na salony. Wsławiony trylogią o prokuratorze Szackim Zygmunt Miłoszewski otrzymał niedawno prestiżowy "Paszport Polityki". Być może tropem pisarzy już niedługo podążą także polscy filmowcy.

Jednym z najbardziej oczekiwanych tytułów ostatnich miesięcy jest bez wątpienia "Ziarno prawdy" – dokonana przez Borysa Lankosza – ekranizacja powieści wspomnianego Miłoszewskiego. Nadchodząca premiera stanowi doskonały pretekst do przyjrzenia się najlepszym polskim filmom kryminalnym w historii.


/ 8''Tylko umarły odpowie'', reż. Sylwester Chęciński

Obraz
© EastNews

Na kilka lat przed słynną trylogią o Kargulach i Pawlakach Sylwester Chęciński zrealizował rasowy kryminał.

„Tylko umarły odpowie” to historia kapitana MO, który próbuje wyjaśnić zagadkę bardzo tajemniczego morderstwa. Mimo że akcja filmu toczy się w przaśnych realiach Polski Ludowej, reżyserowi udało się zawrzeć na ekranie elegancję rodem z powieści Raymonda Chandlera.

Silną stroną „Tylko umarły…” pozostaje mroczna atmosfera, zabawne dialogi oraz postać głównego bohatera - indywidualisty, który w walce z przestępcami wyznaje zasadę „wszystkie chwyty dozwolone”.

/ 8''Zbrodniarz, który ukradł zbrodnię'', reż. Janusz Majewski

Obraz
© EastNews

Film Janusza Majewskiego unika fantazyjnych pomysłów fabularnych i efekciarskich zwrotów akcji. Zamiast tego poraża realizmem rodem z milicyjnych kronik.

Zdjęcia do filmu powstawały w autentycznych plenerach, przy użyciu naturalnego oświetlenia, a większość z nich przypomina obrazy z ukrytej kamery. Szorstki styl idealnie pasuje do tematyki opowieści – wyprawy w zdegenerowany świat alkoholików, prostytutek i drobnych rzezimieszków.

Film Majewskiego z całą mocą ujawnia wstydliwe oblicze PRL-u u schyłku lat sześćdziesiątych.

/ 8''Wśród nocnej ciszy'', reż. Tadeusz Chmielewski

Obraz
© EastNews

Kryminalna ballada w stylu retro. Tadeusz Chmielewski wziął na warsztat powieść Ladislava Fuksa, autora makabrycznego „Palacza zwłok”.

W filmie – opowiadającym o serii morderstw popełnianych w jednym z pomorskich miast w latach dwudziestych – ważniejsza od samej intrygi okazuje się psychologiczna głębia opowieści. Reżyser z uwagą przygląda się postaci głównego bohatera* – komisarza Teofila Hermana.* Mężczyzna pozostaje fanatycznie oddany pracy, lecz zupełnie nie radzi sobie z życiem osobistym.

Herman nawet nie podejrzewa, że rozwiązanie zagadki kryje się w jego najbliższym otoczeniu.

/ 8''Vabank'', reż. Juliusz Machulski

Obraz
© East News

W swym brawurowym debiucie Juliusz Machulski wygrał grę o wysoką stawkę.

„Vabank” umożliwił milionom widzów ucieczkę od szarości stanu wojennego do barwnego świata przedwojennych kasiarzy. Elegancki i dowcipny film dowodził erudycji reżysera, który twórczo inspirował się hollywoodzkimi szlagierami w rodzaju „Żądła”.

„Vabank” szybko zyskał status dzieła kultowego,* a niektóre kwestie bohaterów na stałe weszły do potocznej polszczyzny.* Trzy lata po premierze film doczekał się także udanego sequela.

/ 8''Rewers'', reż. Borys Lankosz

Obraz
© Facebook

„Rewers” ogląda się jak znakomity pastisz czarnego kryminału, a także twórczy hołd dla powieści Leopolda Tyrmanda i filmów z Humphreyem Bogartem.

