Maja Komorowska

Wybitna polska aktorka teatralna, telewizyjna i filmowa; charyzmatyczna i charakterystyczna, przez lata była stałą odtwórczynią ról w filmach Krzysztofa Zanussiego. Ponadto grała u Andrzeja Wajdy, Krzysztofa Kieślowskiego, Tadeusza Konwickiego i Istvana Szabo.

Obraz

Urodziła się 23 grudnia 1937 roku w Warszawie. Pochodzi z hrabiowskiej rodziny. W 1960 roku ukończyła krakowską PWST, jednak aktorski egzamin eksternistyczny zdała 3 lata później.

** Rok 1960 to również rok jej debiutu teatralnego i filmowego (ekranizacja baśni „Marysia i krasnoludki”).**

W dwóch pierwszych latach po ukończeniu studiów występowała w krakowskim Teatrze Lalki i Maski „Groteska”, w latach 1961-68 należała do prowadzonych przez Jerzego Grotowskiego: „Teatru 13 Rzędów” w Opolu oraz Teatru Laboratorium we Wrocławiu. Później związała się z „klasycznymi” teatrami wrocławskimi: Współczesnym (1968-70) i Polskim (1970-72), a od 1972 występuje w Teatrze Współczesnym w Warszawie.

W 1970 roku po raz pierwszy spotkała się z Krzysztofem Zanussim, na planie „Życia rodzinnego” oraz na planie górskiego, krótkometrażowego filmu TV „Góry o zmierzchu”.

** W ciągu kolejnych 20 lat współpracy z reżyserem, stworzyła szereg wybitnych kreacji: w „Za ścianą” (1971, nagroda aktorska na MFF w San Remo), „Bilansie kwartalnym” (1974, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą na FPFF w Gdyni), u boku Jana Nowickiego w „Spirali” (1978), w „Kontrakcie” (1980) z Tadeuszem Łomnickim, w uhonorowanym Złotym Lwem w Wenecji „Roku spokojnego słońca” (1984), w „Stanie posiadania” (1989, nominacja do nagrody na FPFF w Gdyni), autobiograficznym „Cwale” (1995, nagroda za pierwszoplanową rolę kobiecą na FPFF w Gdyni, na MFF w Toronto i MFF „Złoty Rycerz” w Moskwie), wreszcie w telewizyjnych „Skarbach ukrytych” i w „Opowieściach weekendowych” (oba z 2000).**

Już u progu kariery filmowej uznana została za aktorkę o ponadprzeciętnych zdolnościach.

W 1972 roku uhonorowano ją prestiżową Nagrodą im. Zbyszka Cybulskiego.

W 1971 roku zagrała u Tadeusza Konwickiego w „Jak daleko stąd, jak blisko” z Gustawem Holoubkiem, Andrzejem Łapickim i Anną Dymną, rok później pojawiła się obok Zbigniewa Zapasiewicza i Jana Fronczewskiego w „Ocaleniu” Edwarda Żebrowskiego oraz dołączyła do obsady „Wesela” Andrzeja Wajdy (1972).

W 1976 roku wystąpiła u Istvana Szabo w „Budapeszteńskich opowieściach”, a w 1979 ponownie spotkała się z Wajdą, tworząc znakomitą kreację u boku Daniela Olbrychskiego, Stanisławy Celińskiej, Anny Seniuk i Krystyny Zachwatowicz w nominowanej do Oscara adaptacji „Panien z Wilka” Jarosława Iwaszkiewicza.

Z Wajdą spotkała się też w 1981 roku, grając epizod w „Człowieku z żelaza”, w 2000 roku, występując w roli matki głównego bohatera w filmie TV „Wyrok na Franciszka Kłosa” z Mirosławem Baką oraz w 2007 – grając matkę rotmistrza Andrzeja w „Katyniu”.

Oprócz występów u Zanussiego (również w zagranicznych koprodukcjach: „Pokuszenie” 1981, „Z dalekiego kraju” 1981, „Sinobrody” 1984, „Gdzieśkolwiek jest, jeśliś jest” 1988) w dekadzie lat 80-tych pojawiła się m.in. u Filipa Bajona w „Limuzynie Daimler-Benz” (1981) z Michałem i Piotrem Bajorami, jak również w pierwszej części znanego cyklu TV „Dekalog” (1988) Krzysztofa Kieślowskiego.

W 1991 roku zasłynęła z występu w głównej roli w filmie i mini-serialu TV „Panny i wdowy” Janusza Zaorskiego, powstałym na podstawie scenariusza Marii Nurowskiej, a w 2006 roku – z kreacji w węgierskim obrazie „Ósmy dzień tygodnia” (Nagroda Specjalna Jury za wybitną kreację aktorską podczas Lubuskiego Lata Filmowego w Łagowie).

** Komorowska stworzyła również wiele wybitnych ról teatralnych – w spektaklach Krystiana Lupy, Jerzego Grotowskiego, Macieja Englerta, Erwina Axera. Za swoje dokonania artystyczne została uhonorowana wieloma odznaczeniami państwowymi: Złotym Krzyżem Zasługi (1975), dyplomem Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi w upowszechnianiu kultury polskiej za granicą (1991), Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski (2004), Złotym Medalem Opiekuna Miejsc Pamięci Narodowej (2007) i Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze - Gloria Artis” (2008).**

Nie sposób nie wspomnieć też o takich punktach w biografii Komorowskiej, jak pomoc internowanym w czasie stanu wojennego, czy działalność społeczno- kulturalna, silnie związana z życiem kościoła.

Jest autorką książki 31 dni maja oraz bohaterką wywiadu - rzeki Pejzaż. Rozmowy z Mają Komorowską, autorstwa Barbary Osterloff.

Ma brata bliźniaka, Piotra Komorowskiego, który również jest aktorem.

Maja Komorowska

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

"Tylko potwory bawią się w Boga". Do sieci trafił epicki zwiastun "Frankensteina"
"Tylko potwory bawią się w Boga". Do sieci trafił epicki zwiastun "Frankensteina"
Jimmy Kimmel komentuje groźby Donalda Trumpa. "To jest odwracalne"
Jimmy Kimmel komentuje groźby Donalda Trumpa. "To jest odwracalne"
Ma 59 lat i nie przestaje kusić. Jej najnowsze zdjęcie wywołało lawinę komentarzy
Ma 59 lat i nie przestaje kusić. Jej najnowsze zdjęcie wywołało lawinę komentarzy
Już do piątku w kinach. Przebój Camerona zarobił 2,32 miliarda dolarów
Już do piątku w kinach. Przebój Camerona zarobił 2,32 miliarda dolarów
Zagrał seryjnego mordercę. "Poszedłem na jego grób"
Zagrał seryjnego mordercę. "Poszedłem na jego grób"
Był nr 1 na świecie. Powraca jeden z najlepszych polskich seriali
Był nr 1 na świecie. Powraca jeden z najlepszych polskich seriali
Top Seriale. Ofensywa polskich produkcji i powrót ikony kina
Top Seriale. Ofensywa polskich produkcji i powrót ikony kina
13 mln widzów w ciągu 10 dni. Kinowy przebój bije rekordy oglądalności
13 mln widzów w ciągu 10 dni. Kinowy przebój bije rekordy oglądalności
"Do ostatniego tchu". Nieuleczalnie chory aktor zabrał głos
"Do ostatniego tchu". Nieuleczalnie chory aktor zabrał głos
To była katastrofa za 200 mln. "Próbowali sterować tym statkiem"
To była katastrofa za 200 mln. "Próbowali sterować tym statkiem"
Najlepszy film z aferą w tle. Mówiono o "szkodzie w pożytku publicznym"
Najlepszy film z aferą w tle. Mówiono o "szkodzie w pożytku publicznym"
Postapokaliptyczna produkcja wraca. "Realistyczny obraz katastrofy"
Postapokaliptyczna produkcja wraca. "Realistyczny obraz katastrofy"