WAŻNE
TERAZ

Złe informacje przed półfinałem MŚ, Kurek ma problemy

Jean-Pierre Cassel

Nieżyjący już aktor francuski o międzynarodowej sławie, szerokiej publiczności znany chociażby z roli konduktora w znanej ekranizacji „Morderstwa w Orient Expressie” Sidneya Lumeta, i Ludwika XIII w cyklu filmów o „Trzech muszkieterach”. We Francji kojarzony głównie z licznymi występami w rodzimych komediach (m.in. Philippe’a de Broki). Ojciec aktora Vincenta Cassella i teść Moniki Bellucci.

Obraz

Urodził się 27 października 1932 roku w Paryżu, jako syn lekarza i śpiewaczki operowej. Profesja matki miała wpływ na jego wychowanie w atmosferze uwielbienia do świata sztuki, muzyki, spektaklu. Po maturze uczęszczał na kursy aktorstwa (Les Cours Simon), a na początku lat 50-tych zaczął pojawiać się w filmie. Jego debiutem była epizodyczna, taneczna rola w amerykańsko-francuskiej produkcji „Ich wielka miłość” Anatole’a Litvaka (1953).

Początkowo występował w niewielkich rolach, za to u boku wielkich gwiazd – Brigitte Bardot w kryminale „Na wypadek nieszczęścia” Autant-Lary (1958), Louisa De Funèsa w komedii „Jak włos w zupie” (1957), Jeana-Paula Belmondo w „Pieszo, konno i wozem” (1957), czy wreszcie Gene’a Kelly w „Szczęśliwej drodze” (1957).

** Przełomem w karierze młodego aktora było spotkanie z równie młodym, debiutującym wówczas Pihippem de Broką i pierwszoplanowe występy w jego komediach: „Dowcipniś” (1960), „Igraszki miłosne” (1960), „Pięciodniowy kochanek” z Jean Seberg (1961), czy „Pan do towarzystwa” (1965).**

W kolejnych latach współpracował z najbardziej znanymi i cenionymi twórcami francuskiego kina, takimi jak: Jean Renoir (komedia „Kapral w matni” 1962), Abel Gance („Cyrano i d’Artagnan” 1964), René Clair („Les Fêtes Galantes” 1965), Claude Chabrol (nowelki w ramach cyklu „Siedem grzechów głównych” 1962 i „Najpiękniejsze oszustwa świata” 1964, thriller „Zerwanie” 1970), René Clément (dramat wojenny „Czy Paryż płonie” 1966), czy Jean–Pierre Melville (dramat wojenny „Armia cieni” 1969).

W pierwszej połowie lat 60-tych zaczął też powoli przekraczać granice Francji – zagrał u hiszpańskiego twórcy Juana Antonia Bardema w filmie „W zamkniętym kręgu” (1963), a w 1965 roku zadebiutował – jako francuski lotnik - w anglojęzycznym filmie brytyjskim „Ci wspaniali mężczyźni w swych latających maszynach”.

W latach 70-tych poszerzył swoją artystyczną „ekspansję” o bardziej znane występy: u Luisa Buñuela w „Dyskretnym uroku burżuazji” (1972), u Sidneya Lumeta w słynnej, gwiazdorsko obsadzonej ekranizacji kryminału Agathy Christie „Morderstwo w Orient Expressie” (1974), i u Richarda Lestera w cyklu filmów „płaszcza i szpady”: „Trzej muszkieterowie” (1973) i „Czterej muszkieterowie” (1974), gdzie zagrał postać Ludwika XIII. Po latach wystąpił w kolejnej części cyklu – „Powrót muszkieterów” (1989), wcielając się tym razem w postać Cyrano de Bergeraka.

W międzyczasie jego kariera nieco przycichła – w latach 80-tych występował głównie we francuskich, często telewizyjnych produkcjach, nie zaniedbując również sceny teatralnej. Swoją obecność na arenie międzynarodowej zaznaczał występami: u Josepha Loseya w „Pstrągu” (1982), Tony’ego Richardsona w „Upiorze w operze” (1990), Roberta Altmana w filmach:„Vincent i Theo” (1990) i „Prêt-à-Porter” (1994, National Board of Review Award dla całego zespołu), czy jako ambasador w filmach z serii „Kroniki młodego Indiany Jonesa”.

Dwukrotnie wystąpił u Matthieu Kassovitza w filmach z udziałem syna, Vincenta – komedii romantycznej „Café Au Lait” (1993) i thrillerze „Purpurowe rzeki” z Jeanem Reno (2000).

** Nigdy nie był rozpieszczany przez krytykę. Jedyną nominację do Césara otrzymał dopiero w 1995 roku, dzięki drugoplanowej kreacji w „Ceremonii” Claude’a Chabrola, z Isabelle Huppert. Ostatnimi filmami z udziałem aktora były głośny dramat biograficzny „Motyl i skafander” Juliana Schnabla (2007) i „Asterix na olimpiadzie” (2008).**

Zmarł na raka, 19 kwietnia 2007 roku w Paryżu.

Jean-Pierre Cassel

Źródło artykułu: WP Film

Wybrane dla Ciebie

"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
"Wielka Warszawska" do ziewania. Miał być galop, jest spacerek
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Agnieszka Holland do dziennikarzy: "Ja wiem, że odmawia mi się polskości"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Tego się nie da oglądać. "Poczujecie się oszukani i znudzeni"
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Po morderstwie aktywisty Apple TV+ wstrzymuje premierę serialu. Aktorka zabiera głos
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Ciąg dalszy jednak nastąpił. "Wow, to naprawdę świetny film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Grał kochanka Kidman. Teraz mówi o reakcjach fanów. "Nie uwierzysz, co robiłam, oglądając ten film"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Pobudza najniższe instynkty. "Nadmierna brutalność, ekranowy sadyzm"
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Zwierzęca krwawa zemsta. Feministyczny horror pokazuje rogi
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Emma Watson o relacji z J.K. Rowling po jej transfobicznych komentarzach. "Chcę kochać ludzi"
Usunęła implanty piersi. "Uwolniłam się"
Usunęła implanty piersi. "Uwolniłam się"
Rozwiedziony i napakowany. Umawia się z młodszą o 25 lat modelką
Rozwiedziony i napakowany. Umawia się z młodszą o 25 lat modelką
Już zachwyca widzów. "Nigdy nie wyglądał tak pięknie. Zapiera dech"
Już zachwyca widzów. "Nigdy nie wyglądał tak pięknie. Zapiera dech"