100 000 dolarów dla Jagody Szelc. Młoda reżyserka triumfuje na Off Camerze
“Wieża. Jasny dzień” Jagody Szelc z Krakowską Nagrodą Filmową (100 000 USD), “Twarz” Małgorzaty Szumowskiej z nagrodą Kulczyk Foundation (300 000 PLN) i “Cicha Noc” Piotra Domalewskiego z Nagrodą Publiczności i nagrodą Międzynarodowej Federacji Krytyków Filmowych FIPRESCI. Podczas 11.Netia Off Camera triumfuje polskie kino!
Decyzją Jury Konkursu Głównego “Wytyczanie Drogi” pod przewodnictwem Małgorzaty Szumowskiej to film “Wieża. Jasny dzień” okazał się numerem jeden. Debiut Jagody Szelc to opowieść zawieszona między rodzinnym dramatem a metafizycznym horrorem oraz dowód nieskrępowanej wyobraźni i własnego, oryginalnego głosu. Przypomnijmy, że wcześniej film młodej reżyserki zdobył dwa Złote Lwy za na festiwalu w Gdyni.
Z kolei “Twarz” Małgorzaty Szumowskiej zachwyciła jurorów Konkursu Polskich Filmów Fabularnych. Dree Hemingway, Lucy Bevan i Geoff Andrew zdecydowali, że do twórców właśnie tego tytułu trafi 300 000 PLN – nagroda Kulczyk Foundation. W Konkursie Polskich Filmów Fabularnych ponownie przyznano nagrodę MasterCard Rising Star dla najlepszego aktorskiego debiutu. Wyróżnienie i 10 000 PLN otrzymała Eliane Umuhire (“Ptaki śpiewają w Kigali”).
Rada programowa Festiwalu po raz piąty wyłoniła również laureatów nagród dla Najlepszej Aktorki (Albert Riele) i Najlepszego Aktora (M&M's). Zostali nimi Marta Nieradkiewicz (“Dzikie róże”) i Mateusz Kościukiewicz (“Twarz”).
Już po raz ósmy Międzynarodowa Federacja Krytyków Filmowych FIPRESCI również oceniała festiwalowe filmy. Za najciekawszy tytuł konkursu uznano “Cichą noc” Piotra Domalewskiego. Z werdyktem krytyków była zgodna publiczność. Jej nagroda trafiła do dystrybutora filmu Forum Film Poland. Nagrodę ufundowała telewizja TVN.
Z kolei nagroda Młodzieżowego Jury Skrytykuj.pl trafiła do “Love After Love” w reżyserii Russella Harbaugha.
Łącznie w pokazach filmowych w ramach 11. Netia OFF CAMERA wzięło udział 40.000 widzów. Projekcje odbywały się w krakowskich kinach, na dachach kamienic, na pokładzie barki “Nimfa” i nad brzegiem Wisły. W Miasteczko Filmowe i kino plenerowe zamienił się również plac Szczepański. Jednym z najchętniej odwiedzanych miejsc przez festiwalowych gości była Galeria Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach.