Zmarł Adam Hanuszkiewicz. Miał 87 lat
Odszedł jeden z najbardziej znanych, legendarnych twórców polskiego teatru. Adam Hanuszkiewicz zmarł o 14:30 w warszawskim szpitalu przy ul. Stępińskiej. Miał 87 lat. Media donosiły, że od jakiegoś czasu cierpiał na depresję.
Odszedł jeden z najbardziej znanych, legendarnych twórców polskiego teatru. Adam Hanuszkiewicz zmarł o 14:30 w warszawskim szpitalu przy ul. Stępińskiej. Miał 87 lat. Media donosiły, że od jakiegoś czasu cierpiał na depresję.
Jedna z najbardziej znanych, legendarnych już postaci polskiego teatru. Aktor i reżyser teatralny, współzałożyciel Teatru Telewizji. Twórca wielu kontrowersyjnych przedstawień. Wieloletni dyrektor warszawskich teatrów: Powszechnego, Narodowego i Nowego.
Zobacz także:
* * ** [
NATASZA URBAŃSKA BOI SIĘ MĘŻA. DLACZEGO? ]( http://film.wp.pl/natasza-urbanska-boi-sie-meza-dlaczego-6025272215172225g )* * [
PAMIĘTACIE WITIĘ PAWLAKA Z "SAMYCH SWOICH"? ]( http://komediowo.pl/gid,13708823,img,13709100,title,Pamietacie-Witie-z-bdquoSamych-swoichrdquo,galeria.html )* *[
CO SŁYCHAĆ U KASI Z "13 POSTERUNKU"? ZMIENIŁA SIĘ? ]( http://teleshow.wp.pl/13-posterunek-co-sie-dzieje-z-aleksandra-wozniak-6026606755153025g )**
Wczesne dzieciństwo i twórczość
Urodził się 16 czerwca 1924 roku we Lwowie. Jego ojciec walczył w oddziałach generała Józefa Hallera. Matka pochodziła z kupieckiej, lwowskiej rodziny i zajmowała się prowadzeniem najstarszego sklepu we mieście.
We Lwowie spędził całe dzieciństwo i młodość, uczęszczając do tamtejszego, męskiego gimnazjum im. Stefana Batorego. Opuścił rodzinne miasto w 1944 roku, wyjeżdżając, już jako młody mąż i ojciec, do Rzeszowa. Tam wstąpił do szkoły aktorskiej i został adeptem w Teatrze imienia Wandy Siemaszkowej.
W 1945 roku wyjechał do Jeleniej Góry, gdzie oficjalnie zadebiutował na deskach Teatru Dolnośląskiego w roli Wacława w „Zemście”. W 1946 roku zdał aktorski egzamin eksternistyczny w Łodzi, otrzymując dyplom z wyróżnieniem.
Zobacz także:
* * ** [
NATASZA URBAŃSKA BOI SIĘ MĘŻA. DLACZEGO? ]( http://film.wp.pl/natasza-urbanska-boi-sie-meza-dlaczego-6025272215172225g )* * [
PAMIĘTACIE WITIĘ PAWLAKA Z "SAMYCH SWOICH"? ]( http://komediowo.pl/gid,13708823,img,13709100,title,Pamietacie-Witie-z-bdquoSamych-swoichrdquo,galeria.html )* *[
CO SŁYCHAĆ U KASI Z "13 POSTERUNKU"? ZMIENIŁA SIĘ? ]( http://teleshow.wp.pl/13-posterunek-co-sie-dzieje-z-aleksandra-wozniak-6026606755153025g )**
Naczelny reżyser TVP
W 1951 roku zadebiutował jako reżyser socrealistycznej sztuki „Niespokojna starość” Leonida Rachmanowa na deskach poznańskiego Teatru Nowego. Był reżyserem-samoukiem.
W 1955 roku osiadł na stałe w Warszawie. Wsławił się jako jeden z najważniejszych twórców raczkującego wówczas Teatru Telewizji.
Znacząco przyczynił się do rozwoju tej formy telewizyjnej, a w latach 1957-63 piastował stanowisko jej pierwszego naczelnego reżysera.
Odważny eksperymentator
Związał się na dwanaście lat z Teatrem Powszechnym (od 1963 roku również jako dyrektor). To właśnie na deskach Powszechnego zrealizował pierwsze kontrowersyjne przedstawienia (m.in. „Wesela” i „Wyzwolenia” Wyspiańskiego, „Zbrodni i kary” Dostojewskiego, „Lalki” Prusa).
Ich innowacyjność polegała na bardzo oryginalnym odczytaniu „klasycznych” tekstów, wzbogacaniu ich o współczesne elementy i obfitym korzystaniu z doświadczeń telewizyjnych.