Rozgrywający się w okresie stalinizmu błyskotliwy debiut Borysa Lankosza stanowi także zachętę do świeżego spojrzenia na polską historię.

W „Rewersie” nie znajdziemy ani śladu martyrologii, która ustępuje miejsca lekkości, wdziękowi i poczuciu humoru.

/ 8''Drogówka'', reż. Wojciech Smarzowski

Obraz
© Facebook

Wojciech Smarzowski wciska gaz do dechy i opowiada* historię patologii drążących współczesną polską rzeczywistość.*

W „Drogówce” realizm miesza się z groteską, a treściom rodem z tabloidowych artykułów towarzyszą nawiązania do klasyków Alfreda Hitchcocka.

Smarzowski – tak jak autor „Psychozy” - czyni głównym bohaterem człowieka niesłusznie oskarżonego o popełnienie zbrodni. Aby oczyścić się z zarzutów, sierżant Ryszard Król musi przeprowadzić prywatne śledztwo, które z każdą chwilą natrafia na coraz poważniejsze przeszkody.

/ 8''Pokłosie'', reż. Władysław Pasikowski

Obraz
© Facebook

Jeden z najbardziej kontrowersyjnych polskich filmów ostatnich lat. Próba odkrycia tajemnicy z czasów okupacji niemieckiej zmusza społeczność małej wioski do konfrontacji z demonami przeszłości.

Władysław Pasikowski potraktował przeznaczone dla masowej publiczności „Pokłosie” jako pretekst do rozrachunku z polskim antysemityzmem.

Wizja reżysera wzbudziła mieszane uczucia. Część odbiorców chwaliła Pasikowskiego za odwagę w podjęciu drażliwego tematu. Inni zarzucali mu jednak populizm i spłycanie przekazu. (pc/gb/gk)

Wybrane dla Ciebie
Reżyser skazany na rok więzienia. Reżim karze go już kolejny raz
Reżyser skazany na rok więzienia. Reżim karze go już kolejny raz
Była żona chciała więcej. Jego majątek wyceniono na 100 mln dolarów
Była żona chciała więcej. Jego majątek wyceniono na 100 mln dolarów
Córka Roberta De Niro ujawnia kulisy tragedii
Córka Roberta De Niro ujawnia kulisy tragedii
30 gwiazd w obsadzie. To ma być najdroższy film wszech czasów
30 gwiazd w obsadzie. To ma być najdroższy film wszech czasów
Płakał, gdy bili mu brawo. Potem film okazał się finansową klapą
Płakał, gdy bili mu brawo. Potem film okazał się finansową klapą
Tajemnicze utonięcie. Mijają 44 lata, jest więcej pytań niż odpowiedzi
Tajemnicze utonięcie. Mijają 44 lata, jest więcej pytań niż odpowiedzi
Donald Tusk zwrócił się do gwiazd "Stranger Things". "Zapraszam was do Polski"
Donald Tusk zwrócił się do gwiazd "Stranger Things". "Zapraszam was do Polski"
Rodzina Shannen Doherty idzie na wojnę z jej byłym. Do dziś się nie rozliczył
Rodzina Shannen Doherty idzie na wojnę z jej byłym. Do dziś się nie rozliczył
Boska Pani M. Za swoje wpisy w internecie przepraszała nie raz
Boska Pani M. Za swoje wpisy w internecie przepraszała nie raz
"Czemu nie możecie po mnie przyjechać?". Historia sześciolatki, której świat nie uratował
"Czemu nie możecie po mnie przyjechać?". Historia sześciolatki, której świat nie uratował
Wciąż niepokonany. Europejski hit powraca
Wciąż niepokonany. Europejski hit powraca
Przebój w Polsce. Mieli zabawiać i zaspokajać zachcianki bogaczy
Przebój w Polsce. Mieli zabawiać i zaspokajać zachcianki bogaczy