Ewan McGregor fanem polskiej szkoły plakatu?
Uważni widzowie na pewno dostrzegą niebanalne elementy dekoracyjne na ścianach mieszkania Oliviera, bohatera "Debiutantów", którzy już 15 lipca trafią do polskich kin. Ten grafik, grany przez Ewana McGregora, zdaje się być fanem... polskiej szkoły plakatu! W jego salonie wisi duża reprodukcja plakatu Andrzeja Krajewskiego do filmu "Siedem razy kobieta" z Shirley MacLaine w roli głównej, a ścianę sypialni zdobi "Wielka majówka" Marii Ihnatowicz.
12.07.2011 17:56
Zamiłowanie Oliviera do starych polskich plakatów to wynik tego, że sam reżyser filmu jest ich fanem. Mike Mills to bowiem nie tylko filmowiec, autor fabuł, krótkich metraży i teledysków, ale również wzięty grafik. Jego autorstwa są tak słynne okładki płyt, jak te dla Sonic Youth (album "Washing Mashine"), Air ("Moon Safari"), czy Beastie Boys ("Hot Sauce Committe Part Two"). Tworzył także okładki książek, plakaty filmów i koncertów oraz prace dla reklamy, m.in. dla X-girl, Marca Jacobsa, czy Supreme.
Mills od lat pokazuje swoje prace na indywidualnych wystawach, m.in. w Andrea Rosen Gallery, Adam Bray Gallery w Londynie, The Alleged Gallery, The Collette Gallery (1998) i The Mu Museum w Holandii, a także na wystawach zbiorowych "Beautiful Losers" w Contemporary Arts Center w Cincinnati i Yerba Buena Center for Arts w San Francisco.
Ukazała się także jego monografia zatytułowana "Mike Mills: Graphics Films" oraz niedawno album "Drawings from the film Beginners" towarzyszący premierze "Debiutantów". Znajdują się w nim wszystkie rysunki, pojawiające się w filmie jako prace głównego bohatera, a które wykonał sam Mike Mills.
Mills zadebiutował w kinie filmem "Rodzinka" (2005), zrealizowanym na podstawie powieści Waltera Kirna "Thumbsucker" z rolami m.in. Keanu Reevesa, czy Tildy Swinton. Zdobył on nagrody na festiwalach w Sundance i Berlinie za pierwszoplanową rolę Lou Taylora Pucciego, a Mills otrzymał nagrodę Guardian New Director na Międzynarodowym Festiwalu Filmowym w Edynburgu. Następnie wyreżyserował nakręcony w Japonii film dokumentalny "Does Your Soul Have a Cold?" (2007).
W 1996 wraz z Romanem Coppolą założył The Directors Bureau (TDB), wszechstronną firmę producencką, pod egidą której wyreżyserował teledyski dla Air, Pulp, Everything but the Girl, Les Rythmes Digitales, Moby'ego, Yoko Ono czy Jon Spencer Blues Explosion, a także reklamy do ogólnoświatowych kampanii dla takich marek jak Levi's, Gap, Volkswagen, Adidas i Nike.