10. FMF zakończony: 700 instrumentów, 550 wykonawców i 53 kompozytorów, a to nie wszystko!
Sześćdziesiąt premier światowych i jedenaście polskich, osiemnaście koncertów, cztery pokazy filmowe, w tym dwa z muzyką na żywo, pięćdziesięciu trzech kompozytorów i pięćset pięćdziesięciu wykonawców grających na przeszło sześciuset instrumentach – oto bilans zakończonego 10. Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie. W tygodniowym święcie muzyki i kina wzięło udział przeszło trzydzieści pięć tysięcy osób.
26.05.2017 | aktual.: 26.05.2017 14:46
Jubileuszową edycję FMF zaplanowaliśmy niezwykle różnorodnie, by – jak wyjaśnia Robert Piaskowski, dyrektor artystyczny festiwalu – „dotknąć wszystkich rodzajów muzyki związanej z ekranem i zebrać wszystko to, co budowało naszą markę przez lata”. Była więc wielka symfonika filmowa (koncert monograficzny z muzyką Abla Korzeniowskiego, Gala Urodzinowa „All is Film Music” z największymi przebojami kina, suity z „Gwiezdnych wojen” w wykonaniu FMF Youth Orchestra i debiutującego w tym roku FMF Youth Choir), klimatyczne improwizacje fortepianowe („Cinematic Piano” w interpretacji francuskiego pianisty Jeana-Michela Bernarda i jego gości), wielkie pokazy filmowe (plenerowy „Top Gun” Tony’ego Scotta, polska premiera dokumentu „Score: A Film Music Documentary” Matta Schradera, symultaniczne pokazy kultowych megahitów - „Niekończącej się opowieści” Wolfganga Petersena i „Titanica” Jamesa Camerona z muzyką na żywo) oraz spektakularne, plenerowe widowisko „Dance2Cinema: A Midnight Express with Giorgio Moroder”, z bohaterem wieczoru w roli DJ-a.
Na osiemnastu festiwalowych koncertach zabrzmiały najpopularniejsze ścieżki dźwiękowe światowego kina, od tych prawdziwie kultowych (jak „Gwiezdne wojny” Johna Williamsa, „Władca pierścieni” Howarda Shore’a czy „Marzyciel” Jana A.P. Kaczmarka) po najnowsze partytury skonstruowane na potrzeby wielkiego i małego ekranu (m.in. oscarowy „La la Land” Justina Hurwitza i „Penny Dreadful” Abla Korzeniowskiego). Łącznie podczas 10. FMF wysłuchaliśmy przeszło dwustu trzydziestu utworów napisanych przez wybitnych twórców muzyki filmowej. Wielu z nich przyjęło zaproszenie na nasz jubileusz – w Krakowie pojawili się m.in. laureaci Oscara Howard Shore, Jan A.P. Kaczmarek i Giorgio Moroder, wśród gości specjalnych znaleźli się także: Abel Korzeniowski, Klaus Doldinger, Brian Tyler, Trevor Morris, Jean-Michel Bernard, Sean Callery, Atanas Valkov i Maciej Zieliński. Na estradzie – najbardziej renomowane zespoły orkiestrowe i chóralne, w tym Sinfonietta Cracovia, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, chór Pro Musica Mundi, Cracow Singers oraz Chór Chłopięcy Filharmonii Krakowskiej. Muzyków poprowadziły największe sławy dyrygentury filmowej – Christian Schumann, Diego Navarro oraz Ludwig Wicki. Nasze zaproszenie przyjęły także gwiazdy polskiej sceny muzycznej – Edyta Górniak (piosenki: „Listen” Beyoncé z filmu „Dreamgirls” oraz oscarowa „My Heart Will Go On” Celine Dion z „Titanica”) i Natasza Urbańska („The Hanging Tree” autorstwa Jamesa Newtona Howarda, z filmu „The Hunger Games: Mockingjay”).
