Trwa ładowanie...
Grzegorz Fortuna
15-01-2020 18:54

"1917": film wojenny, jakiego jeszcze nie było [RECENZJA]

Idea nakręcenia filmu w taki sposób, by wyglądał jak jedno ekstremalnie długie, nieprzerwane ujęcie nie jest ani nowa, ani oryginalna - wystarczy przypomnieć sobie oscarowego "Birdmana" czy klasyczną "Linę" Alfreda Hitchcocka. W "1917" pomysł ten zostaje jednak po raz pierwszy wykorzystany do stworzenia wojennego widowiska.

"1917": film wojenny, jakiego jeszcze nie było [RECENZJA]Źródło: Materiały prasowe
d1pjb0k
d1pjb0k

Fabuła najnowszego filmu Sama Mendesa nie jest skomplikowana. Oto dwóch młodych żołnierzy, Blake (Dean-Charles Chapman) i Schofield (George MacKay)
, otrzymuje od dowództwa niemal samobójczą misję - muszą przedrzeć się za linię wroga, by powstrzymać planowany atak brytyjskich żołnierzy i uchronić ich przed wpadnięciem w śmiertelną pułapkę zastawioną przez niemieckie wojska. Jeśli szeregowym nie uda się dotrzeć na czas, zginie 1600 żołnierzy. W tym starszy brat Blake'a.

Zobacz też: "1917" - zwiastun

Prostota tej historii, bazującej na opowieściach Alfreda Mendesa - dziadka reżysera, który służył podczas I wojny światowej - wynika przede wszystkim z konieczności podporządkowania scenariusza ograniczeniom technicznym. W przypadku "1917" nie ma mowy o montażu równoległym rodem z "Dunkierki" czy chociażby efektownych sklejkach, w których zmagania w okopach zostają przeplecione z trudnymi decyzjami dowództwa. I dobrze.

Dobrze, bo dzięki temu na dwie godziny zostajemy przyklejeni do pary głównych bohaterów, którzy od pierwszej do ostatniej sekundy będą naszymi przewodnikami po kolejnych kręgach wojennego piekła. Wraz z nimi przejdziemy przez kilometry okopów, pełną gnijących zwłok ziemię niczyją pozostawioną przez wycofujące się wojska niemieckie, upiorne bunkry, wreszcie ruiny płonącego miasta.

d1pjb0k

PRZECZYTAJ TEŻ: "1917": takiego filmu nie było od 90 lat. Mocny kandydat do Oscara

Choć dialogi są raczej oszczędne, a charaktery Blake'a i Schofielda na tyle niedookreślone, by każdy mógł się z nimi utożsamiać, ciągła obecność dwóch młodych żołnierzy pozwala nam niemalże odczuć grozę wojny na własnej skórze.

"1917" jest bowiem jednym z tych nielicznych filmów - obok takich tytułów jak "Idź i patrz" czy "Szeregowiec Ryan" - które nie starają się po prostu opowiadać o okropieństwie wojny. Chcą nam je pokazać. Słowo "immersja" wymyślono właśnie dla takich filmów - gdy już przyzwyczaimy się do niecodziennej formuły, wylądujemy na froncie w 1917 roku i nie zdołamy wyzwolić się z tego świata aż do napisów końcowych.

To przede wszystkim zasługa niezwykłe skomplikowanej pracy ekipy technicznej. Scenografowie musieli zbudować rozległe plany ruin i okopów z dokładnością do metra, a operatorzy opracowali trajektorię ruchu kamery, która pozwoliła na długie, nieprzerwane ujęcia (to jeden z tych filmów, w przypadku których naprawdę warto obejrzeć po seansie materiały z planu).

Czuwający nad stroną wizualną "1917" Roger Deakins, ten magik filmowego obrazu, któremu zawdzięczamy między innymi zdjęcia do "Skyfall" i "Blade Runnera 2049", wspiął się na wyżyny kreatywności (i może już chyba robić miejsce na półce na kolejnego Oscara), a montażysta Lee Smith zadbał o perfekcyjną ciągłość pomiędzy kolejnymi fragmentami filmu (parafrazując handlarzy samochodów - nie widać, gdzie było montowane).

d1pjb0k

ZOBACZ TEŻ: "1917": Niesamowita scena ucieczki nakręcona na jednym ujęciu [WIDEO]

Ale "1917" to też wielki triumf pary młodych aktorów, Deana-Charlesa Chapmana i George'a MacKay'a. Choć odtwórcy głównych ról są tu wspierani przez pojawiających się w epizodach Colina Firtha, Benedicta Cumberbatcha, Marka Stronga i Andrew Scotta, to na nich przez cały czas spoczywa ciężar filmu. Obaj wracają z tej bitwy z tarczą, a najbardziej epickie sceny filmu dowodzą, że aktorstwo wymaga czasami nie tylko talentu, ale też niezłej kondycji fizycznej i sporej odwagi.

Gdzieniegdzie pojawiają się głosy, że "1917" to komputerowa strzelanka przeniesiona na kinowy ekran. Nie warto ich słuchać. Sam Mendes ma wystarczająco dużo wyczucia, by sceny wojennej zawieruchy przepleść elementami niespodziewanego humoru i zaskakującego liryzmu. Jego film jest jednak przede wszystkim dowodem na to, że współczesne kino wojenne ciągle może przekraczać granice, do których wcześniej nie udało mu się dotrzeć.

OCENA: 8/10

d1pjb0k
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1pjb0k

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj