Lambert Wilson
Po ukończeniu w 1977 roku London’s Drama Centre zagrał kilka niewielkich epizodów filmowych (m.in. w komedii “Żandarm i UFO”), zanim wystąpił w filmie Freda Zinnemana, który obsadził go w głównej roli w “Five Days One Summer” (1982), w którym grał także Sean Connery. Wilson pracował także wraz z Jodie Foster na planie filmu Claude’a Chabrola “The Blood of Others” (“Le sang dea autres”); z reżyserem Andre Techinem podczas realizacji “Rendez-Vous” (partnerowała mu wtedy Juliette Binoche); grał także m.in. w filmie Petera Greenaway’a “Brzuch architekta”; w “El Dorado” Carlosa Saura; w sławnym “Jefferson w Paryżu” Jamesa Ivory’ego ; w “Red Kiss” i “Marquise” Very Belmont; “The Leading Man” Johna Duigana; “On connaît la chanson” (“Same Old Song”) Alaina Resnaisa; “The Last September” Deborah Warner i w filmie “Combat d’amour en songe” Raula Ruiza.
Wilson pięciokrotnie był nominowany do nagrody francuskiej akademii filmowej – Cezara, ostatnio w kategorii najlepszego aktora drugoplanowego za rolę w komedii Fabiana Onteniente, “Jet Set” z 2000 roku. Aktor zakończył niedawno pracę na planie filmu “Timeline” w reżyserii Richarda Donnera, obecnie bierze udział w realizacji nowego filmu Alaina Resnaisa “Pas Sur la Bouche”, w którym występuje także Audrey Tatou. W filmie “Matrix - Rekwtywacja” zagrał niewielką, ale wyrazistą rolę Merowinga.
br> Wilson gra także w teatrze, zarówno na scenach francuskich, jak i angielskich. Wystąpił w “A Little Night Music”, w reżyserii Seana Matthiasa, partnerowała mu wtedy Judi Dech, przedstawienie wystawiał Royal National Theater In Londynie. Grał także w “Ashes to Ashes” Harolda Pintera. Inne przedstawienia, w których brał udział, to “L’Amour de L’Amour”, “La Machine Infernale”, “La Celestine”, “Eurydice” i “Ruy Blas”. Wilson wyreżyserował sztukę “Les Caprices de Marianne”. Rok temu wyreżyserował przedstawienie “Berenice”, pokazywane na festiwalu teatralnym w Awinionie i w Chaillot National Theatre in Paris. Wilson jest także piosenkarzem, w 1989 nagrał album z płytami z wielkich musicali amerykańskich, zatytułowany “Musicals”. W 1966 roku Wilson nagrał kolekcje klasycznych piosenek ze złotego okresu kinematografii francuskiej, którą zatytułował “Demon et Merveilles” (płytę wydała firma Virgin Classics). Pracował pod kierownictwem najsławniejszych dyrygentów na świecie, w tym Rostropowicza, Pretre’a Mazura,
Dutoita i Ozawany, brał udział w rejestracji “Le Martyre de Saint Sebastien” Debussy’ego, “Lelio” Berlioza, “L’Histoire du Soldat” Stravinsky’ego i “Manfred” Schumana.
(zdj. AFP)