W ramach piątej edycji Forum Audiowizualnego zorganizowaliśmy w tym roku aż dwadzieścia paneli, warsztatów i spotkań z kompozytorami. Tematyka zajęć – jak zawsze wszechstronna. Można było dowiedzieć się, na czym polega współpraca kompozytora z ekipą filmową (w tym w szczególności z reżyserem i orkiestratorem), jak konstruować ścieżki dźwiękowe do filmów o niskim budżecie, jak tworzyć muzykę do trailerów, wreszcie – jak korzystać z dostępnych na rynku programów komputerowych do edycji nut. Na pytania publiczności odpowiedziało aż sześciu wybitnych kompozytorów filmowych – Howard Shore, Giorgio Moroder, Abel Korzeniowski, Klaus Doldinger, Brian Tyler i Jean-Michel Bernard. Dwudziestu jeden młodych twórców - wyłonionych spośród kandydatów do FMF Young Talent Award - wzięło udział w dziewiętnastu sesjach nagraniowych oraz w cyklu warsztatów w ramach Master Classes. Skonstruowaliśmy także specjalną ofertę dla dzieci - zajęcia muzyczno-filmowe „Zobacz dźwięk” poprowadziliśmy w Muzeum Etnograficznym oraz w Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I i II st. im. Mieczysława Karłowicza w Krakowie.
„Nasze Forum Audiowizualne ma wymiar poznawczy i jest bodaj jedyną na świecie, tak wszechstronną platformą wymiany doświadczeń pomiędzy startującymi kompozytorami filmowymi i mistrzami gatunku” – mówi Robert Piaskowski. „To nasza wielka duma i – obok symultanicznych pokazów filmów z muzyką na żywo, których jesteśmy prekursorami – wspaniała wizytówka Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie”.
I jeszcze festiwalowe nagrody – w tym roku wręczone podczas sobotniej Gali Jubileuszowa FMF „All is Film Music”, w TAURON Arenie Kraków. Statuetkę Ambasadora FMF, przeznaczoną dla przyjaciół i promotorów festiwalu w środowisku filmowym na świecie, otrzymał amerykański producent i założyciel słynnej wytwórni Varèse Sarabande, Robert Townson. Prestiżową Nagrodę im. Wojciecha Kilara, ufundowaną przez prezydentów Krakowa i Katowic dla twórcy stojącego na straży etosu sztuki kompozytorskiej, odebrał laureat Oscara - Howard Shore. Tegoroczny konkurs FMF Young Talent Award wygrał z kolei polski twórca Paweł Górniak – jego suita do fragmentu serialu fantasy „The Emerald City” została wybrana ze stu dwudziestu prac nadesłanych z szesnastu krajów Europy. Jury pracujące pod przewodnictwem prof. Daniela Carlina doceniło Polaka za „znakomity motyw muzyczny podkreślający autorytarną władzę i samoistnie powstały kult czarnoksiężnika”, a także za „przekonywujące muzycznie ukazanie mistycznej przemiany Dorotki”. Nagrodzona muzyka zabrzmiała w drugiej części Gali Urodzinowej FMF; zwycięzca otrzymał także nagrodę dodatkową ufundowaną przez czołową amerykańską agencję PR-ową „Costa Communications”: prywatne konsultacje przygotowujące do rozpoczęcia kariery muzycznej w Hollywood.
Jubileuszowa edycja Festiwalu Muzyki Filmowej w Krakowie wzbudziła ogromne zainteresowanie mediów – koncerty i spotkania relacjonowało blisko stu siedemdziesięciu dziennikarzy europejskich i amerykańskich, a w szeroko pojętej prasie pojawiło się blisko trzysta informacji na temat proponowanych przez nas wydarzeń. Strona internetowa fmf.fm odnotowała – od czasu ogłoszenia tegorocznego programu – czterysta pięćdziesiąt tysięcy wejść. Ogromny ruch odbywał się także w portalach społecznościowych – w tygodniu festiwalowym Facebook zanotował ponad tysiąc trzysta wpisów, a ponad dwa i pół tysiąca osób zdecydowało się na pobranie aplikacji #ilovefmf. I jeszcze jeden bardzo istotny wynik liczbowy – z oferowanej przez nas od pięciu lat audiodeskrypcji (techniki umożliwiającej odbiór filmu osobom niewidomym i niedowidzącym) skorzystało w tym roku blisko pięćdziesięciu słuchaczy. Audiodeskrypcję uruchomiliśmy w ramach finałowego, symultanicznego pokazu „Titanica” Jamesa Camerona, z muzyką Jamesa Hornera wykonywaną na żywo.