Jednym z najsłynniejszych przedstawień, zrealizowanych na scenie Teatru Powszechnego była adaptacja powieści Romana Bratnego „Kolumbowie. Rocznik 20” (1965). Cieszyło się ono ogromną popularnością wśród widzów – zostało zagrane ok. 250 razy.
Wzbudzał skrajne emocje
W 1968 roku został dyrektorem Teatru Narodowego w Warszawie. Ponieważ odbyło się to tuż po zdjęciu z afisza słynnych „Dziadów” i odwołaniu Kazimierza Dejmka z funkcji dyrektora, Hanuszkiewicz nie uniknął podejrzeń o kolaborację z władzami.
Funkcję dyrektora piastował aż do 1982 roku. Jego przedstawienia cieszyły się dużym powodzeniem wśród publiczności.
Tworzył teatr popularny w dosłownym tego słowa znaczeniu, co u krytyków wzbudzało skrajnie odmienne emocje.
Wsadził Balladynę na motor
Jako jedne z najważniejszych spektakli w swojej reżyserskiej karierze uważał m.in. wystawiane właśnie na scenie Narodowego sztuki: „Wesele” wg Wyspiańskiego (1974) i „Norwid” wg Cypriana Kamila Norwida (1970).
Poza tym wyreżyserował tam m.in. „Makbeta” i „Hamleta” Szekspira, „Antygonę” Sofoklesa, „Pana Tadeusza” i „Dziady część III” Mickiewicza, „Treny” Kochanowskiego, „Trzy siostry” i „Płatonowa” Czechowa, „Braci Karamazow” Dostojewskiego, „Męża i żonę” Fredry oraz „Sen srebrny Salomei”, „Kordiana” i słynną „Balladynę” Słowackiego, z bohaterami jeżdżącymi na motocyklach Hondy.
Po odejściu z Narodowego współpracował z różnymi scenami w kraju i zagranicą (w Finlandii i Niemczech).
Kino nie było jego domeną
W czasie stanu wojennego przyłączył się do aktorskiego bojkotu telewizji publicznej. W 1989 roku objął stanowisko dyrektora Teatru Nowego w Warszawie, gdzie wystawia głównie polski repertuar, pozostając wierny swojej dawnej idei tworzenia teatru.
Mimo ogromnych przemian, jakie dokonały się w międzyczasie w tej dziedzinie sztuki, pozostał jednym z najbardziej oryginalnych twórców w Polsce. Choć kino nigdy nie było domeną Hanuszkiewicza, ani jako reżysera, ani aktora, miał on w swoim dorobku kilka wartych wspomnienia ról filmowych.
Jego debiutem na dużym ekranie była rola Władka w wojennym dramacie „Za wami pójdą inni...” Antoniego Bohdziewicza (1949).
Zobacz także:
* * ** [
NATASZA URBAŃSKA BOI SIĘ MĘŻA. DLACZEGO? ]( http://film.wp.pl/natasza-urbanska-boi-sie-meza-dlaczego-6025272215172225g )* * [
PAMIĘTACIE WITIĘ PAWLAKA Z "SAMYCH SWOICH"? ]( http://komediowo.pl/gid,13708823,img,13709100,title,Pamietacie-Witie-z-bdquoSamych-swoichrdquo,galeria.html )* *[
CO SŁYCHAĆ U KASI Z "13 POSTERUNKU"? ZMIENIŁA SIĘ? ]( http://teleshow.wp.pl/13-posterunek-co-sie-dzieje-z-aleksandra-wozniak-6026606755153025g )**
Doctor honoris causa Uniwersytetu Opolskiego
Później pojawiał się na ekranie sporadycznie, raz na kilkanaście lat. Zagrał Romea w politycznym obrazie „Ręce do góry” Jerzego Skolimowskiego (1967), dyrektora teatru w noweli „Literat” Barbary Sass, powstałej w ramach cyklu „Obrazki z życia” (1975) i profesora w szkole teatralnej w „Dekalogu IV” Krzysztofa Kieślowskiego (1988).
W 2001 roku wziął udział w „Listach miłosnych” Sławomira Kryńskiego i w ekranizacji „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego, w reżyserii Filipa Bajona, gdzie wcielił się w rolę hrabiego Storzana. W tym samym roku zaliczył też swój debiut serialowy, jako senior rodu Winterów w „Marzeniach do spełnienia” (2001-2002).
W 2002 roku otrzymał statuetkę „Gwiazdy Telewizji Polskiej” za „stworzenie teatru telewizji jako odrębnej kategorii sztuki”. Była to jedna z nagród wręczonych z okazji 50-lecia TVP.
W 2008 roku został wyróżniony Nagrodą Honorową Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt dokonań artystycznych. Był honorowym obywatelem Jeleniej Góry. Miał tytuł doctora honoris causa Uniwersytetu Opolskiego.