Toni Collette

Ceniona aktorka australijska młodszego pokolenia, z powodzeniem występująca również w produkcjach hollywoodzkich. Wszechstronna, charyzmatyczna i dość charakterystyczna, została dostrzeżona już u progu kariery, brawurowo wcielając się w postać tytułowej bohaterki komediowego „Wesela Muriel”. Później można ją było oglądać w całkowicie odmiennych wcieleniach w tak głośnych produkcjach, jak: „Godziny”, „Idol”, „Był sobie chłopiec”, „Mała Miss”, czy „Szósty zmysł”. Rola w tym ostatnim przyniosła jej nominację do Oskara.

Obraz

Urodziła się 1 listopada 1972 roku w Sydney, w Australii, jako najstarsza z trójki rodzeństwa. Dorastała na przedmieściach Sydney. Jako dziecko uwielbiała śpiewać, a w wieku 14 lat zadebiutowała na scenie w muzycznej produkcji „Godspell”. Dwa lata później wstąpiła do Australian Theatre for Young People, by bliżej zapoznać się ze scenicznym musicalem.

Wszystko to zawiodło ją na studia aktorskie w prestiżowym, australijskim National Institute of Dramatic Art, z których zrezygnowała po trzech semestrach, korzystając z szansy zagrania w scenicznej adaptacji „Wujaszka Wani”.

Wkrótce potem zadebiutowała zarówno na małym (serial „A Country Practice” 1990), jak i dużym ekranie (komedia „Menedżer w bamboszach” z Anthonym Hopkinsem 1992).** Szybko nadeszła pierwsza przełomowa rola tytułowej bohaterki w komediowym „Weselu Muriel” (1994). Rola pulchnej fanki Abby (Collette przytyła do tej roli 15 kg) przyniosła jej pierwszą z pięciu Australijskich Nagród Filmowych, pierwszą nominację do Złotego Globu i międzynarodowy rozgłos.**

Nie licząc uhonorowanego kolejnym rodzimym laurem, występu w australijskim dramacie „Historia Liliany” w reżyserii Jerzego Domaradzkiego (1995), najbliższe lata to występy komediowe: w „Operze u czubków”, u boku Gwyneth Paltrow w romantycznych komediach „Emma” i „Żałobnik” (wszystkie z 1996), obok Parker Posey i Lisy Kudrow w „Urzędowaniu”, w kryminalnym „Małym wielkim gangu” i w romantycznej komedii „Diana i ja” (wszystkie z 1997).

Doceniano ją jednak za kreacje w produkcjach o skrajnie odmiennej tonacji: za drugoplanowy występ w dramacie „Chłopcy” (1998, Australijska Nagroda Filmowa), kreację żony tytułowego „Idola” w muzycznym filmie Todda Haynesa (1998), rolę matki małego posiadacza niezwykłego „Szóstego zmysłu” (1999, Blockbuster Entertainment Award, nominacja do Oskara), występ u Petera Greenawaya w filmie „8 i pół kobiety” (1999), drugoplanową rolę Kitty w osławionych „Godzinach” Stephena Daldry’ego (2002, Boston Society of Film Critics Award, Vancouver Film Critics Circle Award), czy gwiazdorski występ w dramacie/romansie „Japońska historia” (2003, Australijska Nagroda Filmowa).

W międzyczasie zadebiutowała na Brodawayu w musicalu „The Wild Thing”, z miejsca zgarniając nominację do nagrody Tony (2000), dwukrotnie spotkała się z Samuelem L. Jacksonem na planie głośnego filmu akcji „Shaft” (2000) i thrillera „Zmiana pasa” z Benem Affleckiem (2002) i po raz pierwszy partnerowała Gregowi Kinnearowi w filmie TV „Kolacja z przyjaciółmi” Normana Jewisona (2001).

** Zanim para aktorów ponownie spotkała się pięć lat później, by raz jeszcze zagrać filmowe małżeństwo w zwariowanej, obsypanej nagrodami komedii „Mała Miss” (2006, nominacja do BAFTA i Złotego Globu), Collette zaliczyła cały szereg innych, komediowych występów: w surrealistycznym „Hotelu Splendide” z Danielem Craigiem (2000), głośnej komedii romantycznej „Był sobie chłopiec” z Hugh Grantem (2002, nominacja do BAFTA, Boston Society of Film Critics Award), kryminalnych komediach: „Szemrany interes” (2002) i „Ujęcie” (2004), w „Connie i Carli” (2004) i obok Cameron Diaz w „Siostrach” (2005).**

W 2006 roku, prócz występu w przebojowej „Małej Miss”, zagrała także w dwóch thrillerach („Nocny słuchacz” z Robinem Williamsem; „Like Minds”, debiut w roli producentki wykonawczej) i w dwóch dramatach („Siedem żyć”; „Tsunami – po katastrofie”, nominacja do Emmy i Złotego Globu). Rok 2007 to dołączenie do gwiazdorskiej obsady filmu „Wieczór” oraz udział w debiucie reżyserskim Alana Balla „Nothing Is Private”, zaś 2008 – produkcja wykonawcza oraz gwiazdorski udział w dramacie „Czarny balonik” (Australijska Nagroda Filmowa, Film Critics Circle of Australia Award) i w czarnej komedii „Cześć, jestem Esther” Cathy Randall. Ostatnią produkcją z udziałem Collette jest serial komediowy „United States of Tara”, gdzie gra tytułową rolę (2009).

Toni Collette

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Płomienne słowa Agnieszki Holland na scenie. "Przemoc i gwałt rozlewają się po świecie"
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Prezes TVP wyszedł na scenę. Złożył deklarację ws. tantiem
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
Złote Lwy przyznane. Film o ministrantach triumfuje
